Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappad iPod mini

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Ett sorgligt kapitel detta, men jag lyckades tappa min nya ipod mini i asfalten när jag var ute och joggade. Allting frös först, sen gick det otroligt långsamt, jag kunde byta låt men det tog säkert 30 sek att göra det och sedan fastade den och var helt låst. Efter det att batterierna tagit slut kopplade jag in den och försökte nollställa den. Apple-loggan kommer fram men ingenting händer. Efter en stund dyker ikonen upp som visar en "ledsen" ipod med ett utropstecken bredvid.

Nu till min fråga. Är det helt kört eller? Antar att hårddisken är trasig eller dylikt? Eftersom hårddisken säkert kostar en hel del att byta är det väl knappt värt det att skicka den på reparation? Min försäkring har 1500 kr i självrisk så det känns som att jag lika gärna kan köpa en ny...

Otroligt bittert.. vet att det inte är ipod:ens fel men funderar ändå på att köpa en flash-baserad (och inte lika känslig) mp3-spelare nästa gång.

Tack för svar!
Mvh,
Olle

Ursprungligen av oasplund:

Hej,

Ett sorgligt kapitel detta, men jag lyckades tappa min nya ipod mini i asfalten när jag var ute och joggade. Allting frös först, sen gick det otroligt långsamt, jag kunde byta låt men det tog säkert 30 sek att göra det och sedan fastade den och var helt låst. Efter det att batterierna tagit slut kopplade jag in den och försökte nollställa den. Apple-loggan kommer fram men ingenting händer. Efter en stund dyker ikonen upp som visar en "ledsen" ipod med ett utropstecken bredvid.

Nu till min fråga. Är det helt kört eller? Antar att hårddisken är trasig eller dylikt? Eftersom hårddisken säkert kostar en hel del att byta är det väl knappt värt det att skicka den på reparation? Min försäkring har 1500 kr i självrisk så det känns som att jag lika gärna kan köpa en ny...

Otroligt bittert.. vet att det inte är ipod:ens fel men funderar ändå på att köpa en flash-baserad (och inte lika känslig) mp3-spelare nästa gång.

Tack för svar!
Mvh,
Olle

Det går juhe att laga den, du kanske får en ny på försäkringen. Men du borde ha köpt ett fodral, jag har ett icewear och tar emot det flesta smällar utan att man märker nåt eller så finns det aluminum fodral som är bättre.

Tycker du ska skicka in den, du har väl inget garanti? Kan säga att en olycka hänt eller dylikt Aja hör mer via försäkring och kolla på www.apple.se och läs.

/mvh Filip lycka till

Ursprungligen av flippen88:

Det går juhe att laga den, du kanske får en ny på försäkringen. Men du borde ha köpt ett fodral, jag har ett icewear och tar emot det flesta smällar utan att man märker nåt eller så finns det aluminum fodral som är bättre.

Tycker du ska skicka in den, du har väl inget garanti? Kan säga att en olycka hänt eller dylikt Aja hör mer via försäkring och kolla på www.apple.se och läs.

/mvh Filip lycka till

Förstår inte vad du menar. Jag har ju garanti såklart, men den gäller ju inte när jag tpapat den i marken. Och hur ska jag kunna skylla på olycka menar du? Apple ersätter ingen självförvållad olycka.

Det går att laga den men enligt Apple kostar en mini cirka 2200 SEK att laga, vilket alltså är dyrare än att köpa en ny. Ganska sjukt!!

Försäkring fungerar såklart, men självrisken är 1500 (vilket får anses normalt tyvärr) och då är det inte heller mycket idé. Och nej, försäkringsbedrägeri är jag inte intresserad av.

Ganska tråkigt, verkar som att det är kört alltså. Nästa gång köper jag garanterat en flash-baserad spelare. Trots allt, det är ju faktiskt meningen att man ska bära med sig musiken och då finns ju alltid risken att man kan tappa spelaren. Lite trist att hela alltet blir helt obrukbart när det händer.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-02 07:27
Ursprungligen av oasplund:

Förstår inte vad du menar. Jag har ju garanti såklart, men den gäller ju inte när jag tpapat den i marken. Och hur ska jag kunna skylla på olycka menar du? Apple ersätter ingen självförvållad olycka.

Det går att laga den men enligt Apple kostar en mini cirka 2200 SEK att laga, vilket alltså är dyrare än att köpa en ny. Ganska sjukt!!

Försäkring fungerar såklart, men självrisken är 1500 (vilket får anses normalt tyvärr) och då är det inte heller mycket idé. Och nej, försäkringsbedrägeri är jag inte intresserad av.

Ganska tråkigt, verkar som att det är kört alltså. Nästa gång köper jag garanterat en flash-baserad spelare. Trots allt, det är ju faktiskt meningen att man ska bära med sig musiken och då finns ju alltid risken att man kan tappa spelaren. Lite trist att hela alltet blir helt obrukbart när det händer.

btw. du kunde ju ha köpt en snodd ? så har du den runt nacken iaf

  • Oregistrerad
  • 2005-06-02 20:52
Ursprungligen av Arnold:

btw. du kunde ju ha köpt en snodd ? så har du den runt nacken iaf

Oj, först trodde jag att du menade att han skulle köpt en stulen (snodd) iPod
Men så går det när man läser för hastigt

Tråkigt för dig som tappade iPoden, det måste kännas förjävligt!:(

Ursprungligen av flippen88:

Det går juhe att laga den, du kanske får en ny på försäkringen. Men du borde ha köpt ett fodral, jag har ett icewear och tar emot det flesta smällar utan att man märker nåt eller så finns det aluminum fodral som är bättre.

Tycker du ska skicka in den, du har väl inget garanti? Kan säga att en olycka hänt eller dylikt Aja hör mer via försäkring och kolla på www.apple.se och läs.

/mvh Filip lycka till

¨

vad kostar ett såntdär fodral? jag hade tappatbort min i skolan (duktigt) och så fick jag ju tillbaka den men jag var ju orolig för att tappabort den och tabba den i backen eller nåt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-31 09:18

Ja tyvärr så är det inte lönt att laga elektronik i dagens läge. Och som du säger så är det inte ens värt det att ta det hemförsäkringen heller.

Apple kommer inte att laga den gratis såklart.

Det blir till att köpa en ny, och passa på att köpa ett bra fodral den här gången.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-02 07:25

http://www.teknikmagasinet.se/ finns det ju, typ ett icewear, till bra pris, ska ligga runt 100 lappen

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-02 07:29

att ha den i en snara runt halsen låter lagom fladdrigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-02 07:31

jo, det är klart, armbandet då

Ursprungligen av Arnold:

jo, det är klart, armbandet då

Lätt att vara efterklok men det är ganska lustigt, jag tappade den faktiskt när jag tog ur den från armbandet. Man ska ju typ "knäppa" ur den ur armbandet, och när jag gjorde det och använde lite, lite kraft så flög den bara iväg. Så, trots "säkerhetsbälte" så hjälpte det inte.

Och visst, det finns säkert en del skydd, men nu hade jag ju inget så det hjälper ju tyvärr inte.

Får helt enkelt sluta fundera på mina 2000 kronor som är förlorade och gå vidare i livet...

hände ungefär för mej me..min är väl 2-3 veckor..Hade den i byxan..o så var ja inne...så skulle ja ta av dom o så la ja dom på golvet..Då måste ipod luggit o smällt i Golvet..Så tar ja upp den o i min förskräkning så ser ja att displayen är trasig..asså...Bläcket lr blyt inne i skiten är sönder..så allt funkar ju normalt..bara att man inte ser något på displayen..för den lyser o så liggger att bly där hela tiden :/ Ska ändå gå in på PC-city o försöka få ut en ny..

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-08 18:46
Ursprungligen av Eastflower:

hände ungefär för mej me..min är väl 2-3 veckor..Hade den i byxan..o så var ja inne...så skulle ja ta av dom o så la ja dom på golvet..Då måste ipod luggit o smällt i Golvet..Så tar ja upp den o i min förskräkning så ser ja att displayen är trasig..asså...Bläcket lr blyt inne i skiten är sönder..så allt funkar ju normalt..bara att man inte ser något på displayen..för den lyser o så liggger att bly där hela tiden :/ Ska ändå gå in på PC-city o försöka få ut en ny..

borde inte vara något problem ifall du har drulleförsäkring. i alla fall får du ut lite pengar då.
tror dock inte affären bjuder dig på en ny iPod för att du hade sönder den första.

Ursprungligen av erik:

borde inte vara något problem ifall du har drulleförsäkring. i alla fall får du ut lite pengar då.
tror dock inte affären bjuder dig på en ny iPod för att du hade sönder den första.

Drulleförsäkring ?? :/

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-09 22:39

precis. fråga dina föräldrar eller den som sköter din försäkring och se om ni har sån på er hemförsäkring.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-16 15:01
Ursprungligen av erik:

precis. fråga dina föräldrar eller den som sköter din försäkring och se om ni har sån på er hemförsäkring.

Ja drulleförsäkring måste va jordens bästa försäkring!! Lätt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-10 11:23

hon skrev redan det. självrisken brukar ju vara 1500-2000 kr på en hemförsäkring. och så får man ju inte ut nypriset utan räknar ju av ganska många % beroende på hur gammal den är.

så hemförsäkringen lösnar sig knasppast.

Såg att man kan köpa LCD screen till Ipod´s på ebay.com . Undrar om någon vet hur svårt det är och byta själv och om apples servicebutiker kan göra det om man köper ifrån ebay?? Eller någon annan som vet något ställe där man kan köpa lcd skärmar ifrån...???

TACK på förhand

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-12 01:35
Ursprungligen av Eastflower:

Såg att man kan köpa LCD screen till Ipod´s på ebay.com . Undrar om någon vet hur svårt det är och byta själv och om apples servicebutiker kan göra det om man köper ifrån ebay?? Eller någon annan som vet något ställe där man kan köpa lcd skärmar ifrån...???

TACK på förhand

apple stoppar inte dit en skärm åt dig. det får du göra själv.

Jag har tappat min ipod 2 gånger! Jo jag vet..klantigt, klantigt!
Men den har klarat sig fin fint..utan en endaste skråma!

Ursprungligen av xtrem:

apple stoppar inte dit en skärm åt dig. det får du göra själv.

Ja, men är det lätt och göra det själv ?

  • Medlem
  • 2005-10-06 16:46
Ursprungligen av oasplund:

Hej,

Ett sorgligt kapitel detta, men jag lyckades tappa min nya ipod mini i asfalten när jag var ute och joggade. Allting frös först, sen gick det otroligt långsamt, jag kunde byta låt men det tog säkert 30 sek att göra det och sedan fastade den och var helt låst. Efter det att batterierna tagit slut kopplade jag in den och försökte nollställa den. Apple-loggan kommer fram men ingenting händer. Efter en stund dyker ikonen upp som visar en "ledsen" ipod med ett utropstecken bredvid.

Nu till min fråga. Är det helt kört eller? Antar att hårddisken är trasig eller dylikt? Eftersom hårddisken säkert kostar en hel del att byta är det väl knappt värt det att skicka den på reparation? Min försäkring har 1500 kr i självrisk så det känns som att jag lika gärna kan köpa en ny...

Otroligt bittert.. vet att det inte är ipod:ens fel men funderar ändå på att köpa en flash-baserad (och inte lika känslig) mp3-spelare nästa gång.

Tack för svar!
Mvh,
Olle

Samma problem här. TAppade den när jag skule ut och jogga... Snyft. Den var så fin. Men har tänkt på att det borde finnas folk som haft sönder sina displayer och eventuellt vore intreserade av att sälja sina hårdiskar. Frågan är vart=)

Btw ipod nano är väl flash baserad. En sån blir det nog för mig om jag måste köpa ny.

Nån som vet om garantin försvinner på ipoden om man öppnar den och tittar lite?

Ursprungligen av oasplund:

Hej,

Ett sorgligt kapitel detta, men jag lyckades tappa min nya ipod mini i asfalten när jag var ute och joggade. Allting frös först, sen gick det otroligt långsamt, jag kunde byta låt men det tog säkert 30 sek att göra det och sedan fastade den och var helt låst. Efter det att batterierna tagit slut kopplade jag in den och försökte nollställa den. Apple-loggan kommer fram men ingenting händer. Efter en stund dyker ikonen upp som visar en "ledsen" ipod med ett utropstecken bredvid.

Nu till min fråga. Är det helt kört eller? Antar att hårddisken är trasig eller dylikt? Eftersom hårddisken säkert kostar en hel del att byta är det väl knappt värt det att skicka den på reparation? Min försäkring har 1500 kr i självrisk så det känns som att jag lika gärna kan köpa en ny...

Otroligt bittert.. vet att det inte är ipod:ens fel men funderar ändå på att köpa en flash-baserad (och inte lika känslig) mp3-spelare nästa gång.

Tack för svar!
Mvh,
Olle

Jag har också tappat min iPOD. Det har hänt förr men denna gång slutade den att fungera. Samma händer med min som med Olles. Apple-loggan kommer och sedan "ledsen" iPOD. Jag hör hur poden försöker starta men verkar inte hitta rätt. Kan man öppna den själv och kolla om något sitter på sniskan? Den kanske inte är värre än att man pillar lite. Det finns ju inte mycket till skruvar på den så man måste kanske bända upp den. Någon som vet?

Charlie

Ursprungligen av oasplund:

Hej,

Ett sorgligt kapitel detta, men jag lyckades tappa min nya ipod mini i asfalten när jag var ute och joggade. Allting frös först, sen gick det otroligt långsamt, jag kunde byta låt men det tog säkert 30 sek att göra det och sedan fastade den och var helt låst. Efter det att batterierna tagit slut kopplade jag in den och försökte nollställa den. Apple-loggan kommer fram men ingenting händer. Efter en stund dyker ikonen upp som visar en "ledsen" ipod med ett utropstecken bredvid.

Nu till min fråga. Är det helt kört eller? Antar att hårddisken är trasig eller dylikt? Eftersom hårddisken säkert kostar en hel del att byta är det väl knappt värt det att skicka den på reparation? Min försäkring har 1500 kr i självrisk så det känns som att jag lika gärna kan köpa en ny...

Otroligt bittert.. vet att det inte är ipod:ens fel men funderar ändå på att köpa en flash-baserad (och inte lika känslig) mp3-spelare nästa gång.

Tack för svar!
Mvh,
Olle

Min syters Shuffle har tålt en jäkla massa smällar. Det är dom bäst på, att få lite stryk

  • Oregistrerad
  • 2006-03-05 15:11

Beror på att shufflen är flashbaserad, och det är mycket tåligare än hårddiskbaserade mp3-spelare

Kort sagt, jag börjar med åren inse att man ska äga så lite saker som möjligt så blir man inte så ledsen o beviken när de inte håller eller kostar för mycket att äga. Min killes grabb fick sin mobil stulen och i flera dagar var han arg och besviken. När min ipod gick sönder efter knappt två års användande blev jag tjurig o stingslig gentemot allt o alla.

Från och med nu ska jag bara köpa elektronik av billigaste sort för det som jag anser mig måsta ha, såsom mobil. Allt anat skiter jag i att köpa. Har en liten mp3-spelare som jag fått i nåt prenumenationserbjudande som jag tappat både här o där, inte fan har den gått sönder, men när den går sönder kan jag garva åt att det var billigt skit o lägga ut 200 spänn på en ny.

Jag med många har helt enkelt inte ekonomi för att lägga ut pengar för att köpa ny mobil, ipod, tv, dvd, dator osv vartannat år. Vi måste helt enkelt lära oss av med behovet för vissa av dessa grejjer. Tråkigt men nödvändigt.

1
Bevaka tråden