Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod 5G

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-05-30 22:13

Den enda radio som jag lyssnar på är webradio, t.ex. Radioseven (radioseven.se).

För att kunna lyssna på webradio med iPodden skaffade jag programmet Audio Hijack som spelar in allt ljud som försikommer på datorn och sparar filerna som t.ex. mp3 eller aac. Jag valde att den skulle spela in iTunes och sedan dela upp musiken i 20mb stora filer.

Sedan var det bara att tanka över filerna till iPodden och lyssna Polarna blir ju lite impade, ett tag iallafall, när de hör en radiojingel för en webradio ... hehe

vad tror ni om tjockleken på nästa generation. är sugen på en med runt 40-60 gig, tycker att ska man ändå köpa en dyr spelare kan man lika gärna köpa en stor så den inte blir full om ett år... men tycker att photon är lite väl tjock, en halv centimer tjockare än 20 gigaren. hur mycket smalare tror ni nästa blir? Hur stor e skillnaden mellan g4 och g3?

Tyvärr så beror photos tjocklek på att hdd:n innuti måste ha fler skivor. Detta gör att den blir tjockare. Det är upp till hdd tillverkarna att ge oss tunnare ipods!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-05 19:15
Ursprungligen av Jonathan H:

Tyvärr så beror photos tjocklek på att hdd:n innuti måste ha fler skivor. Detta gör att den blir tjockare. Det är upp till hdd tillverkarna att ge oss tunnare ipods!

Det har ju kommit nya hårddiskar som använder sig av "perpendicular" metod som gör att det blir lättare att få in mer diskutrymme vad jag vet iaf!

jag vill ha video på nästa ipod!

min ipod photo 30 är någon milliteter tjockare än ipod g4 20gb. Jag tror att nästa generations ipod kommer att rpessas ner några millimetrar.

Det är mycket möjligt att det blir så...

Själv skulle jag hellre se att apple behåller storleken och satsar på ett betydligt bättre batteri, som även ska kunna bytas lätt

Hej alla...

Själv är man ju väldigt ny i mac världen, och tyvärr inte så jätte insatt.
Men man var ju inne på macworld´s hemsida ( http://www.macworldexpo.com/live/20/ ) och såg om jag nu fattade rätt att expo´n skulle vara den 11-14 july.
Är de då de ska avslöjas angående den nya ipoden? Fick för mig att de skulle vara den 6 juni.

Den vanliga ipod borde bli mindre i bred med tanke påa tt det finns någon centimeter på bägge sidorna av skärmen. Hödjen kanske också kan bli lite mindre men den borde bli tunnare och lättare.
Den nya ipoden kommer att presenteras inom 2 veckor i alla fall. Jag är väldigt nyfiken på hur den den kommer att skilja sig ifrån ipod photo.

Ursprungligen av homeboy87:

Den vanliga ipod borde bli mindre i bred med tanke påa tt det finns någon centimeter på bägge sidorna av skärmen. Hödjen kanske också kan bli lite mindre men den borde bli tunnare och lättare.
Den nya ipoden kommer att presenteras inom 2 veckor i alla fall. Jag är väldigt nyfiken på hur den den kommer att skilja sig ifrån ipod photo.

var har du hört det?

Skulle vara schyst att ha bluetooth så man kan byta låtar, så som man kan med mobiler, med andra pods.

Ursprungligen av Gallagher:

Skulle vara schyst att ha bluetooth så man kan byta låtar, så som man kan med mobiler, med andra pods.

Ja det är ju troligt... Speciellt eftersom Apple är kända för att medverka till piratkopiering.. :rolleyes:

Jag hoppas också att den nya 5G iPoden ska komma imorgon, men det är tyvärr inte så troligt. Vi har inte hört några ryckten av kvallite. Även om det rycktas om att Apple mutar rycktes-sajterna så känns det inte speciellt troligt att ingen 5G-info läckt ut. Sedan så verkar ju Apple ha ett överfullt lager av 4G iPods. Så en prissänkning på iPod 4G skulle kunna vara att vänta. Dessutom så kör Apple ganska mycket iPod reklam nu (iaf i sthlm), det skulle även kunna tyda på att dom vill sälja slut på alla 4G's. Hjärtat hoppas på att 5G kommer imorgon, men tyvärr tror jag vi får vänta till hösten =/

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-06-06 10:36

det bästa med bluetooth vore att kunna synca med mobilen, så musiken stoppas när det ringer, och ringsignalen stryps i telefonen för att istället komma från ipoden...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-06 13:32

Filip ja där har du några poänger. Om Apple lade in bluetoothstöd så skulle det förmodligen vara såna anledningar. Då kanske de släpper ett iPod-headset också - iPoden har ju redan A/D-omvandlaren som krävs för att göra ljudet digitalt...

I övrigt angående radio så är inspelningar inte nån kul lösning om man t.ex. vill höra på ekot eller så. Podcasts är väl lösningen angående andra program, men när de enligt licensavtalen inte får ha musiken med i dem så blir det ju tråkigt. Och aldrig att P2 kommer att börja podcasta om kvaliteten hålls så låg som nu. Nej huvva, klassisk musik bitreducerad till 32kbps? Aldrig... Gäller visserligen den mesta musiken.

  • Medlem
  • 2005-06-06 20:31

Blev ingen ny iPod på WWDC

Ursprungligen av MsB:

Blev ingen ny iPod på WWDC

Nope =(
När är nästa stora event då det skulle kunna vara troligt att iPod 5G introduseras?

  • Medlem
  • 2005-06-08 17:20
Ursprungligen av steehl:

Nope =(
När är nästa stora event då det skulle kunna vara troligt att iPod 5G introduseras?

I september är de Expo i Paris

nästa år...

Ursprungligen av martin_stenmark:

nästa år...

Jag orkar inte att vänta sååå länge..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-09 01:40

Eeh?
1) Varför skulle Apple introducera en bländande ny modell av deras främsta konsumentprodukt på deras utvecklarkonferens?
2) Det är inte september ni ska vänta till, det är 11-14 juli då MW Expo boston är...

Ursprungligen av JonesH:

Eeh?
1) Varför skulle Apple introducera en bländande ny modell av deras främsta konsumentprodukt på deras utvecklarkonferens?
2) Det är inte september ni ska vänta till, det är 11-14 juli då MW Expo boston är...

Ja, hoppas du har rätt

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-07-15 00:22

Hmm.. ja, och så mkt hände den 11-14 juli

Ursprungligen av qnx:

Hmm.. ja, och så mkt hände den 11-14 juli

Jag tror september skulle kunna vara rimligt. Apple lär ju introducera iTunes 5.0 och iPod 5g samtidigt. Eftersom iTunes 4.9 nyss kom ut så tror jag inte det kommer hända något innan september iaf, kanske tar längre tid. Time will tell.

Att iTunes 5.0 och Ipod G5 släpps samtidigt är väldig troligt och det iTunes 5 kommer att erbjuda är troligen möjligheten att ladda ner en mass musik video. Med ipod colour 20gb och 60gb försöker Apple klämma ut dom sista slantarna ut ipod G4.
Eftersom iTunes 5.0 kommer att erbjuda video nerladdning så kommer Apple samtidigt att lansera deras multimedia spelare eller en ny ipod som kan spela video. Jag hoppas att ipod photo/colour också får den möjligheten genom en firmware uppdatering.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-07-16 01:04

har för mig att jag hört att apple tagit ställning mot videouppspelning på iPod av principskäl. om det stämmer och de håller fast vid det lär iPod enbart förbli en ljudspelare.

Jag har gått i en månad snart och funderat på en ipod 60 gb. Men när är det mest troligt att g5 kommer? om jag gissar själv så lär det dröja minst ett par månader och då kommer jag nog köpa ipoden nu, eftersom jag börjar bli lite desperat...

Borde jag vänta till september? För en mindre ipod med längre batteritid skulle inte sitta helt fel.... mums

Ursprungligen av hilding:

Jag har gått i en månad snart och funderat på en ipod 60 gb. Men när är det mest troligt att g5 kommer? om jag gissar själv så lär det dröja minst ett par månader och då kommer jag nog köpa ipoden nu, eftersom jag börjar bli lite desperat...

Borde jag vänta till september? För en mindre ipod med längre batteritid skulle inte sitta helt fel.... mums

Det är det ingen som kan svara på (Och dom som kan svara har tystnadsplikt)
Jag väntar också på en 5G iPod, men för mig känns det inte orimligt att vänta till jul.

Är du desperat så bör du nog köpa en 4G, för även om 5Gn skulle kunna vara här imorgon så är det inte speciellt troligt. Om nu antagandet att iTunes 5.0 och iPod 5G ska komma samtidigt stämmer så borde det dröja åtminstonde till september innan den kommer, iTunes 4.9 släpptes ju nyss. Men man vet ju aldrig.

Video ipod kommer med hundra procent i september. Det är ganska logiskt att släppa ipod G5 samtidigt som iTunes 5.0. Den senaste versionen av iTunes kan spela upp filmer och iTunes 5.0 kommer att erbjuda köp av filmer. Apple skulle aldrig erbjuda videoköp utan att dom har en spelare där man kan kolla på filmerna. Nu när en video ipod är en självklarthet så finns det en fråga. Kommer apple att släppa en separat video spelare och en ny "vanlig ipod" eller kommer dom att släppa en "vanlig" ipod som också kan spela upp video.

Ursprungligen av homeboy87:

Video ipod kommer med hundra procent i september. Det är ganska logiskt att släppa ipod G5 samtidigt som iTunes 5.0. Den senaste versionen av iTunes kan spela upp filmer och iTunes 5.0 kommer att erbjuda köp av filmer. Apple skulle aldrig erbjuda videoköp utan att dom har en spelare där man kan kolla på filmerna. Nu när en video ipod är en självklarthet så finns det en fråga. Kommer apple att släppa en separat video spelare och en ny "vanlig ipod" eller kommer dom att släppa en "vanlig" ipod som också kan spela upp video.

Hur kan du vara så säker på att både video iPod/G5 kommer i september? Skulle vara trevligt om du (eller någon annan) kunde skicka en länk så man kan läsa själv.

Är iof inte så intresserad av video till iPod, det som skulle vara lockande skulle i så fall vara en mindre iPod med längre batteritid och ev. radio. Men då kommer den å andra sidan säkert vara fasligt dyr när den släppts, tänk bara på iPod 60 gb, som kostade 6500 när den kom och ligger på strax under 4000 nu. Det är ju så att jag vill ha min iPod nu!!

Men om G5 släpps i september, kommer G4an sjunka märkbart då? Är det värt att vänta på en ev. prissänkning/G5? Och hur säker kan jag vara på att G5an kommer i september?

hm. många frågor blev det.

Ursprungligen av hilding:

Hur kan du vara så säker på att både video iPod/G5 kommer i september? Skulle vara trevligt om du (eller någon annan) kunde skicka en länk så man kan läsa själv.

Är iof inte så intresserad av video till iPod, det som skulle vara lockande skulle i så fall vara en mindre iPod med längre batteritid och ev. radio. Men då kommer den å andra sidan säkert vara fasligt dyr när den släppts, tänk bara på iPod 60 gb, som kostade 6500 när den kom och ligger på strax under 4000 nu. Det är ju så att jag vill ha min iPod nu!!

Men om G5 släpps i september, kommer G4an sjunka märkbart då? Är det värt att vänta på en ev. prissänkning/G5? Och hur säker kan jag vara på att G5an kommer i september?

hm. många frågor blev det.

Jag tycker att du ska köpa en G4 om du vill. en ipod color 20gb kan du få för drygt 2700kr med csnkort på apple store. När video ipod kommer beror väldigt mycket på filmbolagen och hur lång tid det tar för dom och apple att komma överens. När Movie itunes är redo så kommer video ipod. Apple kommer att vilja att man spelar deras filmer på deras video ipod därför är det osannolikt att dom släpper video ipod innan movie itunes är redo.

Dessutom kommer inte G4an att sjuka i pris när G5an kommer, G4an kommer istället att försvinna, från apple store i alla fall. Men det går inte att vänta hur länge som helst, köp en ipod idag.

Bevaka tråden