- Clemenza
- Medlem ●
OK så här ligger det till:
Jag tvingades skicka iväg min sprillans nya oanvända 40gb pod till Apples service eftersom den inte startade som den skulle. Efter en låång väntan får jag äntligen tillbaka en ersättningsmaskin eftersom min första tydligen var bortom all hjälp.
Glad i hågen packar jag upp försändelsen och gör följande upptäckt:
baksidan är skadad med små skrapmärken lite här och var. På framsidan syns inget fel. När jag tittar närmare ser jag att denna maskin tillverkades 2003 - alltså nån gång för kanske två år sedan! När jag slår igång den är batteriet till hälften laddat och till skillnad från den första nya maskinen kommer inte språkvalsmenyn upp utan är redan förinställd.
När jag ringer till Äpplets support får jag reda på att Apple gör vad de kallar för 'refurnish' av gamla apparater - alltså byter framskal och använder sen dessa begagnade apparater som ersättning för helt nya som måste bytas. Det är ju helt sinnessjukt!
Skickar man iväg en fabriksny produkt måste man väl för fasen få en lika ny i ersättning tillbaka! Eller hur?
Imorgon ska jag ringa igen till Support och ta reda på vad som gäller, så därför tänkte jag innan dess kolla om det finns nån här på forumet som råkat ut för samma sak eller vet mer om Apples utbytespolicy.
Känns ju helt knäckande det här....
dags för uppdatering:
Apple kommer att ta tillbaka den ersättningsenhet som dom skickade och skicka en ny ersättning - men de kan intressant nog inte garantera att den är fabriksny - har jag otur kommer de att ersätta en begagnad ersättningsenhet med en lika begagnad! Var är logiken undrar man i all enkelhet.
Om jag köper en sprillans ny bil som inte startar när jag ska köra ut från bilfirman, så ska jag väl inte få en begagnad inbytesbil i ersättning, eller hur?
Vad jag skulle kunna förstå är om jag använt produkten under en tid och sen behöver byta / reparera den. Förutsatt att det finns en garanti från Apples sida att de komponenter eller enheter som de ersätter med inte är äldre än den som man ursprungligen köpt.
Köper jag en iPod i mars 2005 som behöver lagas i oktober samma år så ska jag kunna lita på att delarna som används inte är tillverkade före det inköpsdatumet.
Det vore väl det anständigaste sättet att behandla den här konsumentproblematiken på.
Fortsättning följer alltså och snart har jag gått över en månad och väntat på att få börja använda den iPod jag betalat för....
Finns det fler i samma situation tro?
dags för uppdatering:
Apple kommer att ta tillbaka den ersättningsenhet som dom skickade och skicka en ny ersättning - men de kan intressant nog inte garantera att den är fabriksny - har jag otur kommer de att ersätta en begagnad ersättningsenhet med en lika begagnad! Var är logiken undrar man i all enkelhet.
Om jag köper en sprillans ny bil som inte startar när jag ska köra ut från bilfirman, så ska jag väl inte få en begagnad inbytesbil i ersättning, eller hur?
Vad jag skulle kunna förstå är om jag använt produkten under en tid och sen behöver byta / reparera den. Förutsatt att det finns en garanti från Apples sida att de komponenter eller enheter som de ersätter med inte är äldre än den som man ursprungligen köpt.
Köper jag en iPod i mars 2005 som behöver lagas i oktober samma år så ska jag kunna lita på att delarna som används inte är tillverkade före det inköpsdatumet.
Det vore väl det anständigaste sättet att behandla den här konsumentproblematiken på.
Fortsättning följer alltså och snart har jag gått över en månad och väntat på att få börja använda den iPod jag betalat för....
Finns det fler i samma situation tro?
Riktigt pinsamt av Äpplet där.....
Jag fick en utbytesenhet bara för några dagar sedan då min ipod lät helt hemskt. På baksidan står det 2003 (den jag skickade inte var helt ny, 2004!) och Model No.:A1040 (vad jag vet är det dem gamla G3-poddarna?). På pappren jag fick står det att ipoden är en M9268B/A men på About står det M9268B. Är det någon som vet när M9268B egentligen är ifrån? Jag är orolig att jag fått någon gammal skit... Det är dessutom smuts i utgångarna uppe på ipoden! Någon som kan hjälpa till :/ ?
Jomen Geertsen, det verkart som vi råkat ut för en liknande grej - mitt modellnummer på första nyköpta podden som jag skickade var A1059 med år 2004 på baksidan. På den som de skickade tillbaka var modellnumret A1040 med år 2003. Efter att ha sökt runt lite på olika sajter verkar det vara så att 3G poddar har modellnummer A1040, 4G poddar har A1059.
Vill du veta mer om just den pod du har kan man söka på serienumret på den här sajten:
www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html
det är en reparationssajt / firma i Holland med serienummersökning. När jag sökte på serienumret på den ersättningsenhet som Apple skickade mig står det att den är refurbished på en särskild fabrik i Kina. Jag ringde till Apple och klagade och igår var UPS och hämtade refurb podden. Hoppas verkligen att jag får en splitterny tillbaka, annars är det krig mot Apple!
Jag tycker du ska ringa till Apple kundtjänst på 0771 - 19 95 19, förklara att du inte accepterar att få ersättningsenheter som är i sämre skick än den du lämnat in och kräva att de ska hämta den. Stå på dig ordentligt, det fick jag göra - någonstans bör det ligga i deras intresse att du förblir en nöjd Applekund.
Skriv här och berätta hur det går, jag uppdaterar när jag vet vad som hänt i min följetong. Lycka till!
Hopppas det löser sig, låter helt sjukt det här! Ring plus!
Antar att du gjorde felanmälan på webben för att få den utbytt? Om man är läskunnig står där att läsa:
http://depot.info.apple.com/ipod/
NOTE: iPod equipment that is sent in for battery service or service requiring other repairs will be replaced with functionally equivalent new, used, or refurbished iPod equipment. You will not receive the same iPod that was sent in for service.
Nu säger jag inte att detta är bra men de informerar som sagt om det. Jag kan förstå att man blir upprörd om iPoden bara är nån månad gammal men jag vet flera som skickat in sin i slutet på garantitiden bara för att de ville ha en ny och fräsch eftersom de hört att Apple rutiner varit rätt generösa. Det är då svårt att inte skratta åt dem då de får en minst lika repig tillbaka.
Antar att du gjorde felanmälan på webben för att få den utbytt? Om man är läskunnig står där att läsa:
http://depot.info.apple.com/ipod/
Nu säger jag inte att detta är bra men de informerar som sagt om det. Jag kan förstå att man blir upprörd om iPoden bara är nån månad gammal men jag vet flera som skickat in sin i slutet på garantitiden bara för att de ville ha en ny och fräsch eftersom de hört att Apple rutiner varit rätt generösa. Det är då svårt att inte skratta åt dem då de får en minst lika repig tillbaka.
------
Det gör ju inte saken bättre eller situationen annorlunda för mig om det står hur utbytespolicyn fungerar när man väl felanmäler sin pod hos Apple - vid det laget har man ju inget val, köpet är gjort och varan fungerar inte. Även om man läser på supportsidan om att man kan riskera att få tillbaka en begagnad ersättningsenhet när man skickar in sin defekta pod finns det väl ingen som avskräckt av detta väljer att behålla sin icke-fungerande enhet och acceptera den ekomomiska förlusten. Det vore ju helt idiotiskt.
Problemet för mig är inte att podden inte fungerade efter en månads användning, den fungerade inte två minuter efter att den packats upp ur fabriksförpackningen. Har man använt sin pod kan det kanhända vara acceptabelt att få en "ny-begagnad" tillbaka förutsatt att den minst håller samma klass som den man skickar in. Självklart ska man inte kunna 'uppgradera' sitt köp genom att lämna in en sliten pod för att få ut en fabriksny och det är väl just därför som denna policy finns från Apples sida - en använd pod byts mot en annan använd pod. Frågan är varför man ska nöja sig med att få tillbaka en enhet i sämre skick eller i äldre version än den man skickade in från början.
I mitt fall har ersättningspodden gått tillbaka till Apple som förhoppningsvis skickar mig den fabriksnya produkt tillbaka som jag nyss köpte ( om än i ett annat exemplar )......
Ja det låter ju onekligen som ett icke felfritt utbytessystem. Det där ska väl inte gå ut över kunden bara för att Apple skickar dig en trasig podd. Dessutom så kunde du ju inte veta att den var sönder förrän du öppnat den. Man skickar ju inte iväg en oöppnad pod med risken för att den kan vara söndrig.
Policyn borde vara precis som du säger att de skulle ha registrerat poddens tillverkningsår (vilket de har gjort) och sedan får man en ny podd tillverkad samma år eller senare.
Helt sannslöst. Klaga tills du får en ny!! Och glöm inte -
KUNDEN HAR ALLTID RÄTT!!
/Hampus
------
Det gör ju inte saken bättre eller situationen annorlunda för mig om det står hur utbytespolicyn fungerar när man väl felanmäler sin pod hos Apple - vid det laget har man ju inget val, köpet är gjort och varan fungerar inte. Även om man läser på supportsidan om att man kan riskera att få tillbaka en begagnad ersättningsenhet när man skickar in sin defekta pod finns det väl ingen som avskräckt av detta väljer att behålla sin icke-fungerande enhet och acceptera den ekomomiska förlusten. Det vore ju helt idiotiskt.
Problemet för mig är inte att podden inte fungerade efter en månads användning, den fungerade inte två minuter efter att den packats upp ur fabriksförpackningen. Har man använt sin pod kan det kanhända vara acceptabelt att få en "ny-begagnad" tillbaka förutsatt att den minst håller samma klass som den man skickar in. Självklart ska man inte kunna 'uppgradera' sitt köp genom att lämna in en sliten pod för att få ut en fabriksny och det är väl just därför som denna policy finns från Apples sida - en använd pod byts mot en annan använd pod. Frågan är varför man ska nöja sig med att få tillbaka en enhet i sämre skick eller i äldre version än den man skickade in från början.
I mitt fall har ersättningspodden gått tillbaka till Apple som förhoppningsvis skickar mig den fabriksnya produkt tillbaka som jag nyss köpte ( om än i ett annat exemplar )......
Det låter helt riktigt det du säger. Kämpa vidare och låt oss veta hur det går.
...nja, inte helt orimligt att det är på detta viset, likadant som när man får en swap-enhet när man skickat in sin mobil på reparation. Skillnaden är väl att man får sitt batteri och ev skal. Förstår er helt att det inte känns rätt att skicka en "ny" och få en som känns gammal o använd. Kan ju vara så att det tar längre tid att laga den ni skickar in än att skicka en "utbytesenhet", o sen lagas er när delar kommer och skickas till nästa... vad vet jag...
...nja, inte helt orimligt att det är på detta viset, likadant som när man får en swap-enhet när man skickat in sin mobil på reparation. Skillnaden är väl att man får sitt batteri och ev skal. Förstår er helt att det inte känns rätt att skicka en "ny" och få en som känns gammal o använd. Kan ju vara så att det tar längre tid att laga den ni skickar in än att skicka en "utbytesenhet", o sen lagas er när delar kommer och skickas till nästa... vad vet jag...
Jo, men en mobil har utbytesbart batteri (man får et gammalt slitet batteri med mindre tid kvar att leva om man skickar in en iPod, och man kan inte byta ut batteriet utan att tappa garantin). En iPod innehåller en hårddisk som består av fin-mekanik, och får ofta skador av stötar och linknande. Just för att man inte vet vad en iPod varit utsatt för, gjör att jag tex. aldrig skulle överväga att köpa en begagnad.
Ring upp Bjersen direkt och fråga med överdriven Sverker-dialekt "om det ska vara på det här viset?"
http://privatpersoner.eniro.se/query?what=wphone&searchword=bjers&stq=25
Där har du tel-nr också.
Sverker håller sig uppdaterad genom formulär. En länk till denna tråd är allt som behövs, sen blir det åka av....
Äntligen är lidandet över...
För att göra en låång historia kort kan jag säga att jag efter en dryg månads turer fram och tillbaka nu äntligen fått en helt ny fungerande ipod - inte på något vis tack vare Apple ( dom skickade tillbaka samma repade ersättningspod som jag skickade in till dem för att få en fabriksny och satte därmed punkt för sin insats i den här affären ) utan tack vare min återförsäljare som helt sonika tog tillbaka boxen och lämnade ut en helt ny box- denna gång med felfritt innehåll.
Att det skulle ta sån tid att få rätt!
Lärdomen av den här snurren blir väl att Apple inte har tid / intresse att lyssna på sina kunders synpunkter utan vill automatiserat bara skeppa iväg produkter - hit vänder man sig om man bara vill ha sin trasiga produkt utbytt mot en ersättningsenhet, vilket väl kan vara ok om man har en pod man använt en tid. Har man däremot problem redan innan man hunnit använda sin pod ska man vända sig till sin återförsäljare och få dom att lämna ut en ny box med oanvänt innehåll. Känns konstigt nog väldigt självklart när man skriver det, men är tydligen inte lika glasklart i realiteten.
Nåväl.
Har till slut fått upptäcka finesserna med denna lilla maskin och måste instämma i alla positiva omdömen - fenomenalt ljud, bra logiskt handhavande, kanondesign och inte minst lyxen av att kunna vandra runt med en hel skivsamling på fickan. Fenomenalt!
Ser fram emot att kunna delta lite mer aktivt i det här forumet nu istället för att bara lägga ut texten kring köpproblem....
välkommen till forumet clemenza!
intressant historia, har alltid berömt Apples service, men när de gör såhär börjar man fundera.
Håller med!
Interessant tråd Clemenza, jag trodde minsann att Apple var bättre på service än sådär!
//Jakob
Nu har min ipod kommit tillbaka (den tredje nu) men även denna är en gammal en. Nu orkar jag inte tjata på dem mer. Apples support är inte alls bra .
Edit: Upptäckte att skärmen var repig och att mittenknappen glappar . Det är ingen kvalitet på dem där refurbishpodsen från asien...