Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Kroma" iPoden

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-18 09:11

Hejsan o Goddag!

Jag har sett en del shyssta iPod dä folk har typ kromat dom.
Bild:

Det han har graverat in är skit samma, men jag undrar hur man ska göra för att få krom looken?
Vad ska man köpa, ska man ta av skalet, något speciellt man ska tänka på?

Tacksam för hjälp!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 09:50

Det står att du har en iPod mini. Är det så? De vanliga iPods har nämligen en sådan baksida som man kan spegla sig i (och en vit framsida), om du menar det med "krom". iPod mini har dock inte det och det går inte att ändra på.

  • Medlem
  • 2005-03-18 10:09

Jaha, aj då =/

Då får jag väl leva med min blå som också är fin iof

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 11:23
Ursprungligen av z0rk:

Jaha, aj då =/

Då får jag väl leva med min blå som också är fin iof

haha det är bara och köpa en riktig ipod Då får du det underbara kromet.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-18 13:40

Eller om du är modig så kan du nog ta loss skalet och slipa bort eloxeringen (färgen) så att du får en ren aluminiumyta. Sen kan du slipa med väldigt fin smärgelduk (sandpapper för metall) så att du får en slät yta. Därefter polerar du med det välkända polermedlet Autosol (finns på Biltema bl.a) tills du får en blank yta.
Den blankhet du kan få till är näsatn jämförbar med krom, dock så oxiderar aluminium snabbt och ger en lite mattare yta, så om du vill behålla "blänket" så måste du nog lägga på lite klarlack för att den inte ska oxidera.

Ytan kommer inte bli lika hållbar som t.ex krom eller den "vanliga" iPoden's metallbaksida. Men du kommer definitivt få en speciell iPod mini.

Du kan säkert göra allt detta utan att ta av skalet också, man då löper du risken att det kommer slipdamm in i iPoden, så se till att täcka över det som inte ska slipas isf. Och dessutom så är Autosol kladdigt, och det vill du inte ha in i den heller.

  • Medlem
  • 2005-03-18 17:57

Om jag bara hade varit lite händig så hade jag säkert kunnat gjort så Nu har jag tyvärr en tendens att förstöra saker när jag ska göra om dom, så jag ska nog inte ge mig in på det...

1
Bevaka tråden