Jag har kört iTrip ett tag och varit nöjd med allt utom att behöva ändra sändningsfrekvens när det finns någon radiokanal som stör. Krångligt att behöva gå in i en spellista för att göra ändring, vilket behövs med täta mellanrum om man inte bara kör i sin egen stad.
Förra veckan var jag i Cupertino och passade på att kolla in Apple Company Store. Där rekommenderade man nya Kensington Digital FM Transmitter/Auto Charger. Testade den i en Chevy i USA under några dagar och var mycket nöjd. Bra ljud, bra bas men något svag diskant. Stark signal som funkade underbart även i radiotäta områden i Californien (Silicon Valley, San Francisco, Los Angeles), vilket gjorde att man sällan behövde ändra frekvens. När det blev nödvändigt tog det ca tre sekunder att välja någon av tre valfria förvalda frekvenser eller att knappa upp eller ner några tiondelar och ändra stereon till vald frekvens (som är väl synlig på displayen på sändaren). Dessutom laddas ju iPoden medan man kör.
När jag kom hem igår testades den i Volvo V70 med standardstereo och till min stora besvikelse var ljudet mycket sämre än i Chevan. Framförallt slog diskanten över i missljud. Testade både höga och låga frekvenser på FM-bandet. Volymen på iPoden speler ju ingen roll eftersom man använder dockkontankten.
Slutsats: Bättre än iTrip på det mesta men ljudkvaliteten varierar högst betydligt mellan olika bilar/bilstereo, från suveränt bra till medioker kvalitet...