Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

en fråga till er med både shuffle och "vanlig" ipod.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har en 40gig ipod och är väldigt sugen på att köpa en shuffle att ha när jag tränar, pendlar till jobb eller dylikt och nu undrar jag:

...finns det en risk att man slutar använda 40gigaren helt när man köpt den ofantligt mycket smidigare shuffle?

  • Medlem
  • 2005-03-16 13:25

Så du är rätt för att du kommer "glömma bort" att använda din 40gb:are?

Om du behöver en shuffle... köp den. Om du inte behöver nån... köp inte! Om du inte använder din 40:gb:are när du har en shuffle så behöver du den heltenkelt inte!

Så enkelt är det

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 09:24

Har både mini och shuffle, min sambo och jag byter, ibland har hon minin och jag shufflen, ibland tvärtom. Det känns som om de svarar mot olika behov. Att INTE kunna välja mellan en himla massa låtar ger faktiskt en stressminskning, något jag inte alls hade räknat med. När man har minin tvingas man mer eller mindre välja och ta ställning och bläddra och fundera - även om man naturligtvis kan ha samma funktion i minin som i shufflen, men bara att andra funktioner finns och skapar en valmöjlighet ger upphov till viss stress som inte alls uppkommer med shufflen. Ibland kan jag dock känna mig besvärad av shufflen, när jag verkligen har lust att välja något speciellt att lyssna på. Jag skulle med andra ord säga at om du har råd bör du prova att ha båda (köp den minsta shufflen), så får du se vilken som svarar mot dina behov. På sätt och vis kan man säga att shufflen är som radion och minin som CD-samlingen, kan vara skönt att slippa välja ibland och kan vara kul att välja ibland.

ok.
saken är klar, klart man ska ha en shuffle.

gadgets kan man aldrig få för många av!
(...mitt valspråk 2005)

Ursprungligen av Ät Gröt:

ok.
saken är klar, klart man ska ha en shuffle.

gadgets kan man aldrig få för många av!
(...mitt valspråk 2005)

Amen to that!

  • Medlem
  • 2005-05-04 23:50
Ursprungligen av Ät Gröt:

jag har en 40gig ipod och är väldigt sugen på att köpa en shuffle att ha när jag tränar, pendlar till jobb eller dylikt och nu undrar jag:

...finns det en risk att man slutar använda 40gigaren helt när man köpt den ofantligt mycket smidigare shuffle?

Har fått min nya Shuffle 512:a idag och den är skrämmande smidig och grymt ljud dessutom. Jag har sedan tidigare en 30GB Photo och som det känns nu så kommer Shufflen konkurrera ut den till vardags, men den stora är ju bra vid resor och som HD Backup..

Håller med Fabian här ovan med ett undantag. Skälet till att jag skaffade en 40 gigabytare var att jag skulle undvika stressen som alltid uppstod när jag skulle ut. Ofta var det knappt om tid när jag väl stod i hallen med skorna på och skulle plocka upp min MD-spelare som jag hade. Det uppstod alltid ett velande om vilken md-skiva jag skulle ta med, vilket soundtrack som passade dagen så att säga, ännu värre var beslutsångesten inför längre strapatser. Denna stress är nu helt eliminerad och jag får istället en trevlig stund på bussen då jag kan välja precis vad som passar mig för tillfället. Denna möjlighet skulle jag aldrig haft om jag hade shuffle. Vill också nämna att jag är fascinerad varför så många väljer att inte välja med en shuffle så att säga. Tänk om du är glad en dag och så har du en mix på din shuffle där några arga låtar dyker upp titt som tätt, skulle inte det bli väldigt frustrerande? Eller tvärtom, du har varit glad och du blir av någon anledning melankolisk och titt som tätt dyker glada låtar upp. Som att konstant ha en dålig DJ med dig.
Nåja. Fabians förenkling att shuffle är som radion och poden som cd-samlingen stämmer. Och visst kan det kanske ta bort stress att inte ha så många val. Jag har dock inga problem med det trots att jag har en praktiskt taget full 40 giggare.

Är lite i samma situation. Har en gammal trotjänande iPod 10Gb. När Shufflen sa jag att det absobult inte var nåt för mig, men jag börjar vackla nu. Det står antingen mellan en iPod mini eller en shuffle. Tycker min ipod är lite väl tung och klumpig när man är ute på stan. Tycker kalendern etc är rätt praktisk i iPoden, därför ville jag ha minin, men antar att man skulle kunna köra det i mobilen istället, även om jag inte vill bära runt på extra prylar. Kommer nog mest att använda den på stan och gymmet.

* Minin är snygg och känns gedigen, Shufflen vit, trist å plastig.
- Räcker 512Mb eller ska man satsa på 1Gb varianten?
- Måste man använda iTunes? Jag vägrar!

Ursprungligen av bstark:

* Minin är snygg och känns gedigen, Shufflen vit, trist å plastig.
- Räcker 512Mb eller ska man satsa på 1Gb varianten?
- Måste man använda iTunes? Jag vägrar!

Shufflen hänger ju ändå under kläderna hela tiden så man ser den aldrig
(enda är att den gröna lampan kan lysa igenom klädrna ibland vilket se _lite_ underligt ut )
512 räcker för efter ett tag så böjar man använda autofill och köra om det ofta…
(Vem vill ha repriser på radio )
iTunes är nästan ett tvång för det blir så otroligt löjligt smidigt då…
(Men givetvis finns grejor som shuffledbbuilder, eller vad det där javaprogget heter )

Ursprungligen av bstark:

Är lite i samma situation. Har en gammal trotjänande iPod 10Gb. När Shufflen sa jag att det absobult inte var nåt för mig, men jag börjar vackla nu. Det står antingen mellan en iPod mini eller en shuffle. Tycker min ipod är lite väl tung och klumpig när man är ute på stan. Tycker kalendern etc är rätt praktisk i iPoden, därför ville jag ha minin, men antar att man skulle kunna köra det i mobilen istället, även om jag inte vill bära runt på extra prylar. Kommer nog mest att använda den på stan och gymmet.

* Minin är snygg och känns gedigen, Shufflen vit, trist å plastig.
- Räcker 512Mb eller ska man satsa på 1Gb varianten?
- Måste man använda iTunes? Jag vägrar!

Ja du shuffeln och ipod mini är väldigt olika spelare. Allt handlar om behov, har du runt 500 låtar i datorn så rekommenderar jag minin dessutom är det alltid bra med extra utrymme om du vill göra backup på dokument, bilder eller andra filer. Som du kanske vet så är shuffeln en väldigt basic spelare och det kan kännas handikapat utan skärm, clickwheel och gänget. Så allt är upp dig att välja spelaren som uppfyller dina behov.

Just det, mini är inte alls klmpig att bära, den är ungefär som en mobiltelefon. Orkar du bära en mobiltelefon så orkar du bära en mini.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-23 03:52

Har själv en iPod 3G och en 512MB iPod Shuffle vilket jag använder när jag joggar vilket jag tycker den fungerar underbart bra för

Jag tycker iPod shuffle är riktigt kass. Det kan verka kul i början att bara ha iTunes och shufflen slumpa fram låtar och sen bara ha det sådär härligt som Apple försöker få det att låta. Men det blir trist rätt fort. Och irriterande. Jag hade min nån vecka och återgick till minin efteråt. Minin är klockren i jämförelse.

Lutar nog åt minin ändå, tänkte att man kanske kunde spara in på några hungralappar, men det kanske det inte är värt.

  • Medlem
  • 2005-08-26 12:48

ja kan ta din 40 gigare så kan du få min shuffle. schysst o rättvisst byte tycker ja

JAg tycker Itunes är ett skitbra program!

Ursprungligen av Ät Gröt:

jag har en 40gig ipod och är väldigt sugen på att köpa en shuffle att ha när jag tränar, pendlar till jobb eller dylikt och nu undrar jag:

...finns det en risk att man slutar använda 40gigaren helt när man köpt den ofantligt mycket smidigare shuffle?

Du ska alltså bara han en spelare när du tränar? Köp då istället en billigare 256 spelare som du får in 30 låtar på. Det rcker gott för ett tränigspass.

Jag har själv en Jos 256:a och har nu beställt en G5 30G. Josen kommer jag fortfarande dock att använda vid träning.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-22 16:52

Hej...är i valet och kvalet om jag ska köpa antingen en shuffle eller nano. Är det någon skillnad rent kvalitetsmässigt? Är rädd att "bara" 240 låtar på shuffle kommer kännas trist efter ett tag. Jag menar, jag köper ju bara en (efter mycket sparande och då vill jag att det ska vara klockrent liksom. Är förresten jobbig att bära runt halsen i en snodd om man jämför med shuffle?
Tacksam för svar från er lite mer vana iPod-användare

Ursprungligen av äpplet:

Hej...är i valet och kvalet om jag ska köpa antingen en shuffle eller nano. Är det någon skillnad rent kvalitetsmässigt? Är rädd att "bara" 240 låtar på shuffle kommer kännas trist efter ett tag. Jag menar, jag köper ju bara en (efter mycket sparande och då vill jag att det ska vara klockrent liksom. Är förresten jobbig att bära runt halsen i en snodd om man jämför med shuffle?
Tacksam för svar från er lite mer vana iPod-användare

Jag råder dig till att köpa en nano. Den är mycket roligare och att kunna göra egna spellistor, bläddra bland musiken, hitta Podcasts osv är otroligt mycket värt. Det är en del pengar men det är det helt klart värt. Jag tror du rätt snabbt tröttnar på en shuffle.

Med sina 42gram är nano allt annat än jobbig att bära runt halsen. Men jag tror enda snöret som finns till nanon är Apples eget med inbyggda hörluar.

1
Bevaka tråden