Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda ipod som hårdisk...?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-28 15:21

Tja!

Tänkte köpa en ipod för att lägga över bilder på när jag är ute o reser.

Men hur funkar det igentligen att ha den som bärbar hårddisk? Är det bara att slänga över bilderna på datorn och koppla in poden o så ploppar den upp på skriv bordet ?

  • Medlem
  • 2004-10-28 15:24

Jag har aldrig förstått det där "ploppa upp på skrivbordet". Men det är enkelt, det är bara koppla in så finns den där i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-28 15:47
Ursprungligen av Midas:

Jag har aldrig förstått det där "ploppa upp på skrivbordet". Men det är enkelt, det är bara koppla in så finns den där i alla fall.

Så man behöver alltså inte installera nått för att den ska funka som hårddisk ?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-10-28 15:56

Svar: nej, den funkar direkt. Förr fick man ställa in iPoden att den skulle användas som hårddisk, men numera tror jag den är det från början.

Och det där med "ploppa upp på skrivbordet" gäller bara mac-användare, där dyker iPoden upp på skrivbordet när den pluggats in (motsvarande "Den här datorn" i Windows).

  • Oregistrerad
  • 2004-10-28 16:02

sweet!!
då blir det nog till att beställa ikväll...

Man måste juh aktivera "Använd som hårddisk" i iPod inställningarna på Windows.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-28 18:28
Ursprungligen av erikohman:

Man måste juh aktivera "Använd som hårddisk" i iPod inställningarna på Windows.

nej det behöver man inte ialla fall inte på g4:an

Ursprungligen av svensson:

nej det behöver man inte ialla fall inte på g4:an

Jo, det måste man om man använder man den automatiska synkroniseringen. Vilket jag räknade med. Men du kanske valde manuell överföring från början, och då behövs det inte. :rolleyes:

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-10-29 08:23
Ursprungligen av erikohman:

Jo, det måste man om man använder man den automatiska synkroniseringen. Vilket jag räknade med. Men du kanske valde manuell överföring från början, och då behövs det inte. :rolleyes:

Aha, då är det därför rutan är gråmarkerad i min iTunes.

Ursprungligen av Spyder:

Aha, då är det därför rutan är gråmarkerad i min iTunes.

Exakt! Så är det!!!

Så det går alltså att enkelt föra filer till och från ipod g4?
Jag gör rätt många filmer och det skulle vara bra att ha ipoden till att föra dessa mellan min ibook och mor å fars PC...det är alltså bara att dra filerna till (och från) ipoden?

Jag har alltid trott att det inte fungerar eftersom det inte syns några filer alls då man går in i ipoden via datorn...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-13 10:23

Jag använder min iPod som hd mellan både mac och pc och det fungerar smärtfritt och snabbt. Perfekt när man ska flytta större filer och inte orkar eller vill bränna ner allt på en skiva

Men om det nu är så enkelt att föra filer mellan datorer varför ska det då vara så jäkla svårt att föra mp3-filer från ex. min dator till en kompis dator?
Går alla filer utom mp3-filer lätt att dela med sig av?

(Har ju hört att det krävs program för mp3-delning)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-13 18:28
Ursprungligen av oskarrr:

Men om det nu är så enkelt att föra filer mellan datorer varför ska det då vara så jäkla svårt att föra mp3-filer från ex. min dator till en kompis dator?
Går alla filer utom mp3-filer lätt att dela med sig av?

(Har ju hört att det krävs program för mp3-delning)

Anledningen att du inte ska kunna flytta musik lika lätt som filer är för att det ses som ett skydd mot kopiering och spridning av musik I alla fall ska du inte lyckas göra det via iPoden!

Ursprungligen av fieldy:

Anledningen att du inte ska kunna flytta musik lika lätt som filer är för att det ses som ett skydd mot kopiering och spridning av musik I alla fall inte via iPoden!

Men avi mpg jpg osv. det går bra?

Någon som vet det där om FCP och scratchdisk, om det går med en ipod?

Förresten kom på en till fråga.

Jag använder Final Cut då jag redigerar film. Det brukar oftast vara bra med en extern hårddisk då, eftersom min ibook blir så seg efter många gb film. Går det att använda ipod som en extern hårddisk då man arbetar med FCP? alltså att jag på nåt sätt kan ställa in scratchdisk på den?

Ursprungligen av oskarrr:

Förresten kom på en till fråga.

Jag använder Final Cut då jag redigerar film. Det brukar oftast vara bra med en extern hårddisk då, eftersom min ibook blir så seg efter många gb film. Går det att använda ipod som en extern hårddisk då man arbetar med FCP? alltså att jag på nåt sätt kan ställa in scratchdisk på den?

Ingen bra idé. iPod är inte konstruerad för så flitigt skrivande. Kylningen klarar inte belastningen. Jag skulle aldrig i livet riskera min. Att transportera filer på iPod är OK, men inte att ha den som scratch- eller swapdisk. Avråder.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-14 21:26
Ursprungligen av oskarrr:

Förresten kom på en till fråga.

Jag använder Final Cut då jag redigerar film. Det brukar oftast vara bra med en extern hårddisk då, eftersom min ibook blir så seg efter många gb film. Går det att använda ipod som en extern hårddisk då man arbetar med FCP? alltså att jag på nåt sätt kan ställa in scratchdisk på den?

Den är för slö för att ge ngn prestandaökning..

Ursprungligen av stma:

Den är för slö för att ge ngn prestandaökning..

Tänkte mig inte direkt någon prestandaökning, tänkte mest om det var möjligt... men en varian kanske är att först sparar på min hårddisk och sedan för över allt till ipoden... på så vis kan jag ju hålla ibooken "ren" och även arbeta med min film vid andra datorer, eller?!

  • Medlem
  • 2004-11-14 22:14

Tror detta är mitt första inlägg här så jag utropar ett glatt hej också! Första iPoden på ingång tillsammans med en iBook 12" (cram&jam).

För att ansluta till diskussionen undrar jag om det inte finns något sätt att kringå mp3-kopieringsskyddet. Hoppas frågan inte strider mot några regler här, ber så hemskt mkt om ursäkt isåfall!

Skulle nämligen vara smidigt för mig att langa låtar (och andra filer) mellan den stationära och den kommande laptopen här i hushållet.

MVH,

/D

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-11-14 22:20
Ursprungligen av c-boy:

För att ansluta till diskussionen undrar jag om det inte finns något sätt att kringå mp3-kopieringsskyddet. Hoppas frågan inte strider mot några regler här, ber så hemskt mkt om ursäkt isåfall!

Skulle nämligen vara smidigt för mig att langa låtar (och andra filer) mellan den stationära och den kommande laptopen här i hushållet.

om du ställer in på podden att du ska kunna använda den som extern HDD så kan du lägga över filer utan att de läggs in som "kopieringsskyddade" mp3 i nästlade mappar.
detta gör du i iTunes, på en av knapparna i nederlisten (har jag hör mig).
som extern HDD kan du langa alla sorters filer, inte bara mp3.

...och välkommen hit

  • Medlem
  • 2004-11-14 22:22
Ursprungligen av erik:

om du ställer in på podden att du ska kunna använda den som extern HDD så kan du lägga över filer utan att de läggs in som "kopieringsskyddade" mp3 i nästlade mappar.
detta gör du i iTunes, på en av knapparna i nederlisten (har jag hör mig).
som extern HDD kan du langa alla sorters filer, inte bara mp3.

...och välkommen hit

Ruggigt hett! Tack. Det låter ju helt underbart, kör nog hellre som HD än synkat med iTunes hur som helst, har aldrig riktigt fattat tycke för det programmet.

Tack igen! ;D

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-11-14 22:40
Ursprungligen av c-boy:

Ruggigt hett! Tack. Det låter ju helt underbart, kör nog hellre som HD än synkat med iTunes hur som helst, har aldrig riktigt fattat tycke för det programmet.

Tack igen! ;D

borde dock tillägga att du måste lägga in mp3/wav/aac till podden genom iTunes eller liknande program för att kunna spela upp dem direkt i spelaren med lurar/högtalare.
lägger du in mp3orna på HDD-området av podden kommer du bara åt dem med datorn.

kände att jag borde påpeka det då jag kan ha varit otydlig i mitt förra inlägg.

i övrigt - varsågod

  • Oregistrerad
  • 2004-11-15 10:22
Ursprungligen av oskarrr:

Tänkte mig inte direkt någon prestandaökning, tänkte mest om det var möjligt... men en varian kanske är att först sparar på min hårddisk och sedan för över allt till ipoden... på så vis kan jag ju hålla ibooken "ren" och även arbeta med min film vid andra datorer, eller?!

Som lagringsdisk är den optimal - liten och smidig!

  • Medlem
  • 2004-11-16 18:37

...Kan, tillägga att det inte är den bästa externa hårdisk som finns på marknaden.
För att den ska fungera på både PC och mac måste man formatera den till FAT32 i en
PC och som PC formaterad dröjer ca 25 sekunder innan den monteras på skrivbordet
i OSX... Kanske inget större problem men irriterande...

Sedan kan jag tillägga att apple har gjort något med både ipod mini och 20,40-4G
versionerna så att de inte fungerar ens som hårdisk på OS9, varken som Extended
eller Fat32. ja, ja OS9 är på väg bort, men det finns fortfarande på en del gamla datorer
som man kanske vill hämta något på...

Så är man ute efter en extern hårdisk skulle jag köpa mini chassi för 2,5tums diskar
på claes ohlsson för 199kr och så slänga i en 40G hårdisk under tusenlappen...

Det blir ju långt ifrån lika snyggt men som extern hårdisk funkar det bättre...

  • Medlem
  • 2005-08-01 23:48

Så det går alltså att flytta Mp3:or... bara man lägger dom i "rätt" avdelning? Och om det inte funkar så.. så är det väl bara att göra sig en .Zip ... Så var det problemet ur världen..

1
Bevaka tråden