Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med laddning

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan. Idag fick jag min ipod mini 6gb från USA och jag har ett problem med laddningen.

När jag sätter in den i USBn (1.0) så börjar den ladda, men sen efter ungefär en minut så går itunes igång av sig själv och den slutar ladda. Den bara stängs av.

Nu såg jag även att när den startade så laddade den en liten stund sedan slutade den att ladda.

Tacksam för svar
/Kristian

Hej!
Det står att du måste ha usb 2.0 till ipod mini i instruktionsboken!!!
prova å köpa ett sånt kort!

Mårten

Ursprungligen av haUsDJ:

Hej!
Det står att du måste ha usb 2.0 till ipod mini i instruktionsboken!!!
prova å köpa ett sånt kort!

Mårten

nee så kan det inte vara. jag har frågat andra och dem har sagt att man kan ha usb 1.1 port men att det bara blir segt och överföra låtar...

Ursprungligen av Kollarrunt:

nee så kan det inte vara. jag har frågat andra och dem har sagt att man kan ha usb 1.1 port men att det bara blir segt och överföra låtar...

1.1 funkar fint (men långsamt).
Dock:
Porten man ansluter på måste ha tillräcklig strömkapacitet (och splittar man iväg i hubbar utan strömförsörjning så är detta sällan fallet). Ursprungsfrågan låter som denna typ av problem.
Vete phan hur/om peze funkar, men vissa portar verkar bara ge ström om enheten är monterad... Men detta borde inte spela någon roll i detta fall.

  • Medlem
  • 2005-04-14 09:00
Ursprungligen av Pär:

1.1 funkar fint (men långsamt).
Dock:
Porten man ansluter på måste ha tillräcklig strömkapacitet (och splittar man iväg i hubbar utan strömförsörjning så är detta sällan fallet). Ursprungsfrågan låter som denna typ av problem.
Vete phan hur/om peze funkar, men vissa portar verkar bara ge ström om enheten är monterad... Men detta borde inte spela någon roll i detta fall.

tips: köp en usb2-hub med extern strömförsörjning (t,ex d-link DUB-H4, drygt 200 kr)
Köpte en sådan nu i veckan och till min stora glädje så laddar den ipoden även om datorn är avstängd, eftersom den har egen el.

Känns lite mer värt pengarna att köpa en sådan istället för apples lilla dosa som kostar 3 ggr mer.
usb2-hubben går dessutom att använda till annat.

Ursprungligen av Pär:

1.1 funkar fint (men långsamt).
Dock:
Porten man ansluter på måste ha tillräcklig strömkapacitet (och splittar man iväg i hubbar utan strömförsörjning så är detta sällan fallet). Ursprungsfrågan låter som denna typ av problem.
Vete phan hur/om peze funkar, men vissa portar verkar bara ge ström om enheten är monterad... Men detta borde inte spela någon roll i detta fall.

så menar du att man måste ladda ipoden en längre tid också eller? eller spelar det ingen roll?
om man nu måste det hur länge måste man ladda en mini (4timmar på en usb2 så jag antar att det är 6kanske på en 1,1?

Ursprungligen av Kollarrunt:

så menar du att man måste ladda ipoden en längre tid också eller? eller spelar det ingen roll?
om man nu måste det hur länge måste man ladda en mini (4timmar på en usb2 så jag antar att det är 6kanske på en 1,1?

*skratt*

Nä, jag menade överföringshastigheten av data :-}
Strömmen går med ungefär samma hastighet i USB 1.1 och USB 2.0 (runt 65-75% av ljusets hastighet)

Pröva att köra med fire wire det funkar hur bra som helst för mg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 09:11

Man behöver INTE USB 2.0 till ipod mini. Flickvännen laddar och för över låter med USB1.1 (det går lite segt men men)

Han behöver knappat lägga pengar på en USB2 hub och inte datorn klarar USB2. Räcker med en USB1.1 hub då om han inte vill investera för framtiden.

Ursprungligen av xtrem:

Han behöver knappat lägga pengar på en USB2 hub och inte datorn klarar USB2. Räcker med en USB1.1 hub då om han inte vill investera för framtiden.

Egentligen skit samma då det viktiga för klanderfri funktion är tillräckligt med "kräm" (ström).

  • Medlem
  • 2005-04-14 18:57
Ursprungligen av xtrem:

Man behöver INTE USB 2.0 till ipod mini. Flickvännen laddar och för över låter med USB1.1 (det går lite segt men men)

Han behöver knappat lägga pengar på en USB2 hub och inte datorn klarar USB2. Räcker med en USB1.1 hub då om han inte vill investera för framtiden.

Nej, det sa jag inte heller. Det jag sa var att man kan ladda ipoden utan att ha datorn igång om man har en sådan. Snabbare överföring blir det självklart inte.

Om man kan välja så använd firewire framför usb2.0.
Det skriver snabbare till en hårddisk och kan leverera
mer ström (om det har någon betydelse för laddningen
vet dock inte).

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-15 14:45
Ursprungligen av Grabben:

Om man kan välja så använd firewire framför usb2.0.
Det skriver snabbare till en hårddisk och kan leverera
mer ström (om det har någon betydelse för laddningen
vet dock inte).

Fast det bygger ju på att man har en 6pin FW kontakt, på min bärbara så finns det bara 4pin så där kommer det ingen ström alls...

  • Medlem
  • 2005-04-19 15:39

minin hänger sig vid laddning

Jag har upptäckt ett problem som jag undrar om det går att göra något åt. Varje gång ipoden är helt urladdad, (dvs den går inte ens att sätta igång längre) så hänger den sig när jag kopplar in den till datorn för att ladda den. Batteriikonen kommer upp och fylls i med ca 0,5 cm men därefter står den helt stilla och det händer ingenting. Itunes startar inte upp i datorn. Från början går det inte ens att starta om ipoden, men efter en liten stund fungerar det att starta om den och då kommer laddning och itunes igång som det ska.

Nu är frågan om det går att göra något åt detta förutom att ladda den innan den är helt urladdad. Är det bättre att köpa en laddare till eluttag istället för att ladda den via usb-porten? Jag undrar även om det är fler som har upplevt det här problemet?

/Malin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 15:58

om du bara låter den ligga och inte pillar på den. kommer den igång då av sig själv efter ett tag?

  • Medlem
  • 2005-04-19 16:05
Ursprungligen av xtrem:

om du bara låter den ligga och inte pillar på den. kommer den igång då av sig själv efter ett tag?

Nej det gör den inte, har iof bara väntat ngn halvtimme, det kanske ger sig om den får ligga ännu längre.

1
Bevaka tråden