Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Distat ljud på iPod Mini

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 21:25

Köpte en iPod Mini igår. Den verkande lite lagom seriös.
Men...... Jag tycker det är ganska risigt ljud - konstig distortion som inte finns när jag spelar samma ljudfiler på min iBook och låter ljudet gå ut på en hygglig stereo.

Det konstiga är att det har inte med volymen att göra. Den finns där oavsett hur volymen är ställd.
Det blir där emot mer tydligt när mn använder EQ. Mest tydligt vid höjd bas och loudness.
Distortion ligger inte bara i bas, lika ofta i mellanreistret tex stråkar.

Har provat att koda om samma CD både i MP3 och och AAC

Har tidgare provat en Jens of Sweden me samma musikfiler, märkte inte något av ovanstående

Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Köpte en iPod Mini igår. Den verkande lite lagom seriös.
Men...... Jag tycker det är ganska risigt ljud - konstig distortion som inte finns när jag spelar samma ljudfiler på min iBook och låter ljudet gå ut på en hygglig stereo.

Det konstiga är att det har inte med volymen att göra. Den finns där oavsett hur volymen är ställd.
Det blir där emot mer tydligt när mn använder EQ. Mest tydligt vid höjd bas och loudness.
Distortion ligger inte bara i bas, lika ofta i mellanreistret tex stråkar.

Har provat att koda om samma CD både i MP3 och och AAC

Har tidgare provat en Jens of Sweden me samma musikfiler, märkte inte något av ovanstående

har du bytt ut originalsnäckorna? har du stängt av allt som har med EQ och ljudjustering att göra?
min mini låter kanon med KOSS The Plug-snäckor...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 22:10
Ursprungligen av Orfeous:

har du bytt ut originalsnäckorna? har du stängt av allt som har med EQ och ljudjustering att göra?
min mini låter kanon med KOSS The Plug-snäckor...

Jag önskar att du hade rätt men ......
När jag provar dom medföljande originalsnäckorna på min iBook med samma musikfiler så låter det helt OK!

Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Jag önskar att du hade rätt men ......
När jag provar dom medföljande originalsnäckorna på min iBook med samma musikfiler så låter det helt OK!

hmm.. har du stängt av EQ och allt sånt grejs? för mig lät det inte bra med originalsnäckorna vi har ju olika smak som sagt

  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 19:35
Ursprungligen av Orfeous:

hmm.. har du stängt av EQ och allt sånt grejs? för mig lät det inte bra med originalsnäckorna vi har ju olika smak som sagt

Jepp EQ är avstängt. Det konstiga är att det låter helt OK om jag använder originalsnäckorna på min iBook och lyssnar på samma musikfil. Jag tor att det är något skit med hur iPod mini "hanterar" data i förhållande till min iBook

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-15 19:44

bara en liten inflikning - iPod mini och iPod 5gb är inte same shit

Ursprungligen av erik:

bara en liten inflikning - iPod mini och iPod 5gb är inte same shit

lustigt att minin låter bra för vissa o andra inte

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 17:30
Ursprungligen av Orfeous:

lustigt att minin låter bra för vissa o andra inte

Det som irriterar mig är at det låter distat på iPod:en men inte när jag spelar samma AAC fil på min iBook.

  • Medlem
  • 2005-02-11 10:17

Samma jävla problem!

Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Det som irriterar mig är at det låter distat på iPod:en men inte när jag spelar samma AAC fil på min iBook.

Jag har exakt samma jävla problem! Distar och det låter skit. Har testat allt det vanliga som att byta snäckor, andra ipodsnäckor, kört filerna på annan spelare osv.

Ska få tummen ur och ringa Apple idag! För du har inte hittat någon lösning eller?

Du verkar ha fått en felaktig iPod - hör av dig till Apple. Som du beskriver ska det inte vara.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-01-18 13:21

Orginalsnäckorna har under inga som helst omständigheter ett bra ljud, oavsett vad du kopplar dem till. Men ett distat ljud ska du inte få med dem när du lyssnar på din iPod, däremot ett svagt, burkigt och allmänt uselt ljud.

Annars kan man ju ta bort "frankrikebegränsningen" så man slipper spela "full bott" hela tiden...

  • Medlem
  • 2005-02-11 12:05

Ok?

Ursprungligen av Pär:

Annars kan man ju ta bort "frankrikebegränsningen" så man slipper spela "full bott" hela tiden...

Kan du utveckla det där lite?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-11 14:58
Ursprungligen av Issus:

Kan du utveckla det där lite?

http://gopod.free-go.net
tar bort volymbegränsningen.

jag har samma krux med min ipod, fick den för 3 dagar sedan... märkte väldigt snabbt att ljudet distade. trodde först det var lurarna som lekte allan... testade dom i mina vanliga förstärkare och där lät dom klockrent.

har provat med flera oliak EQ, men får inte bort det... stänger man av EQ:n så hörs det inte lika mycket, men ljudet blir tristare då med.

någon som har löst sitt problem med disten???

same same

Köpte min iPod mini för en vecka sedan och jag bara älskar den om det inte vore för det taskiga (distade) ljudet för vissa rockskivor.

Kopplar man bort EQ försvinner en del, men ljudet blir klart ihåligare så det är inget alternativ tycker jag.

Kan det bero på mp3-kodningen? vissa låter klockrent, medan andra f-dj-ligt

kodar iPoden om till annat format när man för över dem?

/Petter

Ipoden kodar inte om mp3:orna... utan tyvärr är EQ:na tydligen så kassa. jag har letat runt massor på nätet och överallt finns det folk som har samma problem, nämligen att ljudet distar vid användning av EQ

Själv tycker jag Apple borde uppdatera firmwaren så att man kan ställa in EQ:n själv!
Tycker jag nästan är självklart är man borde kunna göra...
Just nu kör jag med eqn avstängd för jag pallar verkligen inte med disten, ljudet låter helt klart bra ändå men man måste ju kunna använda eq utan att det distar!

Själv tycker jag det låter lite som om det distar ytterst lite ibland även om eq:n är avslagen... hmm...

1
Bevaka tråden