Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musiktidningar?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-25 14:01

Tips på bra musiktidningar önskas! Svensk som engelsk spelar ingen roll, antar att det finns bättre/fler engelska än svenska diton.

Jag ute efter någon som behandlar typ lounge/elektronisk musik i största allmänhet (jag spänner från chillmusik till kmfdm/industri, vet inte om det finns i samma magasin).

På andra sidan staketet lyssnar jag på en massa mullerock à la Marilyn Manson, Danzig, White Zombie och den nivån, men det känns mindre intressant att få i tidningsform.

Vad jag vill är att upptäcka ny musik, få tips, läsa recensioner och ta del av kulturen helt enkelt. Långa featureartiklar är sköna.

Jag gillar papper, men tips på bra websidor tas också emot men då ska dom vara riktigt jävla bra

Spana in tidningen Bon.

Ursprungligen av Linus:

Tips på bra musiktidningar önskas! Svensk som engelsk spelar ingen roll, antar att det finns bättre/fler engelska än svenska diton.

Jag ute efter någon som behandlar typ lounge/elektronisk musik i största allmänhet (jag spänner från chillmusik till kmfdm/industri, vet inte om det finns i samma magasin).

På andra sidan staketet lyssnar jag på en massa mullerock à la Marilyn Manson, Danzig, White Zombie och den nivån, men det känns mindre intressant att få i tidningsform.

Vad jag vill är att upptäcka ny musik, få tips, läsa recensioner och ta del av kulturen helt enkelt. Långa featureartiklar är sköna.

Jag gillar papper, men tips på bra websidor tas också emot men då ska dom vara riktigt jävla bra

Tidningar om elektroniskmusik jag kan komma på nu är: Dj Mag och JockeySlut. Det kan dock vara lite svåra att få tag på. Pressbyrån kanske har dem..
En riktigt bra webtidning som dock är nedlagd men alla gamla nummer finns kvar som pdf är: www.thesoulmagazine.com finns flera kommer dock inte ihåg några mer just nu..

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 11:21

http://www.press-stop.se/kiosken/

här kan man fixa prenumerationer på alla möjliga musiktidskrifter

Spana in tidningarna groove och la musik ,dom är jävligt bra. båda finns på http://www.studentprenumerationer.se

sonic och Q är två bra tdiningar

Svenska är det väl bara sonic, men det är inte ett särskilt unikt tips...

  • Medlem
  • 2005-04-19 21:04

Close-Up Magazine
Sweden Rock Magazine

själv läser jag NME, Q, uncut och mojo. det är fyra mycket bra engelska musiktidningar

Varken NME eller Mojo är särkilt bra i nuläget tyvärr. Groove kan vara Sveriges näst sämsta musiktidskrift (har ofta väldigt svårt att formulera sig, pratar fjortis språk i skrift etc, påminner mycket om gamla nintendomagasinet (som jag gavs ut i reklamsyfte av nintendo.)

Sonic är riktigt bra läsning, kanske enda musiktidningen som håller måttet i Sverige idag. På nätet finns Le Manchester, dagensskivas forum, samt pitchfork och metacritic (samt DN onsdag).

Akta dig för att prenumerera på Groove iaf, det är totalt bortslösande pengar då den dessutom går att få gratis på många ställen och håller en undermålig kvalitet på recensionerna (artiklarna och krönikorna kan ibland vara rätt bra, dock alltid sämre än ex, Sonic). Många musiktidningar klarar inte av att leverera substans och nyheter. Groove exempelvis levererar så gott som aldrig uppseendeväckande eller originella artiklar/nyheter. Det handlar mest om sådant som ändå snappas upp i media, t ex aftonbladet eller dn (som för övrigt har mycket bra skivdel på onsdagar).

Akta dig även för Zero Music Magazine som är totalt undermålig. Skribenter har ofta inte koll på bandet / ämnet de skriver om, språket är under all kritik och åsikter uselt motiverade.

Slutsats efter långt babbel: Prenumerera på Sonic eller DN. Läs mer på nätet. Close-Up verkar ha stabilt ryckte i rock-kretsar men jag har eg. ingen koll (indiehora som jag är).

Men den e gratis så varför klaga på den .Jag tycker det är skitbra att det överhuvudtaget finns en gratis musiktidning. Och angående close up så är den inget vidare om man inte är ett hardcore metal fan

Ok, för att vara gratis är den ok, men att betala för Groove känns helt vansinnigt. Det finns dock klart bättre fanzines / nätidningar att tillgå. Måste dock erkänna att jag läser de flesta groove (eftersom de ändå är gratis, läser även NG av samma anledning)

Jag rekommenderar The Wire. Om man vill ha tips om smal och lite udda musik så är den oslagbar tycker jag http://www.thewire.co.uk/

/björn

1
Bevaka tråden