Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudformat/Kvalité/Storlek?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte höra vad ni använder för format till era iPod´s..
Håller på att kopierar en del skivor till iTunes-biblioteket, Och för mig som inte fattar
hälften av alla format och möjligheter, så tänkte jag leta efter lite tips.
Vilket format använder ni, Och i vilken kvalitet?
Jag körde på mp3 i 160kpbs, Någon som tycker att det är för lågt?

Borde man köra med någon av de andra formaten som iPod stödjer istället? (t.ex. Apple Lossless, AAC m.m)

Tacksam för att höra vad ni tycker

MVH
Jocke, Ny iPod-Användare

Tja Jocke! Hade samma fråga i början. Vore ju drygt om man dammade in alla plattor i ett format med tvivelaktig ljudkvalitét! Svaret jag fick var att AAC var att föredra. Jag laddade in plattorna så, med 160 kbit/s, och det låter riktigt bra. Ös på!

Ursprungligen av hardrocker:

Tja Jocke! Hade samma fråga i början. Vore ju drygt om man dammade in alla plattor i ett format med tvivelaktig ljudkvalitét! Svaret jag fick var att AAC var att föredra. Jag laddade in plattorna så, med 160 kbit/s, och det låter riktigt bra. Ös på!

Härligt.. Vet du om det finns någon skillnad storleksmässigt mellan formaten?
till exempel, om man har samma låt i 160 kpbs i mp3, och samma i AAC - Blir dom i samma storlek då?

Ursprungligen av Gone_Away:

Härligt.. Vet du om det finns någon skillnad storleksmässigt mellan formaten?
till exempel, om man har samma låt i 160 kpbs i mp3, och samma i AAC - Blir dom i samma storlek då?

Det är ingen större skillnad. AAC-formatet är vad jag förstått lite nyare och effektivare, så det ska låta lite bättre men tar inte upp mer plats. Enligt "tillverkarna" ska 128 kpbs AAC låta identiskt med CD, men det är naturligtvis skitsnack! Men 160 kpbs AAC rockar bra för mej.

  • Medlem
  • 2005-07-05 23:27

Jag har alltid rippat mina skivor till 192kb/s MP3 (Lame), som ger tillräckligt bra ljud för mina öron. AAC är kanske bättre än MP3 men eftersom MP3 fungerar på fler ställen i allmänhet (andra musikspelare, MP3-CD osv.) så känns det smidigast för mig.

Ursprungligen av Ello:

Jag har alltid rippat mina skivor till 192kb/s MP3 (Lame), som ger tillräckligt bra ljud för mina öron. AAC är kanske bättre än MP3 men eftersom MP3 fungerar på fler ställen i allmänhet (andra musikspelare, MP3-CD osv.) så känns det smidigast för mig.

Tycker du att mp3 i 160kpbs duger, eller är det för lågt?
Hört med lite kompisar vad dom tycker, och alla tycker olika..
Vissa tycker att 128kpbs är helt okej, Medans vissa bara nöjer sig med 192..

  • Medlem
  • 2005-07-06 01:46
Ursprungligen av Gone_Away:

Tycker du att mp3 i 160kpbs duger, eller är det för lågt?
Hört med lite kompisar vad dom tycker, och alla tycker olika..
Vissa tycker att 128kpbs är helt okej, Medans vissa bara nöjer sig med 192..

160kb/s är helt okej. Vid 128 däremot låter det inte lika bra. Om du vill kan du ju testa och jämföra 128, 160, 192 och CD. Det viktigaste är ju, trots allt, hur du själv upplever ljudet.

Tack för alla svar!

Själv rullar jag in skivorna i 224kbps AAC. Overkill kan tyckas men jag vill ha det så bra som möjligt och slippa göra om det.
128kbps låter rent förskräckligt.

1
Bevaka tråden