Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få mini disc till ipod

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 00:42

hej!

Jag har en jättebra låt på en av mina minidiscskivor. Tyvärr vet jag inte namnet på artisten eller låttiteln. Därför undrar jag om det finns något fiffigt sätt att få över låten från min mini disc till ipoden. Det känns lite onödigt att damma av och veva igång mini discen bara för att höra en låt...
Finns det något hopp?

Det finns hopp. Du måste spela in din låt på datorn och sen göra den till en mp3. Denna process kan däremot vara lite trixig om du inte är så haj på inspelning på datorn. Först och främst behöver du en sladd med minitele-kontakt i båda ändar. Den ena pluggar du in md:n och den andra i ljudkortets inspelningsingång. Sen bör du ha ett program som kan spela in ljud. Exempel på sådana program är Wavelab eller gamla CoolEdit. Det går även med PCn:s ljudinspelare som du hittar i tillbehör/underhållning i startmenyn. Ljudet spelas in som .wav och .wav-filen måste du sen komprimera till en mp3-fil något du gör i ett program som Audiograbber t.ex. Sen är det bara att ladda upp i podden.

Ett annat bra mycket enklare sätt är att ladda hem låten via något av fildelningsprogrammen fast då måste du såklart veta vad låten heter.

Förutsatt att du vill ha låtens titel, och artistnamn, kan du använda Google med fördel, om det finns text i låten. Finns smarta sätt att söka på. Jag kan visa ett exempel då flertalet av mina vänner har problem att söka effektivt på Google.

Jag har en låt som jag inte vet vad den heter, men jag vet låttexten. Killen sjunger "get your hands, off the girl, can't you see that she belongs to me." Så jag går till Google.se och knappar in följande rad i sökfältet:

+"get your hands" +"off the girl" +lyrics

Plustecknen framför innebär att alla ord framför dem måste finnas på sidan som letas på. Citattecknen betyder att texten mellan dem måste finnas i just det utförandet ("get your hands", ja; "your get hands", nej). "Lyrics" har jag med då sidor med låttextar i stort sett alltid har detta ord med.

Varför delar jag upp "get your hands" och "off the girl"? Jo, för det är en paus mellan dessa två stycken, så de kan hamna på två olika rader i låttexten.

Jag söker, och den första sökträffen visar Weezer - Perfect Situation Lyrics. Jag klickar på länken, och bekräftar att javisst, det är rätt låt.

Jag vet, jag vet! gå in på www.letssingit.com och så trycker du på Lyrics tror jag, sen lyssnar du på låten och tar kanske 6 ord i följd, skriver in dom, och vipps så har du låtnamnet

Ursprungligen av flippen88:

Jag vet, jag vet! gå in på www.letssingit.com och så trycker du på Lyrics tror jag, sen lyssnar du på låten och tar kanske 6 ord i följd, skriver in dom, och vipps så har du låtnamnet

Försök göra det med låten jag hade i mitt exempel ovan så får du se hur bra det går (för de som inte orkar kan jag berätta att låten inte fanns i deras databas)

1
Bevaka tråden