Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mysko shuffle-funktion

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 12:31

Har märkt en skum grej när man kör shuffle på alla låtar. Den blandar bara typ 100 låtar varje gång. trots att jag har ca 600 låtar blir det aldrig några spännande låtar som dyker upp utan bara en viss låt från olika artister, och detta är alltså samma låt varje gång. Vill man ha de låtar man lyssnar på mer sällan får man sitta i 10min och blippa frammåt. Är det nångon som upplevt samma sak eller är det bara jag som är mysko?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 12:47

Jag har upplevt att shuffle-algoritmen verkar välja låtar ur samma genre efter varandra, vet inte om dett är inbillning dock.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 13:24

Trodde tidigare att apparaten kom ihåg vilka låtar som spelats, men en och samma låt kan ju spelas upp direkt efter att den just spelats - vilket är ganska irriterande. Hoppas detta åtgärdas av Apple i nästa uppdatering.

/Fabian

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 14:09

Skönt och höra att det inte va jag som va mysko. Håller med Fabian.

Är det slump så har ju även slumpen att samma låt skall spelas två gånger på rad ett värde större än noll. Det är ju random med återläggning s.a.s.
Vi full slump så är det lika troligt att samma låt spelas igen som att en viss annan låt kommer spelas.

Alternativet man kunde tänka sig är random utan återläggning, dvs. att man bara slumpar av hitintills ospelade låtar. Men jag tror inte det är så bra idé faktiskt...

SAmma låt kan ju inte alls komma fler gånger. Du ser ju hur många låtar som finns i spellistan och det är ju alla låtar som finns i poden (om du väljer shuffle songs i huvudmenyn). Prova att köra shuffle på ett album tex så ser du ju att den spelar alla låtar på skivan.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-03 22:34
Ursprungligen av erikla2002:

SAmma låt kan ju inte alls komma fler gånger. Du ser ju hur många låtar som finns i spellistan och det är ju alla låtar som finns i poden (om du väljer shuffle songs i huvudmenyn). Prova att köra shuffle på ett album tex så ser du ju att den spelar alla låtar på skivan.

uppenbarligen har du fel eftersom han skriver att samma låt kommit flera gånger.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 08:34

Det är ju det som är så skumt. Det är ju inte så att iPoden blandar låtar tills batteriet är slut - den spelar en bland-lista tills antalet låtar är slut (som nämnts står antalet låtar i displayen). Den börjar ju också alltid med samma låt. Uppenbarligen så skapar den en bland-lista som den sedan spelar upp - man kan ju gå baklänges i listan och spela upp låtarna i omvänd ordning (inte alls slumpmässigt). Så när diPoden skapar sin bland-lista, så kan den uppenbarligen välja samma låt flera gånger. Det fungerar ju inte så exempelvis när man väljer shuffle i CD-spelaren. Det är olika teknik. Kanske någon duktig programmerare e dyl kan förklara för oss hur iPodarnas shuffle-program fungerar?

Ursprungligen av erik:

uppenbarligen har du fel eftersom han skriver att samma låt kommit flera gånger.

PÅ min ipod kommer inte samma låt flera gånger iaf. JAg kör med shuffle nästan jämt så jag vet.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-07 20:05
Ursprungligen av erikla2002:

PÅ min ipod kommer inte samma låt flera gånger iaf. JAg kör med shuffle nästan jämt så jag vet.

andreasd kör dock iPod mini, vilken kanske har annorlunda hård/mjukvara än din iPod 5gb.

Ursprungligen av erik:

andreasd kör dock iPod mini, vilken kanske har annorlunda hård/mjukvara än din iPod 5gb.

Jag har också ipod mini, måsta ha skrivit in fel när jag reggade mig. Kanske han har dubletter i sin ipod och tror att samma låt spelas igen??

  • Oregistrerad
  • 2005-02-12 16:44

Nä inga dubletter här inte, har även gjort en extra koll och det är bara en av varje.

Skulle tro att slumplistan skapas av iTunes och laddas in i spelaren.. Hårdvaran i shuffle,n är lite för klen för att bygga smarta algoritmer.. Tex så börjar slumplistan om vid varje nystart.. sedan verkar den gruppera artist och genre i grupper i två och tre, precis som musikproducenterna på P3 gör..

Här är en kille som tycks ha upptäckt samma http://weblogs.asp.net/jasonsalas/archive/2005/02/05/367587.aspx

1
Bevaka tråden