Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor kring mappstruktur skapad av iTunes

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sedan barnsben stollat runt i PC-världen under Gates slaveri. Nyligen bestämde jag mig för att prova på Mac istället. Har precis blivit en stolt innehavare av en Powerbook 17" och införskaffade i samband med det en iPod mini 6GB. Allt är frid och fröjd men kan inte låta bli att tänka på att jag faktiskt lämnat mig i händerna på Macs programmerare vad gäller mappstruktur i iTunes (och iPhoto med för den delen). Så fort jag importerar låtar till iTunes så mappas de automatiskt upp baserat på artistnamn, vilket gör det svårt om jag skulle vilja säkerhetskopiera materialet på t ex CD skivor.

Det måste finnas fler som filosoferat över det här.

1. Finns det någon som har något tips?
2. Är det bara att acceptera för att vinna iTunes fulla funktionalitet att programmet själv donar runt i mappstrukturen?
3. Är det typiskt PC användare att tänka mappstruktur istället för grafiskt gräns-snitt där man inte behöver tänka så mycket på bakomliggande struktur?

4. Hur gör ni andra användare för att säkerhetskopiera musik under iTunes?

Tack på förhand för all input!

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-05 12:44
Ursprungligen av Freddan_77:

Har sedan barnsben stollat runt i PC-världen under Gates slaveri. Nyligen bestämde jag mig för att prova på Mac istället. Har precis blivit en stolt innehavare av en Powerbook 17" och införskaffade i samband med det en iPod mini 6GB. Allt är frid och fröjd men kan inte låta bli att tänka på att jag faktiskt lämnat mig i händerna på Macs programmerare vad gäller mappstruktur i iTunes (och iPhoto med för den delen). Så fort jag importerar låtar till iTunes så mappas de automatiskt upp baserat på artistnamn, vilket gör det svårt om jag skulle vilja säkerhetskopiera materialet på t ex CD skivor.

Det måste finnas fler som filosoferat över det här.

1. Finns det någon som har något tips?
2. Är det bara att acceptera för att vinna iTunes fulla funktionalitet att programmet själv donar runt i mappstrukturen?
3. Är det typiskt PC användare att tänka mappstruktur istället för grafiskt gräns-snitt där man inte behöver tänka så mycket på bakomliggande struktur?

4. Hur gör ni andra användare för att säkerhetskopiera musik under iTunes?

Tack på förhand för all input!

har då aldrig varit med om att iTunes sabbat min mappstruktur. Den skapar egna mappar när jag rippar musik, men mer än så är det inte. i övrigt är allting intakt.
å andra sidan kör jag inte "importera" till iTunes, utan "Lägg till i bibliotek", och sen drar över till iPoden.

• Medlem
  • International user
  • 2005-06-05 16:51

Grejen är den att programmet inte "donar runt på egen hand" i mappstrukturen. I alla fall inte på något oorganiserat och slumpartat sätt.

iTunes bugger till 100% på att id3-taggarna i dina musikfiler är korrekta, och om du sköter dom så kommer du få ett förträffligt fint organiserat bibliotek (som du egentligen aldrig behöver gå in i) som är strukturerat så att det sorterar in i mappar som "iTunes Music/Artist/Album/Låt.mp3".
Vilken annan struktur behöver man?

Ursprungligen av jimmy.r:

Grejen är den att programmet inte "donar runt på egen hand" i mappstrukturen. I alla fall inte på något oorganiserat och slumpartat sätt.

iTunes bugger till 100% på att id3-taggarna i dina musikfiler är korrekta, och om du sköter dom så kommer du få ett förträffligt fint organiserat bibliotek (som du egentligen aldrig behöver gå in i) som är strukturerat så att det sorterar in i mappar som "iTunes Music/Artist/Album/Låt.mp3".
Vilken annan struktur behöver man?

Jo, jag håller med om att strukturen blir "bra" så länge som id-taggarna är korrekta. Men det är just sorteringsordningen jag tänker på. T ex samlingsalbum sprids ut över många mappar, medan album som bara innehåller en artist blir perfekt sorterade. Som sagt, om jag skulle få för mig att säkerhetskopiera arkivet och kanske använda i något annat program än iTunes, då blir det lite knivigt.

Vet inte om möjligheten att kategorisera låtar som en del av en "samling" tar hänsyn till det här?

• Medlem
  • International user
  • 2005-06-06 11:12
Ursprungligen av Freddan_77:

Vet inte om möjligheten att kategorisera låtar som en del av en "samling" tar hänsyn till det här?

Om du kategoriserar det som en del av en samling (alltså kryssar i den rutan i info-fönstret) så kommer de samlas i en och samma mapp i Finder. Och även i iTunes kommer de visas under "samlingar" i biblioteket.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-09-01 14:35
Ursprungligen av jimmy.r:

Om du kategoriserar det som en del av en samling (alltså kryssar i den rutan i info-fönstret) så kommer de samlas i en och samma mapp i Finder. Och även i iTunes kommer de visas under "samlingar" i biblioteket.

Det där är tyvärr inte sant.. jag får det iaf inte att funka i windows. Ska testa på min mac sen också...

Vilket är jäkligt trist för det är sista hindret för att jag ska kunna försonas 100% med iTunes.

1
Bevaka tråden