Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn startar inte om iPod inkopplad

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-06-13 22:45

Skaffade en iPod Mini 6GB idag och jag är hittills nöjd. Dock ett litet problem som oroar mej en aning. Om jag startar upp datorn när iPod Minin är inkopplad till datorn så låser den sig vid inladdning av BIOS. Detta har provats och verifierats på två olika PCs med samma resultat.
Någon som känner till problemet?

Prova att ansluta efter att datorn satts på och du kommit in i operativsystemet.

BIOS är som det är.

  • Medlem
  • 2005-06-13 23:02

Alltså, det går bra att ansluta den när jag väl är i windows.

Och vid närmare test så fastnar faktiskt inte BIOS utan den verkar stå och vänta. Efter ~30 sekunder så gick den vidare. Misstänker att det är något stöd för masslagringsenheter i bios som strular till det. (Kunde dock inte hitta någon inställning i BIOS för att stänga av det).
Är dock inte 100% på att så är fallet, om någon annan lider av samma sak och har ett botemedel så, tack gärna!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-14 07:33

Enda lösningen är att inte ha den inkopplad vid uppstart av datorn.

Jag har en usb hårddisk som ger mig samma fenomen om jag har den inkopplad så felet ligger nog i BIOS och ingen annanstans. Mest troligt är att BIOS inte vet hur den ska tolka informationen som skickas från visa enheter vid uppstart. Prova att uppdatera till nyare BIOS kan vara en lösning.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-14 18:11
Ursprungligen av wrls:

Enda lösningen är att inte ha den inkopplad vid uppstart av datorn.

Jag har en usb hårddisk som ger mig samma fenomen om jag har den inkopplad så felet ligger nog i BIOS och ingen annanstans. Mest troligt är att BIOS inte vet hur den ska tolka informationen som skickas från visa enheter vid uppstart. Prova att uppdatera till nyare BIOS kan vara en lösning.

det går inte bara att "blocka" iPoden på något sätt? går ju att ställa in om datorn ska bootas från cdrom osv, så det är väl möjligt att detsamma gäller för valfri masslagringsenhet.
är inte så hemma på sånt här dock, så jag kan inte utveckla.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-14 19:07

Nej det går inte att blocka något som är inkopplat via USB/Firewire i BIOS, inte iaf vad jag vet om.

  • Medlem
  • 2005-06-14 20:27

Det låter som om den försöker boota från din ipod.

Man brukar kunna ställa om boot-order i BIOS. Prova det.

Här finns det lite generell info om BIOS http://www.techspot.com/tweaks/bios/print.shtml

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-14 20:39

boot-order var det jag snackade om. mindes bara inte själva uttrycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-15 12:49

Precis, detta är ett moderkortsproblem och egentligen inte ett ipod problem.

1
Bevaka tråden