Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tre frågor

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja allihopa.
Har planer på att köpa en ipod mini.

1. Finns den i vit färg?asså inte silver färgen utan vit.

2.Batteriet. Läste på internet en grej att man kan ladda via usb 2,0. Min fråga är: Kan man bara ladda via usb? får man inte en vanlig laddare? om inte, vad händer om man inte har usb 2,0. Jag undrar också om man bara kan överföra med usb2 port. Jag tror inte att jag har det, är det kört då?

3.batteriet igen. Har hört att batteriet laddas ut skitsnabbt efter ett år och att man måste byta det och att det kostar 1000. Är detta sant? är det kört efter ett år eller är det typ 1,5 år etc. och jag undraro m det verkligen kostar 1k att byta batteriet. Kan man inte göra det själv, det borde väl bli billigare då? är det enkelt att byta själv?

Skulle verkligen uppskatta svar

EDIT: bara så ni vet: Jag har en PC inte mac..

  • Medlem
  • 2005-03-11 17:46

ja kan bara svara säkert på fråga 1 så.

Nej Ipod mini finns inte i vitt

förresten, finns det något sätt man kan kolla vilken usb man har? typ skriva in dxdiag eller något program, för det står typ inget bakom min dator.

  • Medlem
  • 2005-03-11 18:33

Att byta själv e nog svårare än det låter. Det finns inget stålle på ipoden som det går att öppna den på.

Ursprungligen av Jakob:

Att byta själv e nog svårare än det låter. Det finns inget stålle på ipoden som det går att öppna den på.

ok, tack. men kan ni svara på mina övriga frågor också? hur mycket kostat bytet etc. Är det äns värt att betala det?
finns ju massa flergigabytes mp3 spelare som inte är så. Kan någon äns svara på varför äpple har gjort såhär? är det för att dem ska tjäna mer pengar?

Ursprungligen av Jakob:

Att byta själv e nog svårare än det låter. Det finns inget stålle på ipoden som det går att öppna den på.

jo det finns det visst, det finns en guied hur man gör, det är inte alls svårt.

  • Medlem
  • 2005-03-11 21:07

1. Ingen vit men om det är viktigt så finns vita fodral. Har sett ett sådant slimmat nånstans på nätet.

2. Laddare att stoppa i väggen är tillbehör.

3. Det är inte batteriets ålder utan antalet laddningar som är begränsat. Gäller alla batterier av den typen. Så småningom blir speltiden kortare och kortare. Minst 300 laddningar skall den klara.

Instruktion hur man byter batteri själv finns på http://www.ipodbattery.com/

Batterier finns på http://www.powerpc.se/

Jag har haft min iPod 10GB i snart 2,5 år och batteriet (inte exakt samma typ som i mini) i den är som nytt fortfarande.

ok tack, men hur mycket kostar ett batteribyte?

Edit: Jag kolla på ipod sidan, kommer inte klara batterie, hur mycket kostar det att lämna in den hos äpple då?

Och jag fatta inte en grej. Är vägg-laddare ett tillbehör man köper eller får man det?

  • Medlem
  • 2005-03-12 17:09
Ursprungligen av Kollarrunt:

ok tack, men hur mycket kostar ett batteribyte?

Edit: Jag kolla på ipod sidan, kommer inte klara batterie, hur mycket kostar det att lämna in den hos äpple då?

Och jag fatta inte en grej. Är vägg-laddare ett tillbehör man köper eller får man det?

Vet ej vad det kostar att lamna in ipoden men vaggladdare foljer iaf med kopet av en ipod mini...

  • Medlem
  • 2005-03-12 18:47
Ursprungligen av Kollarrunt:

ok tack, men hur mycket kostar ett batteribyte?

Edit: Jag kolla på ipod sidan, kommer inte klara batterie, hur mycket kostar det att lämna in den hos äpple då?

Och jag fatta inte en grej. Är vägg-laddare ett tillbehör man köper eller får man det?

Kostar inget om garantin är kvar. Enligt ipodstyle.se kostar det 1200 att byta hos Apple efter att garantitiden gått ut. Ring och fråga. Eller fråga powerpc om dom gör byten.

Vad som ingår då man köper en iPod mini:
http://www.apple.com/se/ipodmini/specs.html

Som synes ingår inte laddare. Det står ännu tydligare om man går in på Apple store. Laddar kostar 275 kr.
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore/

  • Medlem
  • 2005-03-12 19:19
Ursprungligen av Kollarrunt:

ok tack, men hur mycket kostar ett batteribyte?

Edit: Jag kolla på ipod sidan, kommer inte klara batterie, hur mycket kostar det att lämna in den hos äpple då?

Och jag fatta inte en grej. Är vägg-laddare ett tillbehör man köper eller får man det?

1. Laddaren finns i lådan som tillbehör när du köper ipoden
2. Du kan föra över låtar med firewire-uttaget på datorn om du inte har USB 2.0. Firewire följer med i lådan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 19:34

@Kollarunt, Laddare följer INTE med i lådan, det var till de gamla iPod minis, Man måste köpa laddare till. kolla på Apples hemsida där finns svar på alla dina frågor....

  • Medlem
  • 2005-03-12 20:10
Ursprungligen av iigloo:

@Kollarunt, Laddare följer INTE med i lådan, det var till de gamla iPod minis, Man måste köpa laddare till. kolla på Apples hemsida där finns svar på alla dina frågor....

I stand corrected ... Dock känns det lite väl fattigt att inte få med en helt vanlig laddare (och det verkade som om firewirekabeln inte heller ingick)! Det innebär ju att man måste sätta igång datorn endast för att ladda ipoden. Fattar inte poängen med detta snåla förfarande. Handen på hjärtat - hur många laddar bara sin ipod genom datorn!?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-12 22:25

På grund av att de tog bort laddaren och FW-kablen då dessa inte är 100% nödvändiga (förutom på gamla Macar som bara har FW.. men nu har alla moderna datorer USB2.0) kunde priset också bli lägre. Kolla på 6 GB-modellen, den är några hundralappar billigare än vad den gamla 4 GB-modellen kostade när den fanns ute.

DRIVER NI MED MIG?

fan va fattig. Min dator har ju inte någon f**king usb 2,0 hur ska jag ladda den? Förresten så läste jag på internet att det är bättre att ladda genom väggladdare.
Firewire? Är inte det nytt? Jag har en äcklig usb 1,1 hur gör jag då? Jag kolla på hemsidan, inte äns firewire kabel kommer ju? Kan man bara ladda genom 2,0? Då var det kört för mig, jag kommer knappas punga ut ännu mer pengar för nåt usb 2,0.....

HAHA upptäckte nyss en nyr grej. för att kunna använda adaptern måste man ha en firew kabel så att man kan ansluta minin till adaptern. som sagt får man inte med en fw kabel heller. hahah försöker dem blåsa folk eller. konstigt att folk klagar på microsofts "dyra" grejjer.

OK. GLÖM allt det här. Det jag undrar är. Kan man ladda sin ipod genom en usb 2.0 kabel på en dator med 1.1 usb port?

ytterst förvirrande. snacka nyss med en kompis (hon har en 2nd generation mini o hon fick en laddare med)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-13 17:00
Ursprungligen av Kollarrunt:

ytterst förvirrande. snacka nyss med en kompis (hon har en 2nd generation mini o hon fick en laddare med)

Okej, ska klargöra det här lite.
1. Tidigare, den första generationen av iPods (4 GB - 8 timmar batteritid) fick man med en firewire-kabel och en laddare med fire-wire-uttag på som man kombinerade med fw-kabeln och laddade.
2. De nya, (4 gb och 6 gb - 18 timmar batteritid) har en lägre prisbild och därför följer inte fw-kabel eller laddare med. Köper man en laddare har den nu USB-uttag och då kan du kombinera den med USB-sladden och ladda i väggen med det.

Vill du ladda din iPod och bara har USB 1.1 eller 1.0 så går det lika bra - ström kan ändå tas från datorn. Det tar dock lite längre tid att ladda över låtar eftersom överföringshastigheten är väldigt begränsad (jämför 480 Mbit/s mot 12 Mbit/s).

Spiken! Du Är BÄst. Nu Vet Jag Allt, Tack. Perfekta Svaret

  • Oregistrerad
  • 2005-03-13 20:26

Kollarunt: Nej, du kan köpa en väggladdare för cirka 250 kr. Du kan köpa ett USB 2.0-kort som du stoppar in som ett vanligt kort inne i datorn på moderkortet för några hundringar.

1
Bevaka tråden