Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skydda din iPod Nano?

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-09-17 18:12

Ska beställa en svart iPod Nano 2gb nu i veckan som kommer men är lite orolig över förvaringen. Eftersom den på presskonferansen visades när den togs upp ur fickan så vill man givetvis kunna ha den där och den måste vara utvecklad för att tåla lite. Man vill ju inte ha några direkta repor på en sådan här pryl, så vad finns det för fodral än så länge? Har kollat lite på istuff men inte hittat något bra, känns inte så skönt att ha sin Nano i fickan och sedan slänga upp en case i tyg etc. Apples tillbehör kommer jag inte köpa då dom kommer i 5 färger.

Tacksam för svar!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-17 18:15

Du kan ju köpa lanyard lurarna och ha den runt halsen det ska jag göra.

  • Medlem
  • 2005-09-17 19:12
Ursprungligen av joni:

Du kan ju köpa lanyard lurarna och ha den runt halsen det ska jag göra.

Jo det kan man iofs. göra men är så himla trött på alla tillbehör man ska behöva köpa för att sakerna ska 'fungera' på riktigt. Tycker det är snyggare att bara ha en sladd hänga och se den gå ner i fickan, smaksak men men.

Ingen som har förslag på någon sorts case man kan ha som man får upp lätt ur fickan utan att den 'fastnar' på vägen upp?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-09-30 15:18

trådlösa headset´s

Ursprungligen av Pada:

Jo det kan man iofs. göra men är så himla trött på alla tillbehör man ska behöva köpa för att sakerna ska 'fungera' på riktigt. Tycker det är snyggare att bara ha en sladd hänga och se den gå ner i fickan, smaksak men men.

Ingen som har förslag på någon sorts case man kan ha som man får upp lätt ur fickan utan att den 'fastnar' på vägen upp?

själv ska jag köpa ett par trådlösa logitech hörlurar till min nano.

då kan man ju bara ha den i tex. ryggsäcken , man kan ju byta låtar och sånt på lurarna.

och om man går i skolan, som jag gör så kan man ha ipoden i skåpet och bara bära på ett par lätta headset´s eller hur?

det ska jag göra

  • Medlem
  • 2005-09-17 19:30

Finns det lösa Nanotubes att köpa nånstans? Onödigt att köpa 5st tycker jag.
En annan fråga, kan man fästa ett snöre i den så att man kan ha den hängandes runt halsen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-17 20:16
Ursprungligen av andis:

Finns det lösa Nanotubes att köpa nånstans? Onödigt att köpa 5st tycker jag.
En annan fråga, kan man fästa ett snöre i den så att man kan ha den hängandes runt halsen?

Jag har beställt Nanotubes men det verkar vara ganska lång leveranstid. Men jag behöver bara ett fodral, så om någon är intresserad av att köpa enstaka fodral så kan jag höra av mig när jag har fått mina.

  • Medlem
  • 2005-09-17 19:57

Skrev ovan att jag inte var intresserad över att köpa Apple's 5pack fodral men tack för svaret. Problemet är att jag vill kunna ha prylen i 'lill fickan' som man visade på presskonferansen, men där får man ju inte ner den om man ska ha ett fodral. Man får iaf. inte upp den utan att den fastnar och krånglar i fickan

Det är en kille på sweclockers forum som snickrade ihop lite egna

Citat:

Gammal handduk och lite snöre.
http://putfile.com/pic.php?pic=9/25803034743.jpg&s=x1

Gammalt lakarn och en sydd namnlapp med mitt efternamn. Piraten är tagen från Talk like a pirate -day logan som för övrigt är nu på måndag. För inte missas!
http://putfile.com/pic.php?pic=9/25803033324.jpg&s=x1

Gammalt kassetband med lite moddning kan användas som fodral. Blev väl sådär, la in en tunn duk också för att skydda lite extra. Mest för att se om det gick att göra.
http://putfile.com/pic.php?pic=9/25803120866.jpg&s=x1
http://putfile.com/pic.php?pic=9/25803150973.jpg&s=x1

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 00:05

Decalgirl.com

kolla på www.decalgirl.com där finns det "plastskal" man sätter över.. läste i ett annat forum här på ipod.se att dom faktiskt va nått att ha snygga e dom också.. verkar inte alls vara överdrivet stora heller så att man kan har dom i "lillfickan" utan att den blir repad.. (ipoden alltså, inte fickan) dom är gjorda i nån sorts vinyl så dom håller också..

Ursprungligen av Sahlberg:

kolla på www.decalgirl.com där finns det "plastskal" man sätter över.. läste i ett annat forum här på ipod.se att dom faktiskt va nått att ha snygga e dom också.. verkar inte alls vara överdrivet stora heller så att man kan har dom i "lillfickan" utan att den blir repad.. (ipoden alltså, inte fickan) dom är gjorda i nån sorts vinyl så dom håller också..

men jag fattar inte är det "klistra på", "fodral" eller vad?

Ursprungligen av Quiksiver:

men jag fattar inte är det "klistra på", "fodral" eller vad?

nej.. det är fodral som man kan ta av och på hur många ggr som helst utan att det slits på iPoden eller skalen

Ursprungligen av Sahlberg:

kolla på www.decalgirl.com där finns det "plastskal" man sätter över.. läste i ett annat forum här på ipod.se att dom faktiskt va nått att ha snygga e dom också.. verkar inte alls vara överdrivet stora heller så att man kan har dom i "lillfickan" utan att den blir repad.. (ipoden alltså, inte fickan) dom är gjorda i nån sorts vinyl så dom håller också..

Någon som har beställt därifrån? Det verkar ju vara hyffsat bra.

Ursprungligen av Footoz:

Någon som har beställt därifrån? Det verkar ju vara hyffsat bra.

Jag köpte ett par crystal shield som är transparenta för min Nano från www.istuff.se.
Jag kan berätta vad jag tyckte om dem när jag får hem dem.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-20 21:20
Ursprungligen av hamonio:

Jag köpte ett par crystal shield som är transparenta för min Nano från www.istuff.se.
Jag kan berätta vad jag tyckte om dem när jag får hem dem.

Jag beställde http://www.istuff.se/index.php?main_page=product_info&cPath=64_67_73&products_id=711 och http://www.istuff.se/index.php?main_page=product_info&cPath=64_67_73&products_id=751.

Sen såg jag att det stod såhär:

Leveranstid: Preliminärt 3/10 vid beställning gjord före 20/9 21:00

Jag beställde 21.02

Jag mailade till dom och hoppas att dom har överseende med detta.
Hoppas jag inte behöver vänta nån vecka längre pga 2 minuter för sent.

haha!
det skulle ju va lite konstigt ifall du skulle få den en vecka senare ifall du missade med 2 min.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-20 21:55
Ursprungligen av hamonio:

haha!
det skulle ju va lite konstigt ifall du skulle få den en vecka senare ifall du missade med 2 min.

Iofs.
Fick svar nu att det inte var ngn fara

Man kan ju även kör en bra budget variant som jag gjorde inna jag får mitt fodral ->
ta en putsduk till t.ex. glasögon och sy ihop till en liten påse!

(Blev skitbra! och snyggt )

Lyxfordral

Eftersom nanon är en lyxig produkt så vill jag ha ett lyxigt fordral.

Till min handdator har jag haft ett case i mycket mjukt svart läder som jag var supernöjd med. Detta fordral var gjort av Piel Frama i Spanien. (www.pielframa.com) Jag mailade dem förra veckan och de håller nu på att arbeta med att ta fram ett fordral till nanon.

Jag ska då ha ett sånt, ni som är intresserade kan ju kolla på deras hemsida... Dom har också fordral till vanliga ipods...

OBS Läs gärna recensionen OBS

Jag har lyckats hitta en intressant recension just om iPod nanos diplay.
Än så länge har jag inte läst någon i forumen på ipod.se med samma "grova" problem som det anges på dessa länkarna:
Debatt och inlägg om nanos display-förmåga

eller.
Nyhtet från news.com

Rapportera gärna in såna här buggar eller liknande...

Ang DecalGirls produkter!!

För alla er som tror att DecalGirl's såkallade skal går att "klicka" fast: så är INTE fallet... Man klistrar dit dom som en sticker eller en "dekal", därav namnet på företaget... Och efter en snabb titt i Apples Nano-forum så är dom tydligen ett rent h-vette att få bort om man skulle vilja det.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-25 11:41

Det här med displayen... hur lyckas folk knäcka den så? Jag har min nano i fickan och har haft det nu i mer än en vecka. Jag sitter ner med den i fickan osv osv, men displayen är ju fortfarande hel för det. Däremot blir man ju aningen orolig av allt som man hör om att de knäcks. Hoppas mina lanyard lurar kommer snart så man inte behöver stoppa den i fickan

Ursprungligen av joni:

Det här med displayen... hur lyckas folk knäcka den så? Jag har min nano i fickan och har haft det nu i mer än en vecka. Jag sitter ner med den i fickan osv osv, men displayen är ju fortfarande hel för det. Däremot blir man ju aningen orolig av allt som man hör om att de knäcks. Hoppas mina lanyard lurar kommer snart så man inte behöver stoppa den i fickan

Nu bär du haft den i fickan, hur repig blir den egentligen...? Man blir ju läskigt avskräckt om man läser på Apples forum... alla är ju helt galna och hävdar att den repas om man torkar av den med tröjjärmen...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-25 18:55
Ursprungligen av dr_jones:

Nu bär du haft den i fickan, hur repig blir den egentligen...? Man blir ju läskigt avskräckt om man läser på Apples forum... alla är ju helt galna och hävdar att den repas om man torkar av den med tröjjärmen...

Hmm lustigt nog har jag inte märkt något av detta än... så ibland undrar jag om folk är tokiga eller vad är det frågan om? Fast jag har en vit nano så det syns kanske inte lika mycket på den som på den svarta. Av egna erfarenheter så är svart en färg som minsta lilla repa syns på(har en SE v800 som varenda liten uns till repa syns på).

Det verkar ju onekligen som om det är ett jäkla ståhej för väldigt lite och din teori joni om att det mestadels är de svarta modellerna låter troligt. Hursomhelst har jag beställt DecalGirls skydd från iStuff.se nu ändå, det kostar inte många kronor och verkar rätt bra enligt recensioner till tidigare iPod-modeller.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-25 20:05

Gör så, det blir säkert bra. Funderar själv på att köpa ett sådant skydd. Berätta gärna om resultatet när du fått det. Bilder är också väldigt uppskattat

Hmm, jag funderar på att köpa en 2GB Nano i VIT färg, och jag är extremt rädd vad det gäller det här med skråmor och allt

Jag har ju hört att många klagar att deras nano skärm har blivit så skråmad att man inte kan se så bra!!

Så vet ni ifall någon kommer att släppa några saker som kan skydda nanon mot skråmor?
Skärmen också, för den är lika viktig, om inte viktigare

Ursprungligen av JanneK:

Hmm, jag funderar på att köpa en 2GB Nano i VIT färg, och jag är extremt rädd vad det gäller det här med skråmor och allt

Jag har ju hört att många klagar att deras nano skärm har blivit så skråmad att man inte kan se så bra!!

Så vet ni ifall någon kommer att släppa några saker som kan skydda nanon mot skråmor?
Skärmen också, för den är lika viktig, om inte viktigare

Finns redan diverse skydd, DecalGirls grejjer t.ex. som tidigare nämnts. iStuff.se är svenska återförsäljare för dem. Belkin har gjort grejjer i läder om man vill ha bylsigare/gedigna saker. Kort och gott finns det en hel del redan om man söker runt lite på iPod-tillbehörsförsäljare på nätet.

Tack för den där underbara länken
Hittade den här som verkar väldigt intressant :
http://www.istuff.se/index.php?main_page=product_info&cPath=64_67_73&products_id=755

Men nu vill jag veta en sak om den : Kan man använda klick-hjulet när den är på? eftersom den täcker ju hela nanon, skärmen, klick wheelet och allt?

Bevaka tråden