Tänker skriva en liten recension av min erfarenhet med Sveriges Radios Podcast "Sommar i P1" (eller ska jag säga Podsändning?)
Eftersom jag var utomlands hade jag lite svårt att lyssna på sommarpratarna i vanlig radio så jag tänkte att det kunde vara ett utmärkt tillfälle att testa Podcasting för första gången i mitt liv. Jag hade ju självklart med mig min iPod (vad annars?) och min pojkvän hade med sig sin laptop och lyckans lycka när det visade sig att de vi skulle bo hos hade fast uppkoppling! Men sen när vi skulle försöka oss på att ladda ner den första podsändningen var det inte lika lätt. Det behövdes en hel del försök och användande av hjälp-funktionen för att vi skulle få det att funka. Det fanns nämligen ingen direktlänk från SRs hemsida som startade prenumerationen (har inte kollat om det dykt upp någon sen sist) och det gick inte heller att hitta någon länk till Sveriges Radio via Podcast-fliken i iTunes. Enda lösningen var att gå upp i menyn "Avancerat" och välja "Prenumerera på podsändning" och klistra in länken som vi klippt ur från SRs hemsida. Låter enkelt så här i efterhand men det kändes väldigt omständigt då.

Så, då hade jag iallafall kommit igång och min första podsändning som jag laddade ner var Henrik Telemans program som sändes den 4 juli. Det kändes i stort sett bra att kunna lyssna på svensk radio när jag satt där på en uteplats i Katwijk, Holland. Men jag saknade musiken. Det blev lite konstiga klipp som jag förstod inte skulle vara där och det blev ett helt annat flöde i texten mot vad jag tror sommarprataren hade tänkt sig. Det fanns ingen tid att fundera på vad som sagts förrän det var dags för nästa ämne. Det blev också lite jobbigt när personen i fråga hade haft en lång utläggning om musiken som man sen inte fick höra. Lång näsa liksom. Speciellt frustrerande var detta med Michael Azars program eftersom han bland annat spelade musik som han själv hade varit med och gjort. Även Lars Bergquists program var jobbig eftersom han inledde med att förklara hur viktig musiken var för honom...

Men jag råkade ut för en överrasking när jag försökte hämta Emina Merdzanics sommarprogram, det gick nämligen inte alls. Fram tills dess hade dagens program laddats ner automatiskt. Jag försökte göra det manuellt men nix, det ville inte funka. Sommarprataren dagen efter däremot, Kay Pollak, fungerade när jag hämtade den manuellt. Nästan för bra skulle jag gissa på eftersom musiken inte var bortklippt. Väldigt trevigt att lyssna på var det i alla fall.

Så om jag ska försöka avsluta så är min allmänna åsikt om Sveriges Radios podsänding Sommar i P1 att den är bra när man inte har några andra alternativ. När man inte kan sitta vid en dator och höra en "strömmande" sänding eller lyssna via vanlig radio. För det är inte samma sak att höra en sommarpratare utan all musik. Det känns också som tekniken har en del barnsjukdomar då allt inte alltid fungerade som det skulle. Och det där med att podsändingarna ska hamna under podsädningsmenyn i iPoden har jag aldrig fått att fungera.
Vad som däremot överraskade mig positivt var att det fanns en bokmärkesfunktion i filerna, för om jag stannade på ett ställe i en sänding för att ta en paus med att lyssna på musik kunde jag fortsätta lyssna där jag var när jag kom tillbaka. Mycket bra är min åsikt. Jag har ingen aning om hur det fungerar dock eftersom filerna är i mp3-format (och jag som inte trodde det gick...)

Oj, det blev längre än vad jag trodde... Men slutord är i alla fall att jag personligen helst undviker Sveriges Radios podsändning av Sommar i P1, åtminstone tills det går att lyssna på musiken också. Även 30 sekunders klipp av varje låt är bättre än ingenting. Men jag vill ändå rekommendera om du är nyfiken att testa att göra det för kan hända ger det dig mer än vad det gjorde mig.

Mvh,
Signhild