- xtrem
- Medlem ●
- Stockholm
- 2005-04-20 11:03
Test av Apple Camera Connector
Utrustning:
iPod Photo 30GB med firmware 1.1
Apple Camera Connector
Sony DSC-F717
Sony DSC-T3
Nu har Apples Camera Connector funnits att köpa några veckor i Sverige och nu ska den testas.
Idén är enkel, istället för att släpa med sig en bärbar dator på resan eller ha flera minneskort att växla mellan så kopplar man sin digitalkamera (med kamerans USB-kabel, medföljer ej) till Camera Connectorn som sitter inkopplad i iPoden via dockkontakten. Sedan kan man tömma minneskortet och är redo att ta nya semesterbilder.
I kartongen, som har den nya designen á la iPod photo (och numera 4G 20GB), ligger endast Camera Connectorn och en tunnt litet instruktionshäfte. På kartongen redogör Apple att tillbehöret endast passar till iPod Photo helt enkelt genom att skriva ”Photo” precis som på iPod Photos kartong.
Camera Connectorn mäter endast ca 31x37x10mm och är därmed väldigt behändig att ta med. I toppen är det en dockkontakt som när den inte används skyddas av ett plastlock och i botten sitter en USB2.0-kontakt. Installationen är därmed nästan idiotsäker.
När en kamera kopplas in visas det i iPoden hur många bilder som finns på kamerans minneskort samt hur stor plats de tar. För att kopiera över bilderna är det bara att klicka på importera.
Medan bilderna förs över visas pågående bild samt hur långt processen har kommit på iPodens skärm. Det går inte särskilt fort men det kunde man ju knappast räkna med, det är ju ändå bara USB. 55 bilder på totalt 80,2MB tog ganska exakt 4 minuter att föra över till iPoden. Här märktes den första nackdelen, att iPodens batteri går åt ganska fort. Om man inte har tillgång till laddare så ska man nog tänka sig för innan man för över 512MB bilder.
När överföringen är klar visas en sammanställning och man får även valet att radera bilderna på kamerans minneskort så att den är tom och redo för att ta flera bilder.
De importerade bilderna lägger sig under en egen mapp (en ny för varje överföring) och kan sedan visas på iPoden. RAW-bilder förs över till iPoden men kan tyvärr inte visas på den. Samma sak gäller för ev. .mpeg filmer som man kanske har tagit med kameran. Även dessa förs över men kan inte visas i iPoden.
De importerade fotomapparna kan man ta bort direkt från iPoden utan att använda iTunes.
För att kunna köra en Slideshow med de importerade bilderna måste man synka med iTunes för att sedan föra över bilderna igen till iPoden. Detta är såklart en nackdel.
Slutsatsen är detta är ett mycket bra och av mig efterlängtat tillbehör. Nu slipper jag släpa med mig min laptop till Egypten i september.
Betyg: 4/5
+ liten
+ billig
+ enkel
- drar mycket batteri från iPoden
- klarar inte att visa RAW-bilder direkt på iPoden
- synkning med iTunes måste ske för att visa på TV
// Michael Holm – xtrem på ipod.se