Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort volymspärr?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 08:37

Efter att ha letat lite verkar det som att det är lurigare att ta bort volymspärren på iPod med färgskärm än tidigare varianter, någon som vet hur man går tillväga?

Ursprungligen av d99gnu:

Efter att ha letat lite verkar det som att det är lurigare att ta bort volymspärren på iPod med färgskärm än tidigare varianter, någon som vet hur man går tillväga?

Ja, det verkar inte funka på min 20:a med färg heller....snälla hjälp oss!!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 00:00

Det ska gå med goPod, i alla fall enligt dokumentationen.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 15:49

Har testat med goPod och det krashar ssystemet Måste uppdatera podden OCH alla låtar

Precis!! Går inte.... min kraschar oxå med GoPod

jepp..
min 20gb förskärmiPod pajar också av gopod.
försökte tre gånger.
snälla snälla HJÄLP!

  • Medlem
  • 2005-09-19 20:56

Mycket riktigt. goPod verkar dessvärre inte vara helt optimerat för iPod w/color. Råkar själv äga den modellen och har stött på problem med att ta bort volymspärren. Ni kan dock vara lugna; det finns en lösning.

Lösningen lystrar till namnet iMod och verkar fungera smärtfritt. Har själv använt det och är grymt nöjd. Jag vill understryka att det inte rör sig om en tacky volymhöjare som volumeBooster och euPod. iMod modifierar själva firmwaren och tar permanent bort volymspärren.

http://www.randgruppe.info/ipod/

Ursprungligen av d99gnu:

Efter att ha letat lite verkar det som att det är lurigare att ta bort volymspärren på iPod med färgskärm än tidigare varianter, någon som vet hur man går tillväga?

Ursprungligen av desoc:

Mycket riktigt. goPod verkar dessvärre inte vara helt optimerat för iPod w/color. Råkar själv äga den modellen och har stött på problem med att ta bort volymspärren. Ni kan dock vara lugna; det finns en lösning.

Lösningen lystrar till namnet iMod och verkar fungera smärtfritt. Har själv använt det och är grymt nöjd. Jag vill understryka att det inte rör sig om en tacky volymhöjare som volumeBooster och euPod. iMod modifierar själva firmwaren och tar permanent bort volymspärren.

http://www.randgruppe.info/ipod/

Nån som verka rlite hemma här...
Vad är skillnaden att justera volymen i iTunes på samtliga spår innan man lägger in den i iPoden?
ALltså, under info kan man ju höja spårens "grundvolym".
Är det skillnad på vad som händer med ljudet om man tar bort spärren?

Nästa uppdatering av goPod kanske innehåller en bortagning för iPod med färgskärm, bara att vänta om man inte okar hitta ett annat alternativ, den som väntar på något gott...

  • Medlem
  • 2005-09-19 22:51

Enkelt uttryckt så renderar en volymhöjning av låtarna via iTunes att ljudet förstärks i låten i sig och inte via hårdvara. euPod och volumeBooster åstadkommer just det. Den kanske allra största nackdelen är att ljuden blir sämre, kanske mest påtagligt för bas och mellanregister som riskerar att "slå i taket" och börja skorra obehagligt.

iMod tar bort den del av firmwaren i podden som reglerar hårdvarans fulla potential. Således rör det sig inte om en modifikation, snarare en regelrätt upplåsning.

Ursprungligen av The Plague:

Nån som verka rlite hemma här...
Vad är skillnaden att justera volymen i iTunes på samtliga spår innan man lägger in den i iPoden?
ALltså, under info kan man ju höja spårens "grundvolym".
Är det skillnad på vad som händer med ljudet om man tar bort spärren?

Ursprungligen av desoc:

iMod tar bort den del av firmwaren i podden som reglerar hårdvarans fulla potential. Således rör det sig inte om en modifikation, snarare en regelrätt upplåsning.

Ok, fattar det med upplåsningen.
Visste bara inte hur justeraren fungerade.
Men om ljudet blir bättre ska jag helt klar satsa på det.
Det ska alltså funka till ipod photo(eller color om den nu heter det) 60gb?
Är det krångligt?

Bara för att få ett hum om hur mycket starkare ljudsignalen blir undrar jag - om jag har nästan fullt på volymen nu(på de flesta spår) för att det ska kännas lagom, hur högt på volymmätaren motsvarar detta när man tagit bort låset?

/robin

  • Medlem
  • 2005-09-21 22:39

Allt står på hemsidan inklusive vilka frekvenser som omfattas av upplåsningen och hur du ska jobba med programmet.

Ursprungligen av The Plague:

Ok, fattar det med upplåsningen.
Visste bara inte hur justeraren fungerade.
Men om ljudet blir bättre ska jag helt klar satsa på det.
Det ska alltså funka till ipod photo(eller color om den nu heter det) 60gb?
Är det krångligt?

Bara för att få ett hum om hur mycket starkare ljudsignalen blir undrar jag - om jag har nästan fullt på volymen nu(på de flesta spår) för att det ska kännas lagom, hur högt på volymmätaren motsvarar detta när man tagit bort låset?

/robin

Är det någon som vet om det finns ett sätt att ta bort volymspärren på ipod nano?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-10-02 21:43

Hur mkt gör modden av volymen?

Hejs, jag har länge funderat på detta, att ta bort spärren men, <F>Hur mkt gör det?</F> Om jag har den enl. EU inställningarna, på max. hur mkt är det då när spärren är borta?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-10-02 21:43

Hur mkt gör modden av volymen?

Hejs, jag har länge funderat på detta, att ta bort spärren men,Hur mkt gör det?,om jag har den enl. EU inställningarna, på max. hur mkt är det då när spärren är borta?

Ursprungligen av gurrizz:

Hejs, jag har länge funderat på detta, att ta bort spärren men,Hur mkt gör det?,om jag har den enl. EU inställningarna, på max. hur mkt är det då när spärren är borta?

Det blir inte ssssåååååååååååååååååååå mycket högre. LAGOM mycket enligt mig.
Det största pluset är att ljudet blir aningen bättre.
Det är helt klart värt att göra det...

desoc:
snälla hjälp gärna med att beskriva hur man går till väga. Måste man köra det genom linux, eller?
Jag är inte helt haj på sånt där...

Ursprungligen av The Plague:

desoc:
snälla hjälp gärna med att beskriva hur man går till väga. Måste man köra det genom linux, eller?
Jag är inte helt haj på sånt där...

Finns ju en windows version av iMod.

  • Medlem
  • 2005-09-21 22:37

Gå in på hemsidan. Ladda ner programmet. Läs instruktionerna dels på hemsidan och dels i readmefilen. Installera. Kör. Klart!

Ursprungligen av The Plague:

desoc:
snälla hjälp gärna med att beskriva hur man går till väga. Måste man köra det genom linux, eller?
Jag är inte helt haj på sånt där...

Javisst du!
Trodde linux-texten nedanför hörde ihop med filen jag laddade ner.
Var ju hur enkelt som helst.
Verkligen värt, bättre ljud nu.
TACK alla för hjälpen!
/robin

Hej, har kört goPod tidigare och då har det funkat. Nu har jag fått en ny 20G 4G iPod och av någon anledning hittar goPod inte min iPod. Någon som varit med om samma sak? Hur ska jag få goPod att hitta iPoden? Jag har inte Firewire så jag kan inte byte sladd. Tacksam för svar!

Har löst det själv nu. Tydligen måste iPoden vara inkopllad som hårddisk för att goPod ska hitta iPoden. Så nu är min iPod uncappad

Tjena alla med 20GB färg, nu finns den nya goPod uppdateringen på deras sida!!
Funkar jättebra, ingen krasch längre..bara till att "uncappa"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-20 15:52

Funkar det med nya ipod g5 måntro?

Fortfarande ingen som vet något om volymspärr och dess borttagande på nya G5?
Väldigt nyfiken...

Tack på förhand!

vad är skillnaden på imod och goPod? Hittar ingen alls...

  • Medlem
  • 2006-01-17 17:03

Om man tar bort volymspärren - ingen garanti?

Om man tar bort volymspärren på sin ipod försvinner garantin då ?
har nämlingen hört det men ingen som vet om det är sant.. Någon som kan bekräfta ?

Hur fan gör man då?

nej garantin försvinner inte

1
Bevaka tråden