Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Koppla inte från"

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-05-03 22:14

Jag har ibland kopplat från min iPod när det står att den inte ska det eftersom jag alltid tar för givet att när iTunes INTE uppdaterar registret eller iPoden fungerar EJ som hårddisk så går det bra och jag märkte sedan att den var i sådant läge på grund av att man inte hamnade i menyn efteråt. iPoden har även en tendens att uppdatera sig själv helt plötsligt några gånger i iTunes så man måste "tajma" för att kunna koppla från, men jag vet inte... kunde den ta skada av det jag gjorde?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-03 23:38

ja det kan den. chansen är väl inte så stor men det är såklart det kan bli skrivfel.

apple har ju inte satt dit funktionen och varning bara för skojs skull.

  • Medlem
  • 2005-05-04 01:15
Ursprungligen av xtrem:

ja det kan den. chansen är väl inte så stor men det är såklart det kan bli skrivfel.

apple har ju inte satt dit funktionen och varning bara för skojs skull.

Jag vidrör knappt kabeln när den skriver, uppdaterar iPod eller är hårddisk för att undvika just eventuella skrivfel, utan jag vill veta om den kan ta någon annan skada även när den inte "arbetar" som det jag nämnde och är i varnings-läge som man kopplar från den...

Äh, jag får kontakta Apple och fråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 09:08

men vad är problemet??

när det står "do not disconnect" så ska du inte kopplar ur den.
om du är i windows så är det bara att välja "safetly remove hardware" eller den lilla eject symbolen i iTunes så slipper du oroa dig.

  • Medlem
  • 2005-05-04 12:59
Ursprungligen av xtrem:

men vad är problemet??

när det står "do not disconnect" så ska du inte kopplar ur den.
om du är i windows så är det bara att välja "safetly remove hardware" eller den lilla eject symbolen i iTunes så slipper du oroa dig.

Jo, självklart förstår jag det men saken är, som jag beskrev i mitt första inlägg, att jag har av misstag kopplat från iPoden flera gånger när det står att man inte ska det i all sin hast eftersom jag såg att iTunes inte arbetade och iPoden inte var i hårddiskläge, och jag undrar då om det kunde ha skadat den ändå. Jag är mer vaksam nu när jag kopplat från dock.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-05-04 14:27

Jag har av misstag ibland dragit ut kablen efter jag syncat över lite musik, det har resulteterat i att ipods databas blivit korrupt så all musik och playslists har försvunnit.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-05-04 16:01
Ursprungligen av iMik:

Jo, självklart förstår jag det men saken är, som jag beskrev i mitt första inlägg, att jag har av misstag kopplat från iPoden flera gånger när det står att man inte ska det i all sin hast eftersom jag såg att iTunes inte arbetade och iPoden inte var i hårddiskläge, och jag undrar då om det kunde ha skadat den ändå. Jag är mer vaksam nu när jag kopplat från dock.

kör chksdk /f på iPoden.
om ingenting är fel där och om du inte märker något fel är det nog lugnt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 08:56

då får du anse att du har haft tur om du inte märkt något fel.

tänk dig för innan du kopplar ur den i framtiden.

Jo, som sagt är det bäst att koppla ur den på ett säkert sätt innan du drar ur sladden, eller sliter den ur dockan. Trots att du inte behöver oroa dig för ren fysisk skada på hårddisken så kan datan på den bli korrupt, och du kan behöva återställa iPod:en för att sedan återigen föra över dina musikfiler.

I och med att du har allt färdigt i iTunes är ju detta inte något större problem, speciellt inte då USB 2.0 / Firewire är såpass snabbt att även 6GB flyger över i en handvändning.

Jag oroar mig inte särskilt mycket. Ser jag att bussen anländer nere vid gatan 13:37, och klockan är 13:35, så sliter jag ur min iPod med "Do Not Connect" visandes och springer som bara den..

men när jag högerklicka på ipden i den här datorn och väljer egenskaper, sen väljer jag maskinvara och väljer "ipod ieee 1394 osvosv" sen egenskaper så står det:

(x) optimera för snabb borttagning. Den här inställningen avaktiverar skrivcachen på disken så du inte behöver använda "säker borttagning av maskinvara" i windows!

det ska inte vara nå problem att bara "rycka ut den"

när jag har laddat över låtar till ipoden, och det är klart. så står det fortfarande att jag inte ska koppla ur ipoden.vad kan jag göra åt det?Fick en ny idag för på den gamla funkade inte batteriet så bra på, och det är den nya som detta problemet kommit till.. var även lite problem när jag skulle formatera om den från "mac-ipod" till "windows-ipod". Någon som vet vad man ska göra ifall det står hela tiden "koppla ej ur?". man kan ju inte ha den i datorn dygnet runt..

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-08-26 07:36

Testa en soft reset (håll nere menu + play/pause till Apple-loggan kommer). Om det var problem när du skulle formatera den till Windows-format, så kan det kanske bero på det. Har du möjlighet att göra en återställning så kanske det hjälper också.

Ursprungligen av Spyder:

Testa en soft reset (håll nere menu + play/pause till Apple-loggan kommer). Om det var problem när du skulle formatera den till Windows-format, så kan det kanske bero på det. Har du möjlighet att göra en återställning så kanske det hjälper också.

Men jag provade att använda menu + play när jag hade kopplat in iPoden i datan och det fortfarande stog "koppla ej ur" när jag ville koppla ur den.Men det funkade inte.. och återställningen fungerade till slut.Borde jag ringa till apple och säga att jag fått en iPod som inte fungerar som den ska igen? Om det är så att det inte går att lösa så tycker jag att det är väldigt dåligt.. det tar ju för de första lång tid att ha den inne på service, och när man väl får tillbaka en ny, så fungerar inte den heller korrekt..

1
Bevaka tråden