Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla låtar ligger dubbelt!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag installerat om datorn och trodde att jag fixade allt rätt när jag pekade hela itunesmappen till nya stället på min hårddisk. Nu ligger alla låtarna dessvärre dubbelt i biblioteket. Det är fortfarande rätt antal filer men varje låt syns två gånger. Vad göra?

mvh
Fredrik

ta bort dubletterna .. JAg antar att det beror på att när du lade till mapparn i biblioteket så fanns det -m3u filer i mapparna lr liknande.. då blir det tyvärr dubletter

Ursprungligen av sirius:

ta bort dubletterna .. JAg antar att det beror på att när du lade till mapparn i biblioteket så fanns det -m3u filer i mapparna lr liknande.. då blir det tyvärr dubletter

Ska jag deleta alla filer och importera dem igen?

men om du har två av en låt i biblioteket så tar du bara bort den ena. högerkicka och välj radera. då borde det fungera

För att ta bort dubletter, använd "Show Duplicate Songs" i Edit-menyn, det är enklast.

Jag har dubletter av i stort sett alla låtar (1000 st). Det kräver en hel del tid att plocka bort dessa en och en manuellt.

Så vad bör jag göra? Ta bort allt och lägga till musiken igen? Vad gör jag då med M3U-filer (eller liknande, känner inte till begreppet)?

Och vad gör jag i framtiden för att slippa få dubletter igen?

Tack

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-27 08:18
Ursprungligen av schbjb:

Jag har dubletter av i stort sett alla låtar (1000 st). Det kräver en hel del tid att plocka bort dessa en och en manuellt.

Så vad bör jag göra? Ta bort allt och lägga till musiken igen? Vad gör jag då med M3U-filer (eller liknande, känner inte till begreppet)?

Och vad gör jag i framtiden för att slippa få dubletter igen?

Tack

Gör som aquila_86 sa, använd "Show Duplicate Songs" i Edit-menyn. Då får du fram alla som är dubletter, dubbelkolla antalet, så att det är hälften av det totala antalet låtar (om du nu hade dubletter på exakt alla dvs). Då borde du säkert kunna markera alla dess och ta bort dom.
Vips så har du ett ex. av varje låt kvar.

OBS! Jag tar inte på mig något ansvar om något går fel. Har inte gjort på detta sättet själv, då jag aldrig har haft problem med dubletter på detta viset.

M3U-filer är spellistor genererade av WinAmp eller liknande.
Om du importerar en mapp med musik i iTunes där en sådan fil ligger så kommer det bli dubletter. Fråga mig inte varför, det bara blir så.
Därför har jag tagit för vana att radera M3U-filen innan jag importerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-29 18:38

Ännu en, AV ALLA, svagheter i iTunes.
Det märks att det Apple som gjort det. Hade det varit nån MS programmerare hade det gått att välja att inte importera *.m3u (eller annan valdbar extension)...

är lite dålig på engelska så var ska man trycka på svenska itunes...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-29 21:40
Ursprungligen av ktd:

Ännu en, AV ALLA, svagheter i iTunes.
Det märks att det Apple som gjort det. Hade det varit nån MS programmerare hade det gått att välja att inte importera *.m3u (eller annan valdbar extension)...

Som om det är svårt att bara radera, eller välja bort en .m3u-fil innan man importerar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-29 22:21
Ursprungligen av jimmy.r:

Som om det är svårt att bara radera, eller välja bort en .m3u-fil innan man importerar...

Jag importerar hela min mp3-mapp med ca 300 m3u i olika mappar så ja... det är svårt att välja bort dom manuellt...
Jag har löste det med ett prog som döper om alla m3u till m3u.xxx när jag ska imortera och sen reversar jag till m3u igen.
Men det skulle inte vara svårt för Apple att lägga in en kryssruta för "Skip m3u"!

  • Medlem
  • 2005-12-04 19:17
Ursprungligen av ktd:

Jag importerar hela min mp3-mapp med ca 300 m3u i olika mappar så ja... det är svårt att välja bort dom manuellt...
Jag har löste det med ett prog som döper om alla m3u till m3u.xxx när jag ska imortera och sen reversar jag till m3u igen.
Men det skulle inte vara svårt för Apple att lägga in en kryssruta för "Skip m3u"!

Det finns annars en fiffig Windows-sökfunktion: sök efter *.m3u i den mapp du har alla mp3-mappar. Voila så söker windows upp alla .m3u filer och du kan enkelt "ctrl+a -> shift + del" alla playlist-filer i .m3u format.

Visa dubbelspår eller dubletter tror jag ..

1
Bevaka tråden