Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarfrågor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå, tänkte försöka få svar på några frågor som jag funderar kring. Drog igång min iPOD igår första gången och ni får ursäkta om vissa frågor säkert är dubletter men jag kör helt enkelt ner det jag funderar på här och så hoppas på lite respons.

- Hur mycket drar det att ha iPOD på standby? Bör man stänga av den varje gång man har lyssnat för att spara batterier för stunden och för livslängden på batteriet?

- När iTunes inte hittar vilken artist det är, hur gör man då för att kunna kategorisera under artist?

- Finns det nån typ av filhanterare som man kan lada ner som extraprogram eller så för att kunna organisera bättre som man vill ha albumen/låtarna iPoden?

- Ska verkligen full kapacitet vara 18,5 gigabyte på den nya iPod 20Gb med färgskärm? Låter lite väl mycket att 1,5 Gb går bort...

- Kan man slå ihop kateorier på något sätt (tilldela en artist/album en viss kategori) så man inte behöver ha både west coast rap, hip hop och rap t.ex.? Övrigt är ju inte heller så spännande kategori...

Börjar väl sådär, även om det säkert är många fler saker jag funderat på...

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-08-23 07:47

De flesta av dina frågor kan du nog få svar på om du använder sökfunktionen på sidan, men jag ger lite kortfattade svar.

- Om iPoden ligger i vila (standby?) tillräckligt länge stänger den av sig, men den slutar inte dra ström ändå, så till slut kommer batteriet att ta slut. Tror inte det har nån betydelse för livslängden på batteriet.

- iTunes "hittar" inte artisten, du måste själv ange det i taggarna (låtinfo) i låtarna. Finns det ingen artist i taggen så visar heller inte iTunes någon.

- Om du ser till att tagga låtarna ordentligt så kommer de att bli bra organiserade i iPoden.

- Diskussionen om tillgängligt utrymme finns på flera ställen på iPod.se. iPoden är en hårddisk, det är fullt normalt att du inte får ut 20 GB ur den. Använd sökfunktionen för mer info.

  • Medlem
  • 2005-08-23 21:23

Jag tar och kapar tråden lite.
Har också ett par nybörjarfrågor nämligen.

Jag tror att ett fodral är ett måste för min del om jag vill behålla min ipod "ren."
Rekomendationer?
Hittade "Belkin Neoprene Sport Case för iPod" som enligt min åsikt såg relativ snygg ut och pålitlig.

Och sen undrar jag lite över dockningstationen. Är den nödvändig? Vad gör den förutom att ladda spelaren?

Tack på förhand

Mvh Micke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 20:09

mike! ta och läs lite i tillbehörsforumet så får du säkert bättre svar på dina frågor

En riktigt nybörjarfråga här. jag borde söka men jag hittar aldrig vad jag söker då.

När man vill stänga av sin Ipod är det bara att trycka in play/pause knappen så är den avstängd? För när jag sedan startar denm igen "vaknar" den upp precis i den låten jag var på när jag slutade. Finns det något annat sätt att stänga av på? , är detta någon sorts Stand bye metod?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-27 17:40
Ursprungligen av The_larry:

En riktigt nybörjarfråga här. jag borde söka men jag hittar aldrig vad jag söker då.

När man vill stänga av sin Ipod är det bara att trycka in play/pause knappen så är den avstängd? För när jag sedan startar denm igen "vaknar" den upp precis i den låten jag var på när jag slutade. Finns det något annat sätt att stänga av på? , är detta någon sorts Stand bye metod?

Nej, det är den "rätta" avstängningsmetoden. Ipoden är bara grym på att starta snabbt!

1
Bevaka tråden