Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AAC eller MP3?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 16:36
Ursprungligen av Mats Björnström:

Inlägg borttagna

Jag har rensat ett par inlägg i tråden. Vi tillåter inte diskussioner om piratkopierad musik på iPod.se. Diskutera det gärna, men gör det inte här. Upprepade brott mot våra forumregler leder till permanent avstängning av användarkontot.

det var detta jag inte försökte att diskutera men vi gled in på ämnet, beklagar detta

//C

Ledsen om detta blir aningen off topic men jag kan inte spela AAC-låtar (skapade med i-tunes) i mitt Win Amp v5 (som ju ska stödja formatet). Någon som har haft samma problem och som kanske har en lösning?

Googla efter "winamp aac plugin" så ska du hitta en drös. Finns nån som heter in_mp4 som funkar bra.

Winamp i sig stödjer knappt några format alls, utom via plugins (och såklart följer det med plugins för t.ex. MP3). Men med rätt plugin kan man spela i stort sett allt.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 11:55

Nej, den senaste WinAmp-versionen stöder AAC. Jag har testat och det funkar perfekt. Inga extra plugins behövs.

ok, dubbla bud. Men jag tror också att det skall stödja AAC. Problemet är bara att när jag lägger in låtarna i winamp så skippar det bara låtarna och hoppar vidare till mp3-låtarna. Får väl kolla efter ett plugin och se om det löser problemet.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 19:44

Lyssna på de högre frekvenserna, på diskanten altså, så hör ni !

Hälsningar
Raptor

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-04-27 20:55

Hmm... Funderar lite bara. Ni vet problemet med "hacken" mellan låtar med mp3*. Blir det hack om man kodar i AAC också?

* Jag har läst ett antal trådar om folk som klagar på att det blir hack mellan låtarna. Alltså att om man har två låtar som inte ska ha något hack (typ en trancemix som är uppdelan i olika spår) så blir det ett ofrivilligt hack. Läste också att det hade att göra med mp3:ns natur och var svårt att åtgärda på annat sätt än crossfading som är en väg runt

Nu blev det lite idiotförklaring där... Men jag vet inte hur pass känt problemet är

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-05-07 15:06

Någon som har testat det nya Lossless-formatet och jämfört med mp3 eller aac?

Om det nya lossless-formatet är lossless (vilket man skulle kunna anta...), så går det inte att skilja från okomprimerat ljud (WAV eller AIFF eller CD), eftersom det är _exakt_ samma data. Så det blir samma sak som att jämföra MP3/AAC med WAV, och där tror jag de flesta är överens om att det finns rätt stora skillnader i kvalitet.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-05-24 08:51
Ursprungligen av Stäck:

Om det nya lossless-formatet är lossless (vilket man skulle kunna anta...), så går det inte att skilja från okomprimerat ljud (WAV eller AIFF eller CD), eftersom det är _exakt_ samma data. Så det blir samma sak som att jämföra MP3/AAC med WAV, och där tror jag de flesta är överens om att det finns rätt stora skillnader i kvalitet.

Men betyder det att lossless-filerna blir stora då? Wav-filer är ju betydligt större än mp3 t.ex.

Ursprungligen av Spyder:

Men betyder det att lossless-filerna blir stora då? Wav-filer är ju betydligt större än mp3 t.ex.

jupp...lossless tar hälften av orginal cd ljud...alltså mycket större!

Ursprungligen av darijo:

finns det ngn annan acc encoder till windows än den som är i itunes? finns det kansek ngn i form av lame som man kan använda till andra rippar program än just itunes?

Finns gott om AAC-encoders. Somliga är t.o.m. fria&gratis, såsom FAAC (även hos SourceForge). Den är inte riktigt lika skarp som iTunes, men är ändå riktigt bra.

Ursprungligen av Kellogs:

jupp...lossless tar hälften av orginal cd ljud...alltså mycket större!

Det blir ju fortfarande mycket mindre än det ursprungliga CD-ljudet, alltså mycket mindre...
Har inte testat just iTunes lossless, men de flesta brukar landa på 50-55% av originalstorlek. Ljud som har mycket tystnad och/eller låg stereoseparation (t.ex. tal eller musik i mono) kan komma betydligt lägre.

Jag har rensat bort alla MP3:or som jag har rippat nu och ersatt dem med AAC i 256 Kbps. Mina öron njuter lättare så.

AAC rular.
Jag rippar alla mina CD's i AAC 224 kbps. Ren njutning!

  • Medlem
  • 2005-12-14 17:21

Ingen som gör om alla CD:s till AIFF.. det tänkte jag göra.. har massor av plats ändå..
eller så blir det AAC med dess högsta kvalitétsinställning istället.. har svårt att bestämma mig..

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-14 19:27

AIFF är väl det bästa, rent kvalitetsmässigt, och har du plats så varför inte? Men du kan ju gå halvvägs och välja Apple lossless istället, jag tror du hamnar nånstans mitt emellan, storleksmässigt sett.

Bevaka tråden