Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på utrymmet?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, På min Ipod Mini 4 GB finns det endast 3,75 GB. Detta måste vara fel va?
Ja har ägt 2 st, och på den som e trasig har ja för mig att utrymmet var drygt 4 GB.

Men som sagt, nån som vet om det ska vara så här??

Mvh/ Tobbe

Ursprungligen av tobbiias:

Ok, På min Ipod Mini 4 GB finns det endast 3,75 GB. Detta måste vara fel va?
Ja har ägt 2 st, och på den som e trasig har ja för mig att utrymmet var drygt 4 GB.

Men som sagt, nån som vet om det ska vara så här??

Mvh/ Tobbe

Det ska ju inte vara så där egentligen, men så är det på alla iPods. De specar 4 gb men iPods erbjuder bara 3,75 (och motsvarande för 6gb versionen). Lite går åt till ipodens programvara, och sedan försvinner lite på vägen genom att det finns reklam-gigabyten som är precis 1000 mb, och det äkta som är 1024 mb. Där försvinner ännu lite mer.

Vad jag vet så är det så där på alla hårddiskar.

Formatering

Hej!
Jag vill påpeka att detta förekommer på alla hårddiskar, oavsett utrymmeskapacitet. Detta beror på att hårddisken är formaterad. Antalet mb som "försvinner" beror på hur den är formaterad.
Programvaran tror jag ligger på en speciell minneskrets i ipoden, t. ex som BIOS i datorer.

en mb är ju 1024 kb eller vad det nu är.

  • Medlem
  • 2005-04-09 18:24

det är fortfarande inte så på alla hårddiskar!

1 kB= 1024 B

1MB = 1024kB

1GB = 1024 MB

Det är därför det blir här, det är samma för alla hårddiskar

Ursprungligen av Olof Wahlberg:

1 kB= 1024 B

1MB = 1024kB

1GB = 1024 MB

Det är därför det blir här, det är samma för alla hårddiskar

MM exakt, borde ja inte ha 4096 mb då??? och inte helt åt skogen 3,75

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-04-11 17:05

Nja, det har att göra med att hårddisktillverkare nästan alltid anger 1GB som 1000MB (eller 1 000 000 000 B). Om en hårddisk då har 4GB, så har den alltså 4 000 000 000 Byte, vilket motsvarar ungefär 3,73 GB om man räknar om det till "riktiga" byte.
Lite svårt att förklara, men det har tyvärr alltid varit så, och som tumregel brukar man säga att 10% "försvinner" i formatteringen.

1
Bevaka tråden