Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösning på USB 2.0 problem i Windows XP

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har minst sagt haft problem med att få min 4:e gen. iPod 20Gb att installeras korrekt och uppdateras med senaste iPod updater (2004-11-15, http://www.apple.com/support/downloads/ipodupdater20041115.html ). Min PC har Windows XP installerat och problemet fanns både vid SP1 samt efter att jag gått över till SP2. Nu har jag funnit en lösning och vill dela med mig av den.

Jag gick hem till en kompis som också kör Windows XP SP 2 men som har USB 1.1 (min dator har hittills fungerat utmärkt med USB 2.0). Döm av min förvåning när det gick att installera iPod:en problemfritt hos honom! Problemet var alltså inte själva iPoden utan min dator.

Lösningen? Prova på egen risk, för jag vill inte uppmana någon att följa mitt exempel. Men i mitt fall fungerade det att gå in i BIOS och inaktivera USB 2.0 stödet. Jag kör således enbart med USB 1.1 och det funkar perfekt, trots att det på Apples hemsida står att iPod updater 2004-11-25 har "Improved USB 2.0 connectivity" och har systemkraven "A PC with built-in FireWire or USB 2.0, or a FireWire or USB 2.0 card". Hur mycket långsammare överföringen går kan jag såklart inte bedöma, men jag är superglad att jag fått det att fungera iaf!

Hoppas detta kan vara till hjälp för er som likt mig suttit som ett frågetecken!

Hej och välkommen hit, hoppas att du kommer att trivas!.

Så skönt att dina problem har löst sig! Det låter som om din dator har dåliga usb 2.0 drivrutiner.
Du sänker hastighetetn rätt rejält genom att göra så, men så länge det funkar så är det väl ok!

USB 1.1 ≈12 Mb/s (eller var det MB/s)

USB 2.0 ≈ 480 Mb/s

Mvh. Olof Wahlberg

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2004-11-30 20:21
Ursprungligen av Olof Wahlberg:

Hej och välkommen hit, hoppas att du kommer att trivas!.

Så skönt att dina problem har löst sig! Det låter som om din dator har dåliga usb 2.0 drivrutiner.
Du sänker hastighetetn rätt rejält genom att göra så, men så länge det funkar så är det väl ok!

USB 1.1 ≈12 Mb/s (eller var det MB/s)

USB 2.0 ≈ 480 Mb/s

Mvh. Olof Wahlberg

Hej!

Hur går man in i BIOS och gör det? Jag har nämligen samma problem här hemma, att överföra musik och sådär. Men i skolan går det helt okej.

Ursprungligen av dayweed:

Hej!

Hur går man in i BIOS och gör det? Jag har nämligen samma problem här hemma, att överföra musik och sådär. Men i skolan går det helt okej.

När datorn startas upp får du trycka en tangent, vilken beror på datormärket. I mitt fall är det Delete, ibland är det Escape. Detta måste i regel ske väldigt tidigt efter att du startat datorn dvs innan du kommer in i Windows.

F.ö. så köpte jag ett Firewire-kort igår och installerade. Det kostade mig 150 kr (inkl moms) och det funkar kalasbra! Så nu har jag aktiverat USB 2.0 stödet igen och kör min iPod enbart via Firewire. Det är nog en mer rekommenderad lösning!

Olof: Tack! Bra initiativ med en svensk iPod site!

Mvh
Indiekid

Tacka inte mig, det är Björnström du ska tacka! Han är grymmt bra

Mvh Olof

  • Medlem
  • 2004-12-03 12:31

Generellt brukar det vara F8 (för att komma in i BIOS)

Jag försökte avinstallera stödet för USB 2.0 i Bios, men hittade inte vart man gör det.
Hittade endast vart man kunde avinstallera USB controllers helt. Kan någon hjälpa mig
med detta? Har problemet som så många andra att min dator inte kan hitta min nyinköpta
Ipod 20 GB, 4Generation.
Använder Windows XP pro, och en ganska ny HP dator som jag vet har USB 2.0.
Har även provat ominstallera CD'n ett antal gånger utan resultat.

Ok, har fått det att funka nu till slut, så jag behöver inte hjälp med detta. Jag behövde
inte avinstallera USB 2 från Bios, det gick bra ändå.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-14 08:34
Ursprungligen av iPir9:

Generellt brukar det vara F8 (för att komma in i BIOS)

iofs oftast DEL eller F10 knappen... aldrig varit med om F8 tror jag... och jag har gått igenom en hel del

Ursprungligen av kainen:

iofs oftast DEL eller F10 knappen... aldrig varit med om F8 tror jag... och jag har gått igenom en hel del

killen har la antagligen vuxit upp med en drös med IBM-burkar.... F8 var det på min gamla sletna P2 400 från IBM iaf...

Skumt att så många har problem med sina USB 2.0 drivare. Det bör ju inte vara något problem, mitt funkade kalas så fort jag installerade dem. Jag skulle tipsa om att kolla med tillverkaren av moderkort / dator vad ni ska använda för drivrutiner och få det att fungera istället för att använda slöa USB 1.1.

Dock kan det vara lika smart att köpa FireWire.

http://www.apple.com/support/downloads/ipodupdater20050111.html << kanske kan göra sin rätt med den senaste versionen. Även som någon sa tidigare så kan det vara värt att försöka hitta nya drivrutiner för USB 2.0!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 15:30

Själv tycker jag att firewire är mycket bättre än usb, iallafall till iPoden. Jag använder firewire på min mac och använde det på min gamla pc också, har/ aldrig några problem.

  • Medlem
  • 2005-01-15 08:51

nja faktiskt ikke... har aldrig haft en IBM burk någonsin...
den burk som jag har byggt upp själv.....

VÄNTA lite... oppsie... för att komma in i bios är det DEL...

Me bad... hade tänkt om hur man ska starta upp felsäkertläge för windows....

/me går o gömmer sig

  • Medlem
  • 2005-06-21 14:11

Hej! Jag har håller på och fixar med min nya iPod mini. Jag har en fråga om det är ngn som har lust att svara: Jag har inte USB 2.0 men går det att använda iPod:en mot min laptop ändå? jag har hört att det inte går...om det nu går är det ngt man ska se upp med så att man inte förstör ngt (jag är ganska oteknisk av mig)...

Tack på förhand...

Ursprungligen av stch:

Hej! Jag har håller på och fixar med min nya iPod mini. Jag har en fråga om det är ngn som har lust att svara: Jag har inte USB 2.0 men går det att använda iPod:en mot min laptop ändå?

Det funkar lika bra (men fan så långsamt) med USB 1.1, men du måste ha en port med tillräcklig kräm (en enl. std. räcker, men alla är inte enl. std.)

HELVETE. kan nån säga vad ja ska göra/installera.

Förut gick det fan skit fort och skicka över låtar till ipoden, alltså innan jag formatera om datorn. Men nu när jag har fortmaterat och kollar ipod står det: Höghastighets-USB-enhet är ansluten till nav som inte stöder hö.....

Ursprungligen av Arreee:

Förut gick det fan skit fort och skicka över låtar till ipoden, alltså innan jag formatera om datorn. Men nu när jag har fortmaterat och kollar ipod står det: Höghastighets-USB-enhet är ansluten till nav som inte stöder hö.....

Har du installerat alla drivrutiner efter nyinstallationen av Windows?

Ursprungligen av Lost_Kalle26023:

Har du installerat alla drivrutiner efter nyinstallationen av Windows?

nej. vet inte vad ja ska installera. är rädd för det ska hända nåt.ända som ja vet ja inte ska instellera är service pack 2, min fasters man sa d.

Har sagt det förr..om USB 2.0 uppträder knasigt : försök ta reda på om insticks kortet (alt moderkortet)
är utrustat med ett chip från ALI....i så fall är jag... *Ledsen !* Då tycker jag att du ska skaffa ett annat kort alt instickskort (om moderkortet är problemet) det löser de flesta problem, jag har själv varit där...
(NEC chip är bra..)
För övrigt skulle jag rekommendera att man skaffar firewire-anslutning i stället..har fler positiva egenskaper än usb2.0 även om den "teoretiska" hastigheten är något högre hos usb, å andra sidan lastar inte firewire ner datorn på samma sätt , firewire "märks inte" utan ligger o puttrar i bakgrunden ..och sist men inte minst...den kräver inte samma mängd med drivrutiner som kan fela...

bara mina egna tankar...:)

/pedjoh

Installationsordning:
Windows, uppdateringar (windows), Drivrutiner (nyaste om det går, kolla på tillverkarnas hemsidor) Program m.m. SEDAN kan man börja felsöka vad som är fel om det inte funkar!

Återkom när du gjort detta!

*/Karl

Ursprungligen av Lost_Kalle26023:

Installationsordning:
Windows, uppdateringar (windows), Drivrutiner (nyaste om det går, kolla på tillverkarnas hemsidor) Program m.m. SEDAN kan man börja felsöka vad som är fel om det inte funkar!

Återkom när du gjort detta!

*/Karl

På windows uppdateringar finns det bara SP2.
Drivrutiner : http://www.nvidia.co.uk/page/drivers.html . VEt inte vad jag ska ta och göra.
Vet inte vilka program jag ska ha.
Har felsökt står bara att denna enhet funkar.

Försökte leka lite smart förut och då blev datorn helt mysko så nu vågar ja inte göra nåt utan nåns hjälp.
Tack

Hittade en kartong/paket där d står
TOP MAINBOARD

nforce 2 ultra 400

SOLTEX

i den finns det :
GeForce cd
Soltex mainboard driver & Powerful system utilities pacakge DRIVER

Den skivan bör det finnas drivrutiner på och dom ska du instsallera...

Ursprungligen av Lost_Kalle26023:

Den skivan bör det finnas drivrutiner på och dom ska du instsallera...

Viken av doM .
Jag är inte säker på hur man installerar och så.
Vet inte äns om den redan finns på datorn lr inte :S.
Kan du inte adda mej på msn arreee@hotmail.com och hjälpa mej sen?

1
Bevaka tråden