Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iPod är 'försvunnen' ...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem, som jag varken förstår eller kan lösa. Hoppas verkligen att någon här på forumet vet mer om iPods än jag.

Såhär är det: Jag har en iPod 20 gigabyte och en iBook med 500 låtar på, min sambo har en PC med 4000 låtar. Givetvis ville jag ha ALLA låtarna på min iPod ... så jag kopplade den till PCn, formaterade om den och la in all musik.

Men när jag nu försöker koppla iPoden till macen, för att lägga in mer musik och sortera lite, då finns den inte längre! Jag kopplar den till datorn, batteriet börjar laddas och den sätts på - men dyker varken upp i iTunes eller på skrivbordet, och enligt Skivverktyg så finns den inte! :eek:

Vad ska jag göra?!

Ursprungligen av mattias!:

Jag har ett problem, som jag varken förstår eller kan lösa. Hoppas verkligen att någon här på forumet vet mer om iPods än jag.

Såhär är det: Jag har en iPod 20 gigabyte och en iBook med 500 låtar på, min sambo har en PC med 4000 låtar. Givetvis ville jag ha ALLA låtarna på min iPod ... så jag kopplade den till PCn, formaterade om den och la in all musik.

Men när jag nu försöker koppla iPoden till macen, för att lägga in mer musik och sortera lite, då finns den inte längre! Jag kopplar den till datorn, batteriet börjar laddas och den sätts på - men dyker varken upp i iTunes eller på skrivbordet, och enligt Skivverktyg så finns den inte! :eek:

Vad ska jag göra?!

Du får välja, antingen använda Ipoden med PCn eller med MACen.
Du måste alltså formatera om den igen, för MAC, för att få den att visas igen. Jag föreslår att du kopierar över låtarna från PCn till ibooken via nätverk eller annat lämpligt sätt och sen för över dem från din ibook.

Ursprungligen av Integralmannen:

Du får välja, antingen använda Ipoden med PCn eller med MACen.
Du måste alltså formatera om den igen, för MAC, för att få den att visas igen. Jag föreslår att du kopierar över låtarna från PCn till ibooken via nätverk eller annat lämpligt sätt och sen för över dem från din ibook.

Okej, det var ju väldigt snopet att det inte gick att lösa på något annat sätt!

Min följdfråga är: Hur ska jag kunna formatera om iPoden för Mac när den inte kommer upp? Kan man formatera den för Mac på en PC?

Ursprungligen av Integralmannen:

Du får välja, antingen använda Ipoden med PCn eller med MACen.
Du måste alltså formatera om den igen, för MAC, för att få den att visas igen. Jag föreslår att du kopierar över låtarna från PCn till ibooken via nätverk eller annat lämpligt sätt och sen för över dem från din ibook.

Det tycker jag låter väldigt mystiskt eftersom jag både har Mac och Pc och för över låtar till iPoden från båda. Detta fungerar vad jag förstår eftersom jag har formaterat den för Pc (fat32), andra hållet fungerar visst inte lika bra.

Den enda lösningen jag kan komma på är att det måste blivit något fel i formateringen och att den kanske borde provas att göras igen. En annan fundering är att du kanske har en äldre version som kanske inte klarar att hoppa mellan två plattformar? Jag har ingen aning hur de tidigare versionerna av iPod fungerar men för min 4G går det alldeles utmärkt.

Ursprungligen av Signhild:

Det tycker jag låter väldigt mystiskt eftersom jag både har Mac och Pc och för över låtar till iPoden från båda. Detta fungerar vad jag förstår eftersom jag har formaterat den för Pc (fat32), andra hållet fungerar visst inte lika bra.

Den enda lösningen jag kan komma på är att det måste blivit något fel i formateringen och att den kanske borde provas att göras igen. En annan fundering är att du kanske har en äldre version som kanske inte klarar att hoppa mellan två plattformar? Jag har ingen aning hur de tidigare versionerna av iPod fungerar men för min 4G går det alldeles utmärkt.

Har ingen MAC så jag har inte provat...
Är det inte så att det funkar utmärkt att använda hd funktionen, men inte själva ipod delen. Dvs du kan lägga över filer, men inte spela upp dem eftersom de hamnar på hd-delen och inte i musikbiblioteket?
Som sagt... det funkar för dig, men varför i all sin dar tycker då apple att man skall formatera om sin ipod så fort man fått den

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-03-29 19:56

Så här är det: Har du pc-formatterat din iPod kan du använda den på BÅDE Mac och pc (Mac:en läser ju FAT32-systemet utan problem) - men jag är osäker på hur det är med 1G och 2G iPods. Med 3G och senare fungerar det iaf felfritt.

Tänk dock på att autosynkningen måste stängas av på iPoden, annars kommer låtarna att raderas när iPoden synkar med den aktuella datorns musikbibliotek.

Jag skulle, precis som Signhild, gissa på att något gått galet i formatteringen. Pröva att göra en återställning från Uppdateraren på pc:n. När det är klart, för över några låtar, stäng av autosynkningen och testa att koppla in den till mac:en. Det borde fungera (kör så själv med min 3G iPod mellan min pc och flickvännens iMac).

1
Bevaka tråden