Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod nano - officiell tråd

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-07 21:03

Har Apple slutat med Mini iom lanseringen av nano? Jag ser ingen information om mini längre i Apple Store, så kan inte jämföra storlek osv. Är nano mellan mini och shuffle i storlek eller hur ligger de storleksmässigt?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-07 21:23

Japp, Minin är historia nu. Den hade 4 respektive 6 GB hårddisk. R.I.P

// Ljung

  • Oregistrerad
  • 2005-09-07 21:27

R.I.P.

Yes!

iPod mini är heligt nu!
Mitt användarnamn är great och min iPod är HERO.

STÄNG FORUMET OCH ÖPPNA IPOD NANO NU..

En snabb jämförelse..

Ipod Nano:

Utrymme: 2-4 GB
Pris: 1995kr - 2495 kr
Batteritid: 14 timmar

Ipod Mini:

Utrymme: 4-6 GB
Pris: 1899kr - 2399kr
Batteritid: 18 timmar (2nd generation)

Slutsats:

Ett jäkla nedbyte med andra ord, Nanon är dyrare, rymmer mindre låtar och har sämre batteritid. Att den är hysteriskt liten räddar den inte, det enda som skulle kunna rädda den är ett bättre ljud än Minin, men jag tvivlar. Det blir att spara pengar till en iAudio X5 istället.

Ursprungligen av Deceiver85:

En snabb jämförelse..

Ipod Nano:

Utrymme: 2-4 GB
Pris: 1995kr - 2495 kr
Batteritid: 14 timmar

Ipod Mini:

Utrymme: 4-6 GB
Pris: 1899kr - 2399kr
Batteritid: 18 timmar (2nd generation)

Slutsats:

Ett jäkla nedbyte med andra ord, Nanon är dyrare, rymmer mindre låtar och har sämre batteritid. Att den är hysteriskt liten räddar den inte, det enda som skulle kunna rädda den är ett bättre ljud än Minin, men jag tvivlar. Det blir att spara pengar till en iAudio X5 istället.

Men hallå, vi e prylbögar...om det kom en Apple banana som bara var en banan så skulle jag köpa den...DOH...

Ursprungligen av wunderbaren:

Men hallå, vi e prylbögar...om det kom en Apple banana som bara var en banan så skulle jag köpa den...DOH...

Snålt värre av Apple...tur att jag aldrig hann köpa en Ipod..

Ursprungligen av Deceiver85:

Snålt värre av Apple...tur att jag aldrig hann köpa en Ipod..

på vilket sätt är det snålt med 4 Gb flashminnesspelare för 2500 kr? köper du spelare av känt märke så får du ju knappt 1 gb för samma pris, köper du nåname spelare får du 2 gb

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 00:18
Ursprungligen av wunderbaren:

Men hallå, vi e prylbögar...om det kom en Apple banana som bara var en banan så skulle jag köpa den...DOH...

Banan är att ta i. Men en rakapparat så fan!

Eller en cykel.

//C

  • Oregistrerad
  • 2005-09-09 06:26

Alltså den här iPod nano kommer sälja som smör i solsken. Det känner jag på mig... Den är så jävla sexig...

Ursprungligen av Deceiver85:

En snabb jämförelse..

Ipod Nano:

Utrymme: 2-4 GB
Pris: 1995kr - 2495 kr
Batteritid: 14 timmar

Ipod Mini:

Utrymme: 4-6 GB
Pris: 1899kr - 2399kr
Batteritid: 18 timmar (2nd generation)

Slutsats:

Ett jäkla nedbyte med andra ord, Nanon är dyrare, rymmer mindre låtar och har sämre batteritid. Att den är hysteriskt liten räddar den inte, det enda som skulle kunna rädda den är ett bättre ljud än Minin, men jag tvivlar. Det blir att spara pengar till en iAudio X5 istället.

Därför väntar i alla fall jag på en uppdatering av iPod nano innan jag köper den (hoppas de uppdaterar den alltså ;P). iPod mini uppdaterades ju med en 6 GB-version och längre batteritid efter ett halvår typ... ^_^ Dock måste det komma en med MER än 6 GB utrymme, annars känns det inte lönt. Skulle jag köpa en iPod nano nu så skulle det vara ett nedköp som sagt, då jag har en iPod mini med 6 GB och 18 timmars batteritid, och då nanon skulle ha 4 GB och 14 timmars batteritid. En färgskärm med iPod colors funktioner (visa bilder på en liten skärm... YAY!!!) plus låset, tidtagaruret och mindre storlek räcker inte...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-13 17:28

jag ville bara säga att priserna är ex moms alltså blir det typ 26 eller 2900 kr

Ursprungligen av Deceiver85:

En snabb jämförelse..

Ipod Nano:

Utrymme: 2-4 GB
Pris: 1995kr - 2495 kr
Batteritid: 14 timmar

Ipod Mini:

Utrymme: 4-6 GB
Pris: 1899kr - 2399kr
Batteritid: 18 timmar (2nd generation)

Slutsats:

Ett jäkla nedbyte med andra ord, Nanon är dyrare, rymmer mindre låtar och har sämre batteritid. Att den är hysteriskt liten räddar den inte, det enda som skulle kunna rädda den är ett bättre ljud än Minin, men jag tvivlar. Det blir att spara pengar till en iAudio X5 istället.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2005-09-13 17:29
Ursprungligen av bla_ha:

jag ville bara säga att priserna är ex moms alltså blir det typ 26 eller 2900 kr

snackar du om nano eller mini? nanon kostar iaf INTE 2 och 9

Sluta klaga på batteri tiden. Kolla in storleken på prylen, visst man måste offra vissa saker, dvs. för att få ner den i storlek. Apple tanke är att man lättare ska kunna ta med sig Ipod Nano, än t.ex. Ipod Mini och Ipod. Och samtidigt vara ett kompletment för Shuffle, det var juh en del som tveka gällande Shuffle.

Sedan att den är dyrar beror på flashminnen i prylen, men vad gör det! Vi har äntligen fått flashminnen! Äntligen slipper vi rörliga delar gällande largring.

Slutsats:
Sluta grina och kolla in möjligheterna med prylen

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Sluta klaga på batteri tiden. Kolla in storleken på prylen, visst man måste offra vissa saker, dvs. för att få ner den i storlek. Apple tanke är att man lättare ska kunna ta med sig Ipod Nano, än t.ex. Ipod Mini och Ipod. Och samtidigt vara ett kompletment för Shuffle, det var juh en del som tveka gällande Shuffle.

Sedan att den är dyrar beror på flashminnen i prylen, men vad gör det! Vi har äntligen fått flashminnen! Äntligen slipper vi rörliga delar gällande largring.

Slutsats:
Sluta grina och kolla in möjligheterna med prylen

Jag tyckte Ipod minin var liten nog, det jag ville ha är mer utrymme på spelaren, inte mindre. Det känns som att nu måste man välja mellan 20gb-klossen eller tändsticksasken på max 4gb. Ipod 10gb var bäst

  • Medlem
  • 2005-09-13 19:33
Ursprungligen av Deceiver85:

Jag tyckte Ipod minin var liten nog, det jag ville ha är mer utrymme på spelaren, inte mindre. Det känns som att nu måste man välja mellan 20gb-klossen eller tändsticksasken på max 4gb. Ipod 10gb var bäst

Ju mindre desto bättre

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 02:09

Detta är ju något av det vackraste som skapats! Detta är ju verkligen något som tog mig med häpnat, känns som den är före sin tid. Enormt bra Apple! Jag är kär! Jag ska ha minst en i varje färg.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-08 06:38
Ursprungligen av raZmus:

Detta är ju något av det vackraste som skapats! Detta är ju verkligen något som tog mig med häpnat, känns som den är före sin tid. Enormt bra Apple! Jag är kär! Jag ska ha minst en i varje färg.

Ge mig en istället för att sitta med 2 för dig själv

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-09-08 09:56

Jag tycker att de bör haft kvar iPod Mini och ökat dens förvarningskapacitet från 4-6gb till 6-8gb.

Ursprungligen av Smirf:

Jag tycker att de bör haft kvar iPod Mini och ökat dens förvarningskapacitet från 4-6gb till 6-8gb.

Det hade blivit för många produkter som slagits om konsumenten. Och det vill nog inte Apple.

Ursprungligen av _Verner_:

Hej!
Den är väldigt vacker etc.
Typiskt att Apple har höjt priset...

Beror nog mer på flash-tillverkarna, eftersom det är extremt dyrt att inhandla 2GB-4GB flashminnen, även för serieproduktion.

Ursprungligen av Deceiver85:

Jag tyckte Ipod minin var liten nog, det jag ville ha är mer utrymme på spelaren, inte mindre. Det känns som att nu måste man välja mellan 20gb-klossen eller tändsticksasken på max 4gb. Ipod 10gb var bäst

Visst mer lagringskapacitet är aldrig fel, men ni missar poängen. För i en vanlig Ipod har ni en massa rörliga delar (iom hdd), därmed minskar livslängden asevärt (och att den ska gå sönder).

Hade Apple inhandla värre/större flashminnen så hade den kostat mycket mer, tror mig. Det är grymma priser i och med att tillverkan inte kommmit ner i priserna för tillverkningen.

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Visst mer lagringskapacitet är aldrig fel, men ni missar poängen. För i en vanlig Ipod har ni en massa rörliga delar (iom hdd), därmed minskar livslängden asevärt (och att den ska gå sönder).

Hade Apple inhandla värre/större flashminnen så hade den kostat mycket mer, tror mig. Det är grymma priser i och med att tillverkan inte kommmit ner i priserna för tillverkningen.

Bara riktiga klantarslen hanterar sina Ipods så vårdslöst att de går sönder...

Ursprungligen av Deceiver85:

Bara riktiga klantarslen hanterar sina Ipods så vårdslöst att de går sönder...

Därför jag köpte en vit och inte en svart. Är rädd för att jag skulle repa sönder den enklare... Den kommer bo ihop med nycklar och annat smått i byxfickan.

  • Medlem
  • 2005-09-09 20:23
Ursprungligen av G.Lindqvist:

Den kommer bo ihop med nycklar och annat smått i byxfickan.

Du vet att det är straffbart att behandla en Ipod på detta vis!!!
Jag dömmer dig härmed till totalt ägandeförbud för alla Ipods... Köp en Iriver vet ja!

Eller så gör du bara som jag gör med min shuffle(och steve jobs gjorde under presentationen), har den i den lilla fickan "innanför" den vanliga, den som är i kreditkorts-storlek typ..

Ursprungligen av Deceiver85:

Bara riktiga klantarslen hanterar sina Ipods så vårdslöst att de går sönder...

Håller med!
min ipod har blivit rätt repig men de ska ju synas att den har blivit använd;)..

jag tror inte att apple kommer sälja den mer pga att den e mindre o har färgskärm, jag har alltid förknippat iPod me mycke utrymme, o de har ju inte denna....
Men den e snygg så satan;)

Hej!
Den är väldigt vacker etc.
Typiskt att Apple har höjt priset...

Jag måste vara en av dom sista som får en Ipod mini, har beställt en och den är påväg hem till mig nu.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 11:39

den är tunn och det är bra när man har tajta jeans

Ursprungligen av Bateman:

den är tunn och det är bra när man har tajta jeans

Å andra sidan har jag aldrig haft problem med minin i tajta jeans..
Men det är ju kul att det kommer något nytt, kan kanske behövas. Personligen kan jag ju tycka att det känns något onödigt med färgskärm på en 1,5 tums display, men snyggt är det ju iaf

  • Oregistrerad
  • 2005-10-10 09:35

Ipod Nano är helt klart mycket snyggare än en ipod mini, och det är den flashiga designen som är det vinnande konceptet.

En liten fråga...ni som följde er leverans av nano från fabriken. Efter ert paket varit i Shenzhen, skickades det vidare till hong kong då? Tycker det verkar väldigt skumt...

Datum Tid Ställe Status
26 okt 2005 08:06 Hong Kong Consignment Received At Transit Point
25 okt 2005 22:01 Shenzhen Shipped From Originating Depot
25 okt 2005 10:52 Shenzhen Consignment Received At Transit Point

Bevaka tråden