Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

sortera album efter utgivningsår?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tjena
går det att sortera album efter utgivningsår?
har tex alla u2, bruce springsteen Rem bob marley etc i min spelare, och det hade varit jäklans snyggt om den kunde sortera efter utgivningsår och inte bokstav! blir lite mer som en riktig cd-samling...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-10 16:23

Äntligen en fråga som man inte sett 1000 gånger här på forumet! Och som dessutom intresserar även mig.

Man tycker att det borde finnas möjlighet att sortera efter flera olika kriterier. T.ex artist/album/årtal osv... hade varit mycket användbart.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-12 20:57

Ett enkelt sätt vore att döpa om ID3 taggarna med årtalet innan albumtiteln. Ingen perfekt lösning, men då skulle albumen iaf sorteras i årtalsordning.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-06-13 08:32

Jo, men då kan man inte sortera dem i bokstavsordning istället... Nä, en smidig lösning på detta vore inte fel.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-14 01:31

Går kanske att lösa mha linux-systemet. Vore ju kul om någon av linux-haxarna har någon input att ge här, men som jag förstår det så har man större möjlighet att sortera låtarna efter t.ex mappar här.

sortering efter årtal går ju i iTunes, men inte i iPoden vad jag vet. Ett fruktansvärt jobbigt sätt att göra det vore ju att gå in och ändra om genren på respektive skiva tillantingen endast årtal eller årtal och skivnamn, så får man ju i praktiken en lista av årtal, som man kan komma åt skivorna genom. Men då förlorar man förståss den tänkta funktionen med genre (vilken jag iofs inte använder, då ja oftast vet hur musiken på poden låter).

Men som sagt, oerhört tidskrävande.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-06-14 05:31

apple har gjort det så krångligt och omständigt... schämmes.
genremenyn kan nog vara användbar om man bara vill slumpa en viss sorts musik osv, annars håller jag med om att den är ganska överflödig. har rätt bra koll på min musik ändå.

  • Medlem
  • 2005-06-20 22:29

En sak som funkar, men är ganska krångligt, är att använda notes i ipoden.

Om man börjar med en textfil med formatet:

# <anything>\t<artist>\t<album>\t<year>\t<anything>...<anything>\n
# where 
# <artist> is the artist name
# <album> is the album name
# <year> is the album year
# \t is a tab delimiter and\n is a new line

Jag använde detta format för jag kopierade från Itunes med copy/paste direkt till en textfil.

och sen kör ett litet perl skript med den filen som input kan man genera små notes filer som refererar till albumen i ipoden. Filerna som skapas ligger i en struktur:
Artist/<artist>/<year>-<album>.link

Man kopierar över hela biblioteket "Artist" till /Notes biblioteket på ipoden och sen kommer man åt skivorna genom - Extras->Notest->Artist

Så här ser perl skriptet ut:

#!/usr/local/bin/perl 
# created by heol 050620

# Creates directories for each artist and files for each album 
# with links to the actual album in the ipod. The result is sorted 
# according to the artist year album. The format of the source file is
# <anything>\t<artist>\t<album>\t<year>\t<anything>\n
# where 
# <artist> is the artist name
# <album> is the album name
# <year> is the album year
# \t is a tab delimiter and\n is a new line

# Base path, where the in\input.txt and the output direcory are located
$basePath="c:\\temp\\";

#init oldArtist
$oldArtist="";

# open the input file
open(IN,"$basePath\\in\\input.txt")||die "Can't open input file $basePath\\in\\input.txt: $!";

# create the first file that points to the artist directiry
mkdir("$basePath\\out\\",0755);
mkdir("$basePath\\out\\Artist\\",0755);
#open(OUT,">$basePath\\out\\start.link");
#print OUT "<Title>Artist</title>\n";
#print OUT "<A HREF=\"artist\">Artist</a>\n";

# parse the input file
while(<IN>) {

 ($trash1,$artist,$album,$year,@trash)=split(/\t|\n/,$_);
print "Artist:$artist\n";
print "Album:$album\n";
if ($year eq "") {$year="no year"};
 # check if this is the same artist as last iteration
 if ($artist eq $oldArtist) {
  print "same\n";
  # write album to artist directory
  open(OUT,">$basePath\\out\\Artist\\$artist\\$year-$album.link");
  print OUT "<A HREF=\"ipod:music?artist=$artist&album=$album\">$year: $album</a>\n";
  close OUT;
 } else {
  # start new artist directory
  mkdir("$basePath\\out\\Artist\\$artist",0755);
  # write album to artist directory
  open(OUT,">$basePath\\out\\Artist\\$artist\\$year-$album.link");
  print OUT "<A HREF=\"ipod:music?artist=$artist&album=$album\">$year: $album</a>\n";
  close OUT;
 }
 $oldArtist=$artist;
}
# close last artist file	
close OUT;
close IN;

Dett kräver alltså att man kan köra perl. Dessutom fixar den inte till sorteringen av "The" för artisterna....

Det blir ganska många filer. Om man har för många skivor måste man gruppera ihop så att varje artist har en fil (flera album i varje fil), men då tyckte jag inte att det blev lika snyggt(texten blev mindre).

1
Bevaka tråden