Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redan sönder! *lessen*

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det har varit väldigt fuktigt idag i Göteborg och jag var på stan med min Nano....den var väl skyddad i en påse och nerstoppad i en ficka.

Men nu fungerar inte klickhjulet alls. Jag är jätteledsen.

  • Medlem
  • 2005-10-01 18:03

garanti?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-01 21:59

Tyvärr täcker inte Garantin fuktskador

  • Oregistrerad
  • 2005-10-01 22:00

Prova med att låta den torka ifred ett par dagar och testa igen, viss elektronik brukar "studsa" upp i liv

  • Oregistrerad
  • 2005-10-01 22:03

Om den bara legat i en påse i fickan så är det klart att garantin gäller.

Är du säker på att det är ett fuktproblem?

Jag förstår att du är ledsen men det kommer ordna sig förstår du.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-01 23:29
Ursprungligen av Kambei:

Om den bara legat i en påse i fickan så är det klart att garantin gäller.

Är du säker på att det är ett fuktproblem?

Jag förstår att du är ledsen men det kommer ordna sig förstår du.

Garantin gäller väl ändå bara för produktfel och inget annat och bara för att iPoden legat i en påse så kan väl fukt ändå trängas in? kondens heter det.

Om man skickar in den och dom utförligt kontrollerar den och finner att fukt har pajat iPoden så är det nog användaren som snällt får betala för reparationen för Apple kommer då aldrig att ta detta på egen bekostnad.

hypnotica: Låt den vara ett par dagar så ser du att den fungerar som vanligt igen, om klickhjulet fungerar halvdant kan det ju ändå vara fukt i den som behöver avdunsta för att den ska kunna fungera korrekt igen.

Mvh Markus.

Ursprungligen av sajbermaku:

Öhh... Nah.. garantin gäller väl ändå bara för produktfel och inget annat och bara för att iPoden legat i en påse så kan väl fukt ändå trängas in? kondens heter det.

Om man skickar in den och dom utförligt kontrollerar den och finner att fukt har pajat iPoden så är det nog användaren som snällt får betala för reparationen för Apple kommer då aldrig att ta detta på egen bekostnad.

hypnotica: Låt den vara ett par dagar så ser du att den fungerar som vanligt igen, om klickhjulet fungerar halvdant kan det ju ändå vara fukt i den som behöver "avdunsas" för att den ska kunna fungera korrekt igen.

Mvh Markus.

Bara en fråga: Varför reagerar den om jag restartar? Då funkar ju hjulet till en viss del.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-01 23:40
Ursprungligen av hypnotica:

Bara en fråga: Varför reagerar den om jag restartar? Då funkar ju hjulet till en viss del.

Eftersom fukten förmodligen inte täcker hela hjulet, som du ser på denna bild så består ju "hjulet" utav flera "tryckkuddar" som känner av fingret, om då fukten kanske täcker en del och gör att den ej känner av några tryckningar så fungerar ju den inte

Mitt tips är att du låter den torka iaf minst 2 dagar, pilla inte med den utan låt den vara avstängd. Ju mer du pillar destå större risk är det att du pajjar den helt.

Om den inte skulle fungera så kan du ju ta en chans och ta kontakt med Apple och förklara att hjulet lagt av och se ifall dom byter ut den åt dig utan några extra kostnader för din del.

Men i vilket fall som helst, lycka till med Nanon.

  • Medlem
  • 2005-10-03 01:50

Garantin gäller. Jag skickade in min Ipod 20gb och fick en ny efter 2-3 veckor. Klickhjulet fungerade inte p.g.a. fuktskador. Den var exakt likadan. Fick hålla på med holdknappen hela tiden. Ibland fungerade det, och ibland inte.

Min mobil (samsung E700) blev tvattad och torktumlad (60grader) och var helt forstord..
jag plockade isar den (inte sa mycket att plocka bort, batteri) och lat den ligga pa hushallspapper i fonstret i 2 dar, efter det funkade den skitbra, med enda undantaget att kameralinsen var full med fukt, sa det blev massa bubblor pa skarmen nar jag skulle ta kort, men efter en vecka sa var aven det borta..

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 11:34
Ursprungligen av sajbermaku:

Om man skickar in den och dom utförligt kontrollerar den och finner att fukt har pajat iPoden så är det nog användaren som snällt får betala för reparationen för Apple kommer då aldrig att ta detta på egen bekostnad.

Mvh Markus.

jag måste bara säga att få iPods öppnas. Det är billigare att skicka ut en ny än att betala en kille att öppna den.

//C

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 13:09

Men ärligt

Om du inte på något sätt vållat den skadan, så ska den ersättas.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 18:09
Ursprungligen av Archduk3:

jag måste bara säga att få iPods öppnas. Det är billigare att skicka ut en ny än att betala en kille att öppna den.

//C

Så du menar att jag kan doppa mina iPods i vatten och låta dom torka och sen skicka till Apple och låta dom skicka ut nya eller?

Wow.. betalar du mig ifall jag inte lyckas eller??

Ursprungligen av hypnotica:

Det har varit väldigt fuktigt idag i Göteborg och jag var på stan med min Nano....den var väl skyddad i en påse och nerstoppad i en ficka.

Men nu fungerar inte klickhjulet alls. Jag är jätteledsen.

Fan vad kasst. Jag lämnade mitt Gameboy ute under ett åskoväder en gång... Efteråt kunde man se vatten rinna inuti Gameboyet, men allting fungerade perfekt och har fungerat ända sedan dess. Apple håller väl ingen riktig Nintendokvalitet då

Blev nanon blöt så att man kunde märka det eller? Borde ju inte bli blöt om den ligger i en påse menar jag. Om den inte blev blöt borde du få det på garantin och även om det blev det skadar det inte att försöka få den ersatt.

Låter inte som en fuktskada om klickhjulet är skadat, däremot produktfel, men du kanske lyckades klämma åt byxorna lite väl mycket. Vem vet!

Tror som sagt inte det är något fel på elektroniken...

Haha, om den var innesluten i en påse är det nog något annat än ett fuktfel. Du kanske slog i byxfickan någonstans?

Nä. Nanon låg i bröstfickan på min jacka och blev sålunda inte klämd eller nått.

Men jag noterade just en underlig sak: Jag kan restarta den, så klickhjulet är inte helt dött. Mycket underligt. Funderar på om det kommit fukt i den iaf (det var ett sådant väder - ALLT blev mer eller mindre lite fuktigt) och att den kanske funkar imorgon då....

  • Oregistrerad
  • 2005-10-01 23:11
Ursprungligen av hypnotica:

Nä. Nanon låg i bröstfickan på min jacka och blev sålunda inte klämd eller nått.

Men jag noterade just en underlig sak: Jag kan restarta den, så klickhjulet är inte helt dött. Mycket underligt. Funderar på om det kommit fukt i den iaf (det var ett sådant väder - ALLT blev mer eller mindre lite fuktigt) och att den kanske funkar imorgon då....

Håller tummarna.

  • Medlem
  • 2005-10-01 23:24

annars e de la baa o skicka in den o hoppas på re bästa? o säga att den bara itne funkar o du tien vet varför?

Ursprungligen av Xelar:

annars e de la baa o skicka in den o hoppas på re bästa? o säga att den bara itne funkar o du tien vet varför?

Jo, det tänker jag göra om jag inte får bukt med den själv. Men det jag undrar är om problemet låter som en fuktskada eller inte?

Så den låg i en innuti en påse i din ficka? En plastpåse eller?

Men nu blir jag lite undrande....idag funkar hjulet ibland och ibland inte.

Jag kan få hjulet att funka några sekunder om jag vickar på hold-knappen en massa gånger.....

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 18:04

Låt mig få säga ifall inte nån har förståt någonting än:

Och APPLE LÄR INTE ERSÄTTA FUKTSKADOR!!

sajbermaku: ursäkta... menar Du att elektroniska saker kan gå sönder om man har dem i duschen?

ett lite mer seriöst inlägg: min digitalkamera, motorola razr och gamla first generation iPod har alla varit ute i fuktigt väder, fått regnstänk samt varit i varmt, duschat badrum och ingen av dessa visar tecken på att fungera sämre. Jag skulle påstå att nanon borde tåla fukt minst lika bra som den gamla iPod och det är något annat problem som vi pratar om just nu.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 21:26

attila: URSÄKTA.. i detta forum och detta inlägg kan det lite väl handla om iPods eller?

Seriöst: Eller har du andra åsikter angående detta eller? och tycker du att inlägget var oseriöst eller?? Jag skulle nog tro att dina saker enbart fått stänk på skalet, och inte inuti själva enheten för jag skulle nog inte tro att dom skulle fungera helt 100% ifall du stänker vatten direkt på elektroniken.

Öhm....jag tror jag har fixat den.....

Av någon anledning tryckte jag lätt på vänster sida av klickhjulet, och nanon reagerade. Skumt, tyckte jag. Sedan provade jag att trycka på klickhjulet och fanskapet funkar nu perfekt!

Kan det möjligtvis vara att fukt iaf trängt in i den och strulat till saker?

Håll tummarna för att den fortsätter att funka! Och kom ihåg, passa er för alltför fuktiga förhållanden!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 21:41

Har ju försökt förklara det när andra blånekar, då vet jag iaf i framtiden att jag inte ska hjälpa nån här med nåt alls.

Kul att den börjar fungera igen.

Mvh Markus.

Ursprungligen av sajbermaku:

Har ju försökt förklara det när andra blåneckar, då vet jag iaf i framtiden att jag inte ska hjälpa nån här med nåt alls.

Kul att den börjar fungera igen.

Mvh Markus.

Den där bilden du postade på ett söndertaget hjul....just där till vänster nedåt där det är en flärp, tryckte jag.

Bevaka tråden