Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hård som okokt spagetti

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-01 07:56

Kan bara konstarera att med 10-15 graders kyla blir sladden till mina snäckor hård som okokt spagetti.

podden gillar inte den temperaturen

  • Oregistrerad
  • 2005-03-01 09:38
Ursprungligen av VanDahl:

podden gillar inte den temperaturen

Well, minin jag har är säkert mer känslig än shufflen.

Hur är det, är det någon som har uppgifterna framme - eller står det samma sak om luftfuktighet och kyla på båda apparaterna?

Så här står det på Apple.com (samma som spec som följer med i förpackningarna?):

(Shuffle)
Environmental requirements
Operating temperature: 32° to 95° F (0° to 35° C)
Non operating temperature: -4° to 113° F (-20° to 45° C)
Relative humidity: 5% to 95% noncondensing
Maximum operating altitude: 10,000 feet (3000 m)

(iPod)
Environmental requirements
Operating temperature: 32° to 95° F (0° to 35° C)
Non operating temperature: -4° to 113° F (-20° to 45° C)
Relative humidity: 5% to 95% noncondensing
Maximum operating altitude: 10,000 feet (3000 m)

(iPod mini)
Environmental requirements
Operating temperature: 32° to 95° F (0° to 35° C)
Non operating temperature: -4° to 113° F (-20° to 45° C)
Relative humidity: 5% to 95% noncondensing
Maximum operating altitude: 10,000 feet (3000 m)

Detta kan ju knappast stämma, det är ju bara schabloner. Grejerna har ju helt olika innehåll och bör därför klara av olika omständigheter på olika sätt.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-03-01 14:34

min iPod funkar då alldeles utmärkt i ca -25
har den dock i innerfickan, inte i någon hållare på hatten.

meen det är väll bara kablarna till dina lurar som blir stela som faen va? mina me ååå alla andras också.. tror jag.

60 sekunder, sen är mina lursladdar stenhårda.
är dom iofs ändå jämt.

Ursprungligen av minipod:

60 sekunder, sen är mina lursladdar stenhårda.
är dom iofs ändå jämt.

efter ca 10sek när jag går till skolan så är sladarna som okokt pasta som nån sa ovan, skit irriterande.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-03-02 22:04

gäller att man har sladdarna hängandes i "rätt läge" från början när man går ut

  • Medlem
  • 2005-03-03 12:23

testa att knäcka sladden och lägg upp en bild, orginal lurarna suger ändå.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 08:42
Ursprungligen av fati:

orginal lurarna suger ändå.

Jag har köpt Koss the Plug, Koss den vanliga utanpå vad den nu heter som går att fälla ihop, och Apple Ear-In, och använde dessa i början till min iPod mini.

Sedan jag fick min Shuffle började jag emellertid att pröva originalsnäckorna, som av nästan alla här på forumet beskrivits som så usla. Sedan dess har jag inte använt annat än orignalsnäckorna. Ljudet är bra, de sitter bra utan att man får ont i öronen av pluggarna och de sticker inte utanför huvudet som ett par vanliga hörlurar. De är dessutom snyggare än exempelvis Koss the Plug, som är rena skämtet. Dessutom är originalsnäckornas sladd betydligt bättre (vid vad man skulle kunna kalla mer normala temperaturer), inget skavljud hörs och framför allt, den trasslar inte ihop sig på det extremt frustrerande sätt som många andra tunna sladdar gör. Se http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=44100

Problemet är då endast nu i kylan då de ställer sig rakt ut i det läge som de var när man öppnade dörren ut mot minusgraderna - var de nyss upprullade på iPoden så stelnar de vid närmare eftertanke knappast till raka som okokt spagetti utan mer som sådan spagetti som varit kokt men som torkat i den position den hade som nykokt, dvs vanligtvis ihoprullad på diverse överraskande sätt, vilket är ännu värre än rak och fin spagetti. Och då hörs också skavljud, om de över huvud taget sitter kvar i öronen (men vem vill ha spagetti i öronen?). För övrigt stelnar sladden så löjligt fort så jag tvivlar på att det är kylan, jag tror det är något psykologiskt.

Man kanske skulle sticka en lång sladd-strumpa motsvarande den till iPod minin för att råda bot på problemet? Eller smörja in sladden med ister? Eller hur skall man göra? Finns möjligen några bra förslag bland forumets medlemmar?

  • Medlem
  • 2005-03-03 19:36

jag tycker original lurarna är bra, de är helt perfekt för mig jag får alltid perfekt ljud. Plus att de är snygga !

1
Bevaka tråden