Förutsatt att du vill ha låtens titel, och artistnamn, kan du använda Google med fördel, om det finns text i låten. Finns smarta sätt att söka på. Jag kan visa ett exempel då flertalet av mina vänner har problem att söka effektivt på Google.
Jag har en låt som jag inte vet vad den heter, men jag vet låttexten. Killen sjunger "get your hands, off the girl, can't you see that she belongs to me." Så jag går till Google.se och knappar in följande rad i sökfältet:
+"get your hands" +"off the girl" +lyrics
Plustecknen framför innebär att alla ord framför dem måste finnas på sidan som letas på. Citattecknen betyder att texten mellan dem måste finnas i just det utförandet ("get your hands", ja; "your get hands", nej). "Lyrics" har jag med då sidor med låttextar i stort sett alltid har detta ord med.
Varför delar jag upp "get your hands" och "off the girl"? Jo, för det är en paus mellan dessa två stycken, så de kan hamna på två olika rader i låttexten.
Jag söker, och den första sökträffen visar Weezer - Perfect Situation Lyrics. Jag klickar på länken, och bekräftar att javisst, det är rätt låt.