Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är fel?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-05-04 23:31

Hej,

Är djupt tacksam om någon kan tala om vad som blivit fel med min iPod och hur jag kan åtgärda det.

När jag skulle koppla in min iPod till datorn för att ladda in några nya låtar så ville datorn inte kännas vid iPoden. Jag har startat om både datorn och iPoden flera ggr, med ipoden både i- och urkopplad. Ibland märker datorn inte alls att jag kopplar in iPoden, ibland säger den att skivan inte innehåller några enheter som kan läsas av macen. Jag får då välja mellan att mata ut, ignorera och formatera. Jag har testat de båda första, utan positivt resultat.

Till sist valde jag det sistnämnda och fick upp "skivverktyg". Jag valde att kontrollera enheten och fick nedanstående felmeddelande:

Kontrollerar enhet “disk1s3”
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Kontrollerar kataloghierarki.
Kontrollerar enhetens bitmönster.
Bitmönsterenheten behöver en mindre reparation
Kontrollerar information på enheten.
Enhetshuvudet behöver en mindre reparation
Enheten Evas iPod behöver repareras.

1 enhet kontrollerades
0 HFS-enheter kontrollerades
1 enhet behöver repareras

Jag valde då "reparera skiva" och fick följande meddelande:

Reparerar skiva för “disk1s3”
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Post i katalogfil inte funnen för omfattningen
Enhetskontrollen misslyckades.

Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel (-9972)

Försökte reparera 1 enhet
0 HFS-enheter reparerades
1 enhet kunde inte repareras

  • Medlem
  • 2005-05-05 10:20

Har nu testat att koppla in den på en annan dator, och det gick utan problem, och jag kunde lägga in nya låtar. Men nu när jag åter ska koppla in den på min vanliga dator så funkar det inte. Nu öppnades visserligen iTunes, så det verkar som att datorn i alla fall förstod att det var en iPod som kopplades in (ett framsteg!), men nu händer ingenting... Ipoden dyker aldrig upp som en enhet i iTunes-fönstret, och jag kan inte göra någonting i iTunes för någonting processas (muspekaren blir ett såntdär snurrande "färghjul").

Är det datorn eller ipoden det är fel på, tro?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-05-05 11:29

Att skivverktyget säger att det är fel på din iPod låter inte bra. Jag skulle kontakta Apple och höra vad de säger om det.

Att den sedan verkar fungera ok i en annan dator, men inte i din, kan kanske bero på dålig kontakt eller drivrutiner som inte är ok. Har du testat i fler portar i din dator? Har du möjlighet att testa i både firewire och usb så gör det också, och även fler datorer om du har tillgång till det.

  • Medlem
  • 2005-05-05 11:38

Dra på... Faktiskt funkar det när jag kopplar in den via en annan port (fattar inte att jag inte tänkte på det...antagligen eftersom datorn ändå märkte att jag kopplade in någonting...)

Så långt allt väl, men skivverktyg tycker fortfarande att det är fel på iPoden, så jag får väl kontakta Apple.

Massor av tack!
/Eva

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-05-06 08:19

Kul att du fixade det! Men som sagt, ett samtal till Apple för säkerhets skull skadar nog inte, som sagt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 08:43

Skivverktyget? ÄR det något för Mac eller?

om så, testa att köra ipoden i diagnostic mode och kör några av testerna där istället. mycket mer tillförlitligt. och om iPoden fungerar i en annan dator så kan man väl utesluta att det är fel på ipoden?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-08 18:03

Jag hade ett liknande problem. Först fungerade det att ladda in låtar i ipoden (mini 6GB) men när jag stängde ner laptopen i sleep mode utan att först ejecta ipoden slutade datorn att känna av ipoden.

Jag kan ladda ipoden men iTunes känner inte igen den... Eftersom det fungerade innan misstänker jag att det är något annat problem än rent tekniskt. Finns det någon som vet vad som kan vara fel?

Kör Win XP

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-09 09:14

testa att göra en reset på den

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 09:27

Funkade! Skönt, vågade inte reseta den innan, tänkte att det var bättre att ha lite låtar än inga men nu funkar det igen. Kanon tack.

Ursprungligen av xtrem:

testa att göra en reset på den

1
Bevaka tråden