Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen skrivbordsbild

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-04-23 09:04

Nybliven iPodÄgare, tror mig ha haft tur med en begagnad G4/20GB, men vem vet ... ? Den ser fin ut o funkar bra, verkar det som, men efter reset till fabriksinställningar kommer det inte upp någon iPodBild på Mac'ens skrivbord, utan bara en vanlig "volume". Under iTunes-inställningar är rutan som man skall kunna kryssa i för använda iPod'en som vanlig data-volym redan ikryssad, men raden är grå, dvs ej tillgänglig för ändringar. iPod'en är köpt i USA - kan det ha med saken att göra?
Hur kommer det sig? Vad kan jag göra?
Hälsningar
johri

  • Oregistrerad
  • 2005-04-23 11:24
Ursprungligen av johri:

Nybliven iPodÄgare, tror mig ha haft tur med en begagnad G4/20GB, men vem vet ... ? Den ser fin ut o funkar bra, verkar det som, men efter reset till fabriksinställningar kommer det inte upp någon iPodBild på Mac'ens skrivbord, utan bara en vanlig "volume". Under iTunes-inställningar är rutan som man skall kunna kryssa i för använda iPod'en som vanlig data-volym redan ikryssad, men raden är grå, dvs ej tillgänglig för ändringar. iPod'en är köpt i USA - kan det ha med saken att göra?
Hur kommer det sig? Vad kan jag göra?
Hälsningar
johri

Ingen expert, men kan den va formaterad för PC?

  • Medlem
  • 2005-04-23 11:49
Ursprungligen av Komf:

Ingen expert, men kan den va formaterad för PC?

Nej, det borde den inte vara. Säljaren sade sig ha arbetat med MacOS. Jag har använt den senaste uppdateraren för MacOSX. Lustigt nog fungerar ju allt annat, det verkar inte vara nå't riktigt fel, egentligen. Men jag blir ju fundersam, eftersom ex mina barns iPodMini's dyker upp med tydlig o typisk iPodMini-symbol. Kan det ha med Senuti att göra?
johri

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-04-23 21:20
Ursprungligen av johri:

Nej, det borde den inte vara. Säljaren sade sig ha arbetat med MacOS. Jag har använt den senaste uppdateraren för MacOSX. Lustigt nog fungerar ju allt annat, det verkar inte vara nå't riktigt fel, egentligen. Men jag blir ju fundersam, eftersom ex mina barns iPodMini's dyker upp med tydlig o typisk iPodMini-symbol. Kan det ha med Senuti att göra?
johri

Jag skulle nog testa att köra uppdateraren och återställa iPoden en gång till och se om det hjälper.

  • Medlem
  • 2005-04-24 20:39
Ursprungligen av Spyder:

Jag skulle nog testa att köra uppdateraren och återställa iPoden en gång till och se om det hjälper.

Hej igen,
var bortrest lite kort ...
Mac igen; jag körde UpDateraren flera gånger utan bättring. Efter omformatering med skivverktyget till MacOSExtended dyker så iPodBilden upp! Kul, iTunes laddar oxå genast all musik. Och sedan är grunkan fullständigt oanvändbar, för det finns ingen iPodMjukvara ombord. Kör alltså UpDateraren - bilden försvinner igen, åter syns bara en normal "volume"-symbol. men iPod'en funkar.
Visst, man kan strunta i det kanske. Men inte om man misstänker att det står för nå't annnat fel som man inte vet vad det kan leda till en dag.
Så vad i h --- e handlar det här om egentligen? Jag fattar ingenting ... - kan det ha att göra med att den är köpt i USA? Kan det ha varit nå'n slags special edition med nå'n konstig unik formatering?
Vad göra?
johri

  • Medlem
  • 2005-04-24 22:52

Lösningen, till slut:
av en ingivelse testade jag en tidigare UpDaterare, nämligen 040806 - se där, helt ny firmware. Därefter fungerade även den sista Updateringen 050323 - symbolen dyker upp som den ska, allt annat likaså ok.
Så enkelt var det - men hur skulle jag ha kunnat veta det innan?
johri

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-04-23 13:36
Ursprungligen av Komf:

Ingen expert, men kan den va formaterad för PC?

PC-formatering fungerar både på PC och mac.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-23 18:09

Ok, då har man lärt sig något idag också, hehe.
Jag har varit helt insnöad på pc, med poden har fått mig att börja fundera, design, design, design...

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-04-25 09:47

Kul att höra att du fick ordning på det till slut, trots allt!

1
Bevaka tråden