Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra taggar utan att kopiera filerna till iTunes?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver fixa en del id3-taggar för min musik, och säkert allt eftersom jag upptäcker att det är rörigt när jag spelar dem på min iPod. Tycker iTunes verkar smidigt för detta, men:

Dock skulle jag önska behålla filerna i den mapp jag redan har (dvs 'Min Musik'), och inte kopiera dem till iTunes-mappen, då jag har filat ett tag på min mappstruktur och inte vill att iTunes går in och petar i detta.

Som jag förstår det så ändrar iTunes taggarna på filer endast om man väljer "Kopiera filer till iTunes Music när ett spår läggs till i biblioteket" (och om man istället väljer att endast 'spegla' så ändrar den bara taggarna på dessa 'alias' i iTunes och på iPoden, och inte på filen på datorn).
1. Undrar därmed om det finns någon inställning eller plug-in för att göra så att de tagg-ändringar jag gör i iTunes även ändras på respektive fil i min original-mapp?

2. Alternativt: är det tillrådligt att använda iTunes utan att ha alternativet "Ordna mappen iTunes Music" ikryssat? Och innebär det i så fall att iTunes verkligen låter helt bli att ändra min mappstruktur?

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-05-21 01:38

hmm, vet inte riktigt vad jag ändrade, förmodligen något litet, precis när jag installerade iTunes.
har dock aldrig haft problem med att iTunes har kopierat spår eller sabbat mappstruktur, ej heller någonting med att taggändringar bara syns i iTunes och inte i tex winamp.
trixa lite i inställningarna bara så fixar det sig nog.

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-05-23 08:34

Du kan lugnt ändra taggarna fastän låtarna ligger kvar på sin ursprungliga plats, inga problem.

1
Bevaka tråden