De flesta tillverkare av märkesapparater (Becker, Blaupunkt, Alpine, Clarion, Kenwood, Pioneer etc.) har egna iPod interface idag. Dessa motsvarar ice>Link Plus från Dension.
En förutsättning för att det skall fungera är att apparaten har CD växlarstyrning inbyggd. IPoden laddas och kontrolleras med bilstereon och uppträder som en super CD-växlare. Hur mycket som kan styras och visas på bilstereons display beror i stort sett på hur avancerad bilstereo modell man har. Jag har provat Blaupunkt iPod-interface som fungerar helt OK. De flesta iPod interface kostar 999:-. Det ser ut som om tillverkarna har gaddat ihop sig. När det gäller bilar med fabriksmonterad stereo finns det till flera tyskar nyare 2001- BMW, Audi, VW, MB osv med iPod interface. Det finns även till Volvo i USA som inte säljs i Sveriga pga. att interfacet inte är CE- märkt. SAAB 9-3ss har inget Ipod interface men väl en AUX-ingång.
Det finns även enklare alternativ som bara innefattar att koppla linjeutgången på IPoden till bilstereons AUX ingång. Även här krävs att modellen har CD-växlarstyrning därför att det behövs en linjeingång (AUX). De flesta märken har en kabel som passar mellarn stereon och iPoden. Priser mellan 250-350:-
I menyn på bilstereon kan man välja om man vill använda linjeingången till CD-växlare eller till AUX ingång. Ipoden väljs då med "source" knappen.
En del apparater har 2 AUX ingångar t.ex. Blaupunkt Bremen, Pioneer dyrare modeller.
Att använda hörlursutgången på Ipoden är ingen bra ide eftersom den är klart sämre än linjeutgången i botten på iPoden. Detta på grund av en tradeoff som Apple har gjort i konstruktionen av Ipoden.