Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fruktansvärda problem med iTunes!!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihopa!

Det här är första gången jag skriver ett inlägg här, och jag önska att jag kunde göra det under bättre omständigheter!

Jag har haft min iPod nano i lite över en vecka nu, och allt har fungerat perfekt! Jag har kunnat föra över låtar, använda iTunes och allt möjligt!

Mitt problem började lite tidigare idag. När jag skulle köra igång iTunes (bara för att lyssna på lite musik medans jag pluggade) så startade det helt enkelt inte! Det kom upp en varningsruta där det stog någonting i stil med; "Det verkar fattas vissa filer, försök att ominstallera iTunes". Detta tyckte jag var jättekonstigt eftersom jag inte hade gjort någonting fel, (jag hade inte på något vis haft iPoden inkopplad, så problemet ligger inte i själva ipoden. Jag hade inte heller gjort några förändringar i iTunes eller dess filer, varken lagt till filer, eller tagit bort).

Hursomhelst skulle jag ominstallera iTunes, och tänkte börja med att avinstallera den befintliga itunes, gick därför in i lägg till/ta bort program. Det som hände var att itunes inte kunde avinstalleras!! Jag försökte gång på gång.. startade om datorn flera gånger. men inget hände. När jag sedan laddade ner itunes setup för att ominstallera programmet utan avisntallation först, så fick jag upp ett alternativ om att ta bort itunes och att reparera det. Jag valde att ta bort itunes. Itunes försvann och jag installerade om det. Problemet då var att det fortfarande inte gick att starta itunes!! det kom ibland upp samma varningsmedelande som jag fick först, men även ett där det stod att vissa filer i quicktime fattades (något med problem -2093).

Efter ett antal timmars försök genom avisntallation och ominstallation och omstart av datorn, så gick det fortfarande inte att starta itunes, men nu komemr det upp det här medelande;

"itunes har stött på ett problem och måste avslutas.

Om du arbetade med kan informationen som du arbetade med ha gått förlorad.

BESKRIV PROBLEMET FÖR MICROSOFT.
Vi har skapat en felrapport som du kan skicka till os. Rapporten kommer att behandlas konfiditiellt och anonymt.

[Skicka felrapport] [Skicka inte]

Kan någon hjälpa mig? det här är fruktansvärt frustrerande, och jag funderar starkt på att formatera om hela datorn, vilket skulle göra mig fruktansvärt deprimerad!

Tack på förhand!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-22 06:38

Vilken version av iTunes använder du? 5.0? Om du gör det så testa med 5.0.1

Ursprungligen av joni:

Vilken version av iTunes använder du? 5.0? Om du gör det så testa med 5.0.1

Jag använder version 5.0.1, den som finns att ladda ner på apple.se.

  • Medlem
  • Rimbo
  • 2005-09-22 12:49
Ursprungligen av Ditch-hiker:

Hej allihopa!

Det här är första gången jag skriver ett inlägg här, och jag önska att jag kunde göra det under bättre omständigheter!

Jag har haft min iPod nano i lite över en vecka nu, och allt har fungerat perfekt! Jag har kunnat föra över låtar, använda iTunes och allt möjligt!

Mitt problem började lite tidigare idag. När jag skulle köra igång iTunes (bara för att lyssna på lite musik medans jag pluggade) så startade det helt enkelt inte! Det kom upp en varningsruta där det stog någonting i stil med; "Det verkar fattas vissa filer, försök att ominstallera iTunes". Detta tyckte jag var jättekonstigt eftersom jag inte hade gjort någonting fel, (jag hade inte på något vis haft iPoden inkopplad, så problemet ligger inte i själva ipoden. Jag hade inte heller gjort några förändringar i iTunes eller dess filer, varken lagt till filer, eller tagit bort).

Hursomhelst skulle jag ominstallera iTunes, och tänkte börja med att avinstallera den befintliga itunes, gick därför in i lägg till/ta bort program. Det som hände var att itunes inte kunde avinstalleras!! Jag försökte gång på gång.. startade om datorn flera gånger. men inget hände. När jag sedan laddade ner itunes setup för att ominstallera programmet utan avisntallation först, så fick jag upp ett alternativ om att ta bort itunes och att reparera det. Jag valde att ta bort itunes. Itunes försvann och jag installerade om det. Problemet då var att det fortfarande inte gick att starta itunes!! det kom ibland upp samma varningsmedelande som jag fick först, men även ett där det stod att vissa filer i quicktime fattades (något med problem -2093).

Efter ett antal timmars försök genom avisntallation och ominstallation och omstart av datorn, så gick det fortfarande inte att starta itunes, men nu komemr det upp det här medelande;

"itunes har stött på ett problem och måste avslutas.

Om du arbetade med kan informationen som du arbetade med ha gått förlorad.

BESKRIV PROBLEMET FÖR MICROSOFT.
Vi har skapat en felrapport som du kan skicka till os. Rapporten kommer att behandlas konfiditiellt och anonymt.

[Skicka felrapport] [Skicka inte]

Kan någon hjälpa mig? det här är fruktansvärt frustrerande, och jag funderar starkt på att formatera om hela datorn, vilket skulle göra mig fruktansvärt deprimerad!

Tack på förhand!

Det är intressant att notera att jag aldrig har upplevt iTunes, eller i stort sett något annat program heller, krascha på en Macintosh. iTunes för Windows är ett exempel på katastrofal integrering, i mångt och mycket är det väl svårt att avnädna något annat än Microsofts egna spelare i Windows.

Det är synd att iTunes får så dåligt tykte på PC, bara för att Windows hanterar det så dåligt.

jag har samma HIMLA SKIT problem!....

ominstallation, hjälper inte

Ursprungligen av dalo:

Det är intressant att notera att jag aldrig har upplevt iTunes, eller i stort sett något annat program heller, krascha på en Macintosh. iTunes för Windows är ett exempel på katastrofal integrering, i mångt och mycket är det väl svårt att avnädna något annat än Microsofts egna spelare i Windows.

Det är synd att iTunes får så dåligt tykte på PC, bara för att Windows hanterar det så dåligt.

Jo men iTunes för Windows är också ett ovanligt ostabilt program... Men visst, jag har både Windows XP och Mac OS X på min Dell som jag an välja mellan när jag startar. Efter att ha använt XP är OS X ett paradis. Allting är snabbt och stabilt. När jag växlar till xp igen är allt långsamt, laggar, hänger sig och ser minst tio år äldre ut. Men ett faktum är att iTunes för Windows är dåligt gjort. Inget annat windows program krånglar med att inte vilja avinstallera och tar bort sina egna filer på måfå.

Ursprungligen av Ditch-hiker:

Hej allihopa!

Det här är första gången jag skriver ett inlägg här, och jag önska att jag kunde göra det under bättre omständigheter!
varningsmedelande som jag fick först, men även ett där det stod att vissa filer i quicktime fattades (något med problem -2093).

Efter ett antal timmars försök genom avisntallation och ominstallation och omstart av datorn, så gick det fortfarande inte att starta itunes, men nu komemr det upp det här medelande;

Kan någon hjälpa mig? det här är fruktansvärt frustrerande, och jag funderar starkt på att formatera om hela datorn, vilket skulle göra mig fruktansvärt deprimerad!

Tack på förhand!

Vad händer om du flyttar hela mappen där dina låtar ligger? Blir det samma resultat när du startar iTunes?

  • Medlem
  • Rimbo
  • 2005-09-23 17:08

Något jag kommer att tänka på som skulle kuna vara en alternativ lösning, är att söka efter filer i Windows (självfallet går det att göra manuellt också, om man vet vart dom ligger), som relaterar till iTunes, mao "itunes" som sökord. Men innan man gör det, ser man till att den söker igenom systemmappar och skyddade systemfiler. Det låter läskigt, och det antar jag att det är också. Om någonting är skumt, kan det ligga i användarpreferenserna. Sådana tas inte bort vid ominstallation, därför hjälper inte det. Felet ligger med största sannoliket inte i binärerna, utan i konfigurationsfilerna. Sök efter dom. Gör av du vill med dom, ta dem på backup (jag vet inte hur du konfigurerat ditt iTunes, hur beroende du är av dina inställlningar, och hur mycket du lider av en återställning till urspruget, etc), eller gör vadsom helst. Prova att starta iTunes utan dem, och det kommer att skapas nya, fräscha utan dem.

En teori, bland många andra.

alla versioner innan 5:an har funkar

Jag tror inte detta är ett Windows problem. Alla tidigare uppgraderingar av iTunes har funkat hur bra som helst, inga problem alls. Med version 5 har Apple lagt till en del "smarta" funktioner och det verkar "paja" det mesta. Jag försökte installera 5.0 (ej 5.0.1) och fick enorma problem. När jag väl fick bort det gick jag tillbaka till 4.8 och kommer nu vänta tills Apple kan leverera en stabil windows version av iTunes. Problemet ligger hos Apple inte Microsoft.

  • Medlem
  • Rimbo
  • 2005-09-23 19:55
Ursprungligen av magx68:

Jag tror inte detta är ett Windows problem. Alla tidigare uppgraderingar av iTunes har funkat hur bra som helst, inga problem alls. Med version 5 har Apple lagt till en del "smarta" funktioner och det verkar "paja" det mesta. Jag försökte installera 5.0 (ej 5.0.1) och fick enorma problem. När jag väl fick bort det gick jag tillbaka till 4.8 och kommer nu vänta tills Apple kan leverera en stabil windows version av iTunes. Problemet ligger hos Apple inte Microsoft.

Jag ska inte alls påstå att jg känner till några som helst fakta i detta sammanhang. Men ibland får statistiken tala: jag känner ännu inte till en enda Macintosh som krånglat med iPod/iTunes. Självfallet kan det finnas många anledningar till det, det gör det också.

Statistiken är öht väldigt intressant över vilka datorer som kraschar öht, med efterssom det inte rör iPod förblir det bara en parantes här.

Problemen ligger i Windows versionen av iTunes. Microsoft eller ej.

Ursprungligen av peppepop:

Vad händer om du flyttar hela mappen där dina låtar ligger? Blir det samma resultat när du startar iTunes?

hur menar du? problemet är att jag inte kan öppna någonting relaterat till itunes, och nu inte längre quicktime heller.. Exempelvis; Jag har alla mina låtar på två olika platser i min dator, dels en mapp kallad just "låtar" Men även i själva itunes.. Om jag högerklickar på en låt i mappen "låtar" Och väljer "öppna med itunes" så får jag upp ett felmedelande med en uppmaning om att skicka in en felrapport till microsoft. Däremot kan jag öppna låtfilarna i exempelvis winamp och media player..

  • Medlem
  • Rimbo
  • 2005-09-23 23:19
Ursprungligen av Ditch-hiker:

hur menar du? problemet är att jag inte kan öppna någonting relaterat till itunes, och nu inte längre quicktime heller.. Exempelvis; Jag har alla mina låtar på två olika platser i min dator, dels en mapp kallad just "låtar" Men även i själva itunes.. Om jag högerklickar på en låt i mappen "låtar" Och väljer "öppna med itunes" så får jag upp ett felmedelande med en uppmaning om att skicka in en felrapport till microsoft. Däremot kan jag öppna låtfilarna i exempelvis winamp och media player..

Gör oss alla en tjänst och skicka rapporten till Microsoft. Då bidrar var och en till bättre mjukvara i framtiden.

Ursprungligen av dalo:

Gör oss alla en tjänst och skicka rapporten till Microsoft. Då bidrar var och en till bättre mjukvara i framtiden.

jotack, detta har gjorts ett flertal gånger herrn! Det finns iungen anledning att bli spydig och dryg. jeesus

  • Medlem
  • Rimbo
  • 2005-09-24 18:04
Ursprungligen av Ditch-hiker:

jotack, detta har gjorts ett flertal gånger herrn! Det finns iungen anledning att bli spydig och dryg. jeesus

Det är ju inte så att det automagiskt kommer att ligga en patch mellan ostskivorna i din nästa smörgås bara för att man gör det här. Vad skrev jag som verkade spydigt och drygt? Förklara gärna, men du kanske bör göra det i ett PM om du vill.

Altså vad är det här för nåt ? Varför går du in här och whinar om att iTunes cpar och grejer ? Det är bara ett enkelt program och om det inte funkar så är det väl bara att installera om, alternativt, om det inte funkar, köra en systemåterställning så skall du allt se att det går att installera om efter det. Ärligt talat, hur svårt kan det vara ? Och nej, musiken o alla filer försvinner inte om man gör det heller.

Ursprungligen av seattle:

Altså vad är det här för nåt ? Varför går du in här och whinar om att iTunes cpar och grejer ? Det är bara ett enkelt program och om det inte funkar så är det väl bara att installera om, alternativt, om det inte funkar, köra en systemåterställning så skall du allt se att det går att installera om efter det. Ärligt talat, hur svårt kan det vara ? Och nej, musiken o alla filer försvinner inte om man gör det heller.

Har haft liknande problem och kan meddela mr självsäker att det inte löser sig med varken systemåterställning eller ominstallation för de flesta med detta problem.

Du måste ta bort quicktime genom avinstallation och installera om denna separat, ofta verkar felet ligga där. Ta hjälp av länken nedan om inte det går att genomföra en avinstallation av quicktime. Finns ett program som hjälper till att häva den blockering som verkar finnas mot att avinstallera quicktime.

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=1220142&#1220142

jag har samma problem, har försökt omstart, ominstallation av 5.0 samt 5.01 ett par ggr, försökt ett par systemåterställningar, men INGET fungerar, nu är de väl bara att formatera som står kvar som alternativ...
om de inte e någon som har den här apple-safe-security-world-pack-crack-shitten....

sablar.

Ursprungligen av ewermyr:

jag har samma problem, har försökt omstart, ominstallation av 5.0 samt 5.01 ett par ggr, försökt ett par systemåterställningar, men INGET fungerar, nu är de väl bara att formatera som står kvar som alternativ...
om de inte e någon som har den här apple-safe-security-world-pack-crack-shitten....

sablar.

Det låter jävligt konstigt det där, man tycker allt att det borde fungera om man bemödat sig med en systemåterställning. Kör du Win eller Mac ?

  • Medlem
  • Rimbo
  • 2005-09-25 18:19
Ursprungligen av ewermyr:

jag har samma problem, har försökt omstart, ominstallation av 5.0 samt 5.01 ett par ggr, försökt ett par systemåterställningar, men INGET fungerar, nu är de väl bara att formatera som står kvar som alternativ...
om de inte e någon som har den här apple-safe-security-world-pack-crack-shitten....

sablar.

Har ni provat att ta bort era config filer för iTunes och startat om det?

Upptäckte precis att jag har samma jävla problem!!
Det hela började med att jag laddade ner nya QuickTime, men det gav väldiga problem med explorer, som inte fungerade som det skulle.. Så jag raderade QuickTime helt och hållet, och nu funkar inte iTunes istället.. Vet inte om det har med varann o göra, men det är fruktansvärt irriterande iaf..

  • Medlem
  • Rimbo
  • 2005-09-25 19:55
Ursprungligen av Anders_hoffman:

Upptäckte precis att jag har samma jävla problem!!
Det hela började med att jag laddade ner nya QuickTime, men det gav väldiga problem med explorer, som inte fungerade som det skulle.. Så jag raderade QuickTime helt och hållet, och nu funkar inte iTunes istället.. Vet inte om det har med varann o göra, men det är fruktansvärt irriterande iaf..

iTunes kan inte fungera utan Quicktime, och tvärtom. De behöver komponenter av varandra.

  • Medlem
  • 2005-11-27 19:06

Jag hade samma problem, efter flera timmar med försök att få bort/reparera iTunes så gav jag upp och installerade om datan..
Sen dess använder jag inte det där skitprogramet, jag kör MediaMonkey istället..

seattle: jag kör windows XP professional

dalo: jag läste vad du skrev om att ta bort filerna, men kan ärligt säga att jag inte forstod det riktigt!!

vore hemskt snällt om nån ville förklara eller ngt, annars måste jag formatera så fort som möjligt för min talbok håller på att ta slut så ja behöver en ny att lyssna på!

  • Medlem
  • Rimbo
  • 2005-09-26 09:01
Ursprungligen av ewermyr:

seattle: jag kör windows XP professional

dalo: jag läste vad du skrev om att ta bort filerna, men kan ärligt säga att jag inte forstod det riktigt!!

vore hemskt snällt om nån ville förklara eller ngt, annars måste jag formatera så fort som möjligt för min talbok håller på att ta slut så ja behöver en ny att lyssna på!

Ta bort iTunes och QuickTime via det vanliga sättet i Control Panel / Add-remove programs. Men när det är klart är du inte klar. Sök på hårddisken efter "itunes" och "quicktime" Utan " naturligtvis. Bläddra runt i det där sökverktyget (menyn till vänster) så att den även visar systemfiler och skyddade filer. Ta bort, lämpligen mappen "itunes" och mappen "quicktime". De kanske ligger i C:/Program Files/ ?

Har du ingen support från Microsoft att vända dig till?

dalo jag ska testa detta .... JO visst har jag en microsoftsupport att vända mig till...har inte tänkt så långt bara! tack för att du gör de!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-11-28 12:37

skippa itunes, kolla efter något annat på www.ipodlounge.com.

  • Medlem
  • 2005-11-28 17:20
Ursprungligen av gurrizz:

skippa itunes, kolla efter något annat på www.ipodlounge.com.

Håller me dig! skippa skiten =P

  • Medlem
  • Rimbo
  • 2005-11-28 22:35

Det är mystiskt...

Det är så mystiskt. Jag har aldrig sett/hört talas om att iTunes har krånglat såhär mycket på en Mac, inte överhuvudtaget alls. Det enda problem jag kan tycka finns i iTunes är att den saknar vissa funktioner som skulle vara rätt bra att ha, men inget mer. Jag antar att man aldrig kan hamna i sådana där konflikter mellan QuickTime och iTunes på Mac, efterssom QuickTime (Eller Core* snarare) är en integrerad del av operativsystemet. Uppenbarligen krånglar det väldigt mycket på PC burkar (men i och för sig skapar man väl sällan trådar för att tala om hur bra någonting fungerar!), men det känns väldigt tragiskt att folk leds att tro att iTunes är ondskefullt i grunden..

1
Bevaka tråden