- agradin
- Medlem ●
har precis skaffat ipod (mini) + itunes. har hört mkt god kritik om itunes och även fast jag brukar förstå nya program ganska snabbt begriper jag mig inte på hur överföringen av album och singlar ska gå till i itunes.
såhär ser mitt låtarkiv ut just nu:
1 mapp med alla mina album i.
1 mapp med alla mina singlar/enstaka låtar i (inte i enskilda mappar).
när jag sedan lägger till alla, säg album, i library och drar över listan till ipoden hamnar de helt åt skjutsingen. för varje separat låt delas in i sin egna album-mapp och det blir en VÄLDIG massa album-mappar under "Album" på ipoden. fruktansvärt störande. samma gäller singlarna, det skapas en album-mapp för varje enskild låt så det blir en ca. 1000 album-mappar.
vad ska jag göra? vill föra över mina album precis som de är i min dator, varje album ska ha sin egna mapp under "Album" på ipoden.
sedan vill jag ha mina "singlar" i samma mapp. OCH artistnamnet ska visas, som det inte gör nu.
detta måste vara möjligt så jag BER om minsta lilla hjälp! tack!!
men alltså är detta det enda sättet?
ska jag göra _SPELLISTOR_ för varje album jag har? så jobbigt ska det inte behöva gå till eftersom jag har runt 100 album. kan man inte bara _STÄNGA_ av itunes dumma jävla hantering för en sekund så allt blir som det ska för en gångs skull? blir så sur...
ang. id3-taggar på singlarna, låttiteln visas ju men inte artistnamnet. id3-taggarna är ju ok men hur kan jag göra så att ipoden visar artistnamnen? ska jag sitta och döpa om alla namn eller?
ni som säger att itunes är så jävla bra, hur gör ni?
/en som hatar itunes
iTunes och iPod funkar bäst när man har ID3-taggarna i ordning. Vilket du uppenbarligen inte har. På min iPod har varje album en egen mapp under Album. Sen har varje artist en egen mapp under Artister osv. Funkar prima eftersom jag har ID3-taggarna i ordning.
Så det blir till att sätta sig och göra i ordning ID3-taggarna helt enkelt.
Men vad gör jag med singlarna som jag inte vill ha indelade i mappar?
Lägger ni till alla album samtidigt i Biblioteket så alla ligger i en enda stor lista?
Hur fixar jag id3-taggarna så de är som de ska? id3-taggarna är delvis rätt, några album blir som de ska... dvs. mkt bra men andra blir bara fel fel fel. men nu förstår jag hur jag ska göra med album iaf, tack.
men som sagt vad gör jag med singlarna som jag bara vill ha allihop i en mapp? och jag vill se artistnamnet. hur gör jag detta? tack på förhand o tack för hjälpen ni som svarat
Lägger ni till alla album samtidigt i Biblioteket så alla ligger i en enda stor lista?
Hur fixar jag id3-taggarna så de är som de ska? id3-taggarna är delvis rätt, några album blir som de ska... dvs. mkt bra men andra blir bara fel fel fel. men nu förstår jag hur jag ska göra med album iaf, tack.
men som sagt vad gör jag med singlarna som jag bara vill ha allihop i en mapp? och jag vill se artistnamnet. hur gör jag detta? tack på förhand o tack för hjälpen ni som svarat
Kolla på bifogad fil, så ser en korrekt ID3-tag ut.
För att få ordning på singlarna skulle jag i iTunes markera dem och välja visa info. Sen döper du albumet till Singlar, då kommer du efter att du synkat i iPoden hitta alla singlar i albumet Singlar.
På samma sätt kan du göra när du ska uppdatera album och artist. Markera alla låtar som hör till albumet och välja visa info. Fyll i artist och album och boom så är just de ok.
Fortfarande ett problem med singlarna... måste jag ha både artistnamnet + låtnamnet under id3-tagen "låttitel" så både ska synas? sen blir det ju lite trångt eftersom man inte kan se hela filnamnen i ipoden såvitt jag vet... det blir bara tre punkter (...) dvs att namnet är för långt...
eller är det onormalt att ha en mapp med lite singlar eller?
Fortfarande ett problem med singlarna... måste jag ha både artistnamnet + låtnamnet under id3-tagen "låttitel" så både ska synas? sen blir det ju lite trångt eftersom man inte kan se hela filnamnen i ipoden såvitt jag vet... det blir bara tre punkter (...) dvs att namnet är för långt...
eller är det onormalt att ha en mapp med lite singlar eller?
Om du vill att både artist och sång ska synas när du scrollar i ett album så är svart ja. iPoden visar bara låttiteln.
Smidigast är att göra spellistor för varje album, då får du den ordningen du vill ha på låtarna. Singlarna kan du lägga i en och samma spellista, om namnet inte visas korrekt får du se över id3 taggarna på filerna..
Först måste jag säga att det här var bland det dummaste jag läst.
Spellistor för alla album... Jättebra när man har över 1000 album. Skitsmart sätt att få iTunes att bli segt som tjära!
Du kan ju testa att markera alla singlar och ändra till t.ex "Singel" i Albumfältet i id3-taggen på allihop.
Då borde de alla hamna uunder namnet "Singlar" när du bläddrar bland album i iTunes bläddrare (de 3 kolumnerna längst upp om du har klicka på ögat längst upp till höger).
Eller så kan du testa att klicka i "Del av en samling" i infofönstret. Då kommer dom listas under "Samlingar" i album-kolumnen och hamna i samma mapp i biblioteket.
[QUOTE="jimmy.r"]Först måste jag säga att det här var bland det dummaste jag läst.
Spellistor för alla album... Jättebra när man har över 1000 album. Skitsmart sätt att få iTunes att bli segt som tjära!
Tråkigt för dig att det var det dummaste du läst... För mig funkar det fint att göra så, har en mini och har ca: 30 album på ipoden...
[QUOTE="Tobbe"]
Först måste jag säga att det här var bland det dummaste jag läst.
Tråkigt för dig att det var det dummaste du läst... För mig funkar det fint att göra så, har en mini och har ca: 30 album på ipoden...
Sorry för den hårda formuleringen.
Bra att det funkar för dig.
Min tanke är bara att det är grymt onödigt att göra så, då iTunes/iPod redan har den strukturen om du fixar dina id3-taggar rätt.
När du då bläddrar på din iPod så kan du ju välja att bläddra bland:
- Artist/Album/Låt
- Album/Låt
- Enbart låtar
- Genre/Artist/Album/Låt
Alltså så får du EXAKT samma funktion om du bläddrar på Album/Låt, som du får genom att göra spellistor. Bara det att du slipper göra spellistorna. Fiffigt va?
Sorry för den hårda formuleringen.
Bra att det funkar för dig.
Min tanke är bara att det är grymt onödigt att göra så, då iTunes/iPod redan har den strukturen om du fixar dina id3-taggar rätt.
När du då bläddrar på din iPod så kan du ju välja att bläddra bland:
- Artist/Album/Låt
- Album/Låt
- Enbart låtar
- Genre/Artist/Album/Låt
Alltså så får du EXAKT samma funktion om du bläddrar på Album/Låt, som du får genom att göra spellistor. Bara det att du slipper göra spellistorna. Fiffigt va?
Det e lungt...Men mina id3 taggar är inte helt i sin ordning, skulle ta längre tid att fixa dem än vad det tar att göra en spellista..
Jag använde en hyfsad fiffig lösning.
när jag skulle importera alla mina låtar til iTunes satte jag upp ett system.
---
Först gjorde jag en mapp som hette Music (hänvisa till den i iTunes)
Stängde samtidigt av funktionerna för att att den ska kopiera låtar och att den ska ordna dom.
Sen började jag med alla engelsk-språkiga låtar.
Gjorde en mapp i Music som hette English och i den två mappar, en som hette MIX och en som hette Single
Därefter drog jag över alla mina album (dom flesta hela album som jag har har redan id3 tagarna skrivna) till English mappen i Music.
När jag satt i dom drog jag över dom (dra och släpp) till iTunes. Då hamnade dom i iTunes databas och jag hade dom i min "egen" mappkonstruktion.
Sen markerade jag alla dessa låtar i iTunes och gick in på "Visa info..."
i fältet grupp skrev jag "English"
Sen gjorde jag en smart spellista som listade alla låtar som hette English.
Samma procedur följde jag upp med mina singlar... Satte i dom i Single mappen och sen drog över dom till iTunes , gruppera "English Single" och gjorde en smart spelista.
Nu har vi 2 st smarta spelistor, English Single och English..
Nu är det enda kvar en "Utan gruppering"-spellista. Jag gjorde en sån och varje ny låt som jag sätter in i iTunes hamnar i den och samtidigt som jag sätter in den i den mappen den ska va (i min mappstruktur) och därefter (drag-drop-ar den i iTunes) i ger jag den en gruppering i iTunes.
Nu har jag alla album och alla singlar var för sig. Dessutom slipper jag mista information om singlarnas album och sånt för att jag inte skrev över "Album" grejen i id3 tagen.
Det som är problemet just nu är att många singlar kommer från album jag inte har (dom hela albumen) därför blir det jävligt många album. Men det är något som jag ska försöka lösa på något sätt
Funkar bra för mig men jag funderar på en bättre lösning,
Någon som kan komma med konstruktiv kritik?
/B
Jag lägger alla mina singlar (eller om det är 2-3 låtar av samma artist) under katalogen "unsorted".
sen om det är olika artister på en skiva eller om det är singel så döper jag artisten till "various artist" och skriver artisten och titeln i titel-rutan. kanske dåligt, men jag blir av med många slös album och slös artister som annars kommer ta plats i listan.
Det är lite kul att se alla "lösningar" på hur man hanterar musiken i iTunes.
Själv är jag väldigt noga med taggarna och försöker fylla i så mycket överflödig info som möjligt. Alla singlar låter jag album-fältet vara tomt i, så det blir lite pyssel när man kastar alla låtarna i ett album utom den enda som var något att ha.
när jag skulle lägga in Kents Du och jag döden la sig låtarna i två olika album-"mappar" i iTunes. förstår inte varför, eftersom taggarna är rätt på alla låtar. någon som vet hur jag ska göra?
tackar
Jah...jag ogillar hårt i-tunes. provat. provat igen. utan ipod. men jag är ju frälst på en ipod. svårt.
men jag är perfektionist. och jag tål inte taggar. om man inte vill ha taggar hur gör man då? kan man komma undan i-tunes helt och hållet? jag som tycker att utforskaren på pc regerar...
mycket mycket tacksam för svar!
Perfektionist - men tål inte taggar? Det hänger inte ihop tycker jag.
Eftersom iPoden bygger upp hela sin databas utifrån taggarna så är du nog så illa tvungen att "gilla läget"... Det finns ju alternativ till iTunes, t.ex. Anapod som ger dig en mer Utforskar-vänlig hantering av iPoden, men alla dessa tredjepartsprogram använder sig av taggarna. I Anapod har jag för mig att du kan välja att taggarna ska skapas utifrån filnamnet, men jag är inte helt säker...
Jag har ett anant problem på samma tema. Jag har några album som inte är helt fixade när det gäller id-taggarna, men jag jobbar av några om dagen så jag blir väl klar med det om inte alltför lång tid. Det är alltid bra at tha id-taggarna i ordning. Det jobbiga kommer när jag ska säga till iTunes att mappen finns. Då väljer jag "Lägg till mapp i biblioteket" och letar mig fram till mappen. Alla låtar läses in, men...
I kolumnen namn visas artistens namn och låtnamnet UTAN svenska tecken. Och om jag uppdaterar min iPod då så hänger de felaktiga namnen med dit. Om jag spelar upp låten i iTunes så rättar tecknen till sig och det är bara låtnamnet som visas i kolumnen namn och alla svenska tecken är med. När jag uppdaterar iPoden efter det är allt frid och fröjd.
Om jag fixar till 10 album på en gång så måste jag alltså lägga till dem i iTunes, sen spela igenom alla låtar (det går visserligen snabbt med Ctrl+högerpil) och sen uppdatera iPoden. Det känns meckigt. Kan inte iTunes bara läsa igenom id-taggar direkt och uppdatera sig själv liksom utan att jag måste göra det fil för fil?
Jag är frälst på anapod. tackar så mycket för tipset! hade itunes nöjt sig med att fixa taggar på ipoden så hade jag taggat ner men den började ändra även på filerna på datorn vilket ja.. jag inte tål. ett prog ska inte försöka kalla sig utforskare... jaja.. jag är lycklig för alla andras skull som gillar läget. jag gillar att göra saker lite mer komplicerade kanske.
men att konvertera.. det har jag itunes till.. hur en bok på 7h till aac-format tar typ 3h att konvertera begriper jag inte.. kanske en fråga för en annan tråd?
hade itunes nöjt sig med att fixa taggar på ipoden så hade jag taggat ner men den började ändra även på filerna på datorn vilket ja.. jag inte tål.
Du har väl ställt in iTunes på att göra en KOPIA på dina originalfiler?
Så har du kvar dina otaggade men ack så mödosamt namngivna mappar/filer och så kan iTunes trasha runt med sina egna kopior i musikbiblioteket.
/petern
Jag tycker det är toppen med taggarna, då får man ju verkligen ordning i all musik och man hittar lätt. Ordnar man dessutom alla taggar när man importerar eller lägger in musiken så blir det inte särskilt jobbigt!