Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud ut i decibel?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-04 17:19

Hur mycket kan iPod U2 trycka ut i decibel? Min kompis ska skaffa sig en iPod, men kravet är att iPoden MÅSTE klara 80 decibel, annars blir det inget...

Vad är det för ett underligt krav? Vad skall han spela upp med för prylar då? Från vilket avstånd skall han mäta dB-nivån och så vidare?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-04 21:23
Ursprungligen av weldion:

Vad är det för ett underligt krav? Vad skall han spela upp med för prylar då? Från vilket avstånd skall han mäta dB-nivån och så vidare?

Kompisen vill att mp3 spelar ska kunna prestera mycket ljud så han kan spela den genom sin stereo utan att lägga för mycket press på hans fina högtalare

Ursprungligen av Adzam 1:

Kompisen vill att mp3 spelar ska kunna prestera mycket ljud så han kan spela den genom sin stereo utan att lägga för mycket press på hans fina högtalare

Jag förstår fortfarande inte varför han frågar efter just 80 dB. Det han borde fråga efter är om den kan ge samma linjeuteffekt som t.ex. en ordinär, stationär CD-spelare. Det tycker i alla fall jag känns som en mer relevant fråga.

Då är min fråga följande: Är det så din kompisar menar med sin fråga?

Ursprungligen av Adzam 1:

Kompisen vill att mp3 spelar ska kunna prestera mycket ljud så han kan spela den genom sin stereo utan att lägga för mycket press på hans fina högtalare

Man lägger ingen extra press på högtalarna oavsett hur högt mp3-spelaren spelar, så länge förstärkaren kompenserar så att det blir samma volym...

Och, ja, alla iPodar klarar av att prestera 80 dB.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Man lägger ingen extra press på högtalarna oavsett hur högt mp3-spelaren spelar, så länge förstärkaren kompenserar så att det blir samma volym...

Och, ja, alla iPodar klarar av att prestera 80 dB.

Så du menar att om jag kopplar in ett par lurar med en impedans på 600 ohm på en "effektspärrad" iPod, så får jag ut 80 dB. På vilket avstånd mäter du då?

Ursprungligen av weldion:

Så du menar att om jag kopplar in ett par lurar med en impedans på 600 ohm på en "effektspärrad" iPod, så får jag ut 80 dB. På vilket avstånd mäter du då?

tjenare jag är så kallade kompisen.
och jag tycker att du är en idiot men det kan du inte göra någoting åt.
jag ställer ett vardagligt krav på en ipod för jag var hemskt nöjd med min irivers 90dB och om jag skulle kunna få en exakt uppgift på dB antal en ipod pungar ut så kanske jag köper en.
för jag vet att iaudios x5 pungar ut hela 95 dB!!!!!! (som ernst hugo skulle sagt)

  • Medlem
  • 2005-10-08 10:41
Ursprungligen av The Plague:

Det börjar bli skrattretande...
Vem som helst som kan _LITE_ om ljud och kommer in den här tråden måste fan garva ihjäl sig på frågan som var ställd från början, och reaktionen från "kompisen"'s resoneranden.
Snälla ge mig MER!!!!!!!!!!!!!!

Håller med att det är riktigt roligt att följa den här diskussionen. *hehe*

Ursprungligen av Kompisen:

...för jag vet att iaudios x5 pungar ut hela 95 dB!!!!!! (som ernst hugo skulle sagt)

Kan det inte vara så att han är ute efter "Signal to noise ratio"? För enligt spec för x5:an så är den just 95dB.

Jag är inte expert på detta, men det är juh inte samma sak som att det är 95dB ut i lurarna!!

Ursprungligen av axa:

Håller med att det är riktigt roligt att följa den här diskussionen. *hehe*

Kan det inte vara så att han är ute efter "Signal to noise ratio"? För enligt spec för x5:an så är den just 95dB.

Jag är inte expert på detta, men det är juh inte samma sak som att det är 95dB ut i lurarna!!

Jag har också funderat på om det är den siffran som han menar. Har dock försökt hålla på den godbiten en stund.
Du har rätt i att det är inte samma sak som ljudnivån man får i lurarna.

  • Medlem
  • 2005-10-08 11:19
Ursprungligen av weldion:

Har dock försökt hålla på den godbiten en stund.

Oj, förlåt att jag smaska i mig din godbit. :rolleyes:

Det verkar som om jag inte får posta mitt inlägg i sin helhet, så jag försöker med att dela upp det.

Det skönt att höra att du är tacksam för att man försöker få klarhet i vad du menar med att den skall klara av att mata ut 80 dB. Eftersom att jag är en idiot, i alla fall enligt din otroligt snabba och pricksäkra bedömningsförmåga, så har jag vissa problem med att förstå detta dB-antal som du vill att din eventuellt framtida iPod U2 skall lämna ut.

Vad menar menar du för typ av decibelmåttenhet? Menar du den akustiska enheten, eller kanske enheten dB för mätning av amplitud?

Om vi börjar med den akustiska enheten:
Låt säga att du har en högtalare med en känslighet på 76 dB/W. Den avger alltså 76 dB med en (1) inmatad watt, mätt på 1 meters avstånd i ett kubikmeterstor utrymme (rätta mig om jag har fel). För att få upp ljudstyrkan (dB) i 80 dB under dessa förhållanden, då behöver man mata in 4 W till denna högtalare. Decibelskalan är logaritmisk, så varje ökning med 3 dB är en fördubbling av ljudstyrkan och kräver därför en dubbelt så hög effekt från källan.
Jag kanske är helt ute och cyklar här.

Vi fortsätter med måttenheten dB för amplitud:
Där används enheten dB för att visa hur stor förstärkning (eller dämpning) som en signal får. Skillnaden mellan den ingående signalen till den förstärkta signalen i dB. Räknas på följande sätt:
10·log(Put/Pin) log är 10-logaritmen. Put är uteffekt och Pin är ineffekt. En fördubbling av effekten innebär att decibelvärdet ökar med 3 (samma logaritmiska skall som under de akustiska förhållandena).

Jag försöker allvarligt att hjälpa dig med din fråga, men tydligen så förstår jag inte riktigt vad du menar med att din eventuellt framtida iPod skall klara 80 dB. Hjälp mig att förstå, så kanske jag kan hjälpa dig med att få klarhet i hur denna MP3-spelare i fråga klarar att fylla dina krav.

Blipp!

weldion:
jag älskar när folk har KOLL ska diskutera(som du).
Och jag som inte är EXPERT på området fattar att frågan från början är helt märkligt formulerad.

Men det slutgiltiga resultatet av dB måste väl ligga i vad för signal(hur stark) han skickar från FÖRSTÄRKAREN till högtalarna?
Kan man mäta dB antalet i en utgång(som inte ger nåt ljud, utan fortfarande är bara en SIGNAL inte ljud)?

Hej hej.

När vi talar om akustik och vill mäta decibelnivån, då måste vi bestämma oss från vilket avstånd vi skall mäta och sedan så är det bra och veta hur stort rummet är som vi skall mäta nivån i är. Sedan så är det bara att mata in tillräckligt med effekt i högtalarna tills de kommer upp i de ljudnivåerna. Du behöver en mycket mindre effekt för att komma upp i 80 dB med t.ex. Koss The Plug, då den inte har så långt från sitt ljudalstrande element till din trumhinna. Du skulle dock behöva mer effekt än vad Koss The Plug klarar av för att nå en nivå på 80 dB vid en meters avstånd i ett "normalstort" vardagsrum.

Du menar att man slår igång förstärkaren, kopplar in en liten mätare i den förstärkta utgången på förstärkaren och där får ut ett dB-värde? Nej, inte med den skala för akustik och amplitud som jag vet om i alla fall.

Blipp blipp.

Ne, mot jobbet.

Jag menar mest att dB-nivån helt beror på vad du matar från _stärkaren_ till _högtalaren_.
Inte vad för signal iPoden ger ifrån sig...

Annars förstår jag om nån har kritik till den låga utgångsnivån som är från hörlursutgången på iPoden, men det är lätt åtgärdat genom att ta bort volymspärren.

/robin

Fy fan vad ni är idioter hela gänget alltså....

Jag kommer hoppa av den här sidan snart om jag inte bara kan få svar på en så jävla enkel fråga som hur måga dB projicerar en ipod.
men det verkar ju en svår fråga att besvara.

Ursprungligen av Kompisen:

Fy fan vad ni är idioter hela gänget alltså....

Jag kommer hoppa av den här sidan snart om jag inte bara kan få svar på en så jävla enkel fråga som hur måga dB projicerar en ipod.
men det verkar ju en svår fråga att besvara.

Ja, jag tycker att det är en svår fråga att svara på, då jag inte vet vad du menar dina "80 dB".
Ett råd bara: Om du nu vet att iAudio X5 "pungar ut hela 95 dB!!!!!!", varför köper du inte den nu när klarar din gräns med 15 dB?

MVH Erik

Ursprungligen av weldion:

Ja, jag tycker att det är en svår fråga att svara på, då jag inte vet vad du menar dina "80 dB".
Ett råd bara: Om du nu vet att iAudio X5 "pungar ut hela 95 dB!!!!!!", varför köper du inte den nu när klarar din gräns med 15 dB?

MVH Erik

Okay jag är 14 du är 23 jag fattar mycket mer än vad du verkar göra vid en sån här fråga om dB istället för att bara kopiera lite text från internet (din förra långa inlägg).

Men svar på din dumma fråga är:
Jag kanske vill ha en ipod u2 för den är snygg och lite snyggare.
även om den inte är funktions speckad som x5 så är den ändå allt jag kräver utom det där mer 80dB som du inte verkar få in i ditt huvud. Och så är x5 dyrar och har nåra timmar mindre batteritid (på 20gb) än vad ipod u2 har. Dock om jag skulle punga ut med lite mer pengar skulle jag ju få en med 35h batteritid och 30gb fast jag är inte gjord av pengar tyvär.

Ursprungligen av Kompisen:

Okay jag är 14 du är 23 jag fattar mycket mer än vad du verkar göra vid en sån här fråga om dB istället för att bara kopiera lite text från internet (din förra långa inlägg).

Men svar på din dumma fråga är:
Jag kanske vill ha en ipod u2 för den är snygg och lite snyggare.
även om den inte är funktions speckad som x5 så är den ändå allt jag kräver utom det där mer 80dB som du inte verkar få in i ditt huvud. Och så är x5 dyrar och har nåra timmar mindre batteritid (på 20gb) än vad ipod u2 har. Dock om jag skulle punga ut med lite mer pengar skulle jag ju få en med 35h batteritid och 30gb fast jag är inte gjord av pengar tyvär.

Det är därför som jag ber dig att berätta för mig vad du menar med den där Decibelsiffran. För än så länge har du inte gjort det, bara nämt en siffra och inget mer. Vore tacksam om du kunde göra det.

Nu vet jag också varför du just vill ha en iPod U2. Finnemang!

MVH Erik

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 22:09
Ursprungligen av Kompisen:

Fy fan vad ni är idioter hela gänget alltså....

Jag kommer hoppa av den här sidan snart om jag inte bara kan få svar på en så jävla enkel fråga som hur måga dB projicerar en ipod.
men det verkar ju en svår fråga att besvara.

Tja, vad säger man? Du vet uppenbarligen ingenting om dB eller hur det mäts? "Hur många dB projicerar en ipod?" Suck.... Och att kalla alla idioter när man ställer en sådan fråga är bara så fel.....

  • Medlem
  • 2005-11-25 13:44

awd

awdad

Ursprungligen av The Plague:

Jag menar mest att dB-nivån helt beror på vad du matar från _stärkaren_ till _högtalaren_.
Inte vad för signal iPoden ger ifrån sig...

Annars förstår jag om nån har kritik till den låga utgångsnivån som är från hörlursutgången på iPoden, men det är lätt åtgärdat genom att ta bort volymspärren.

/robin

Du har självklart rätt i det som du skriver. Det ligger på din förstärkares uppgift att skjuta högtalarna till de kommer till den ljudnivån som du vill uppnå. Din iPod's inbyggda förstärkare behöver inte direkt jobba ihjäl sig.

MVH Erik

Det börjar bli skrattretande...
Vem som helst som kan _LITE_ om ljud och kommer in den här tråden måste fan garva ihjäl sig på frågan som var ställd från början, och reaktionen från "kompisen"'s resoneranden.
Snälla ge mig MER!!!!!!!!!!!!!!

Kompisen:
Var är du?!? Var är du?!??!

Jag hade tänkt att skriva ett in lägg om att det var signal till sound eller vad ni nu säger.

men har någon svar på det eller

Volymen man får ut ur sin ipod beror också på hurlurarnas kännslighet. Just nu använder jag koss sparkplug och med dom lurarna får jag ut en hel del kräm jämnfört med andra lurar. Jag behöver knappast ta bort volymenspärren.

jag andvänder inte hörlurar utan högtalare nu snckar vi 300watt med 12" bas element.
därför är det viktigt att kunna få hög volym ur spelaren och inte köra min förstärkare för hårt.

Ursprungligen av Kompisen:

jag andvänder inte hörlurar utan högtalare nu snckar vi 300watt med 12" bas element.
därför är det viktigt att kunna få hög volym ur spelaren och inte köra min förstärkare för hårt.

Det finns ingen förstärkare som gör att köra "för hårt" om du har tillräckligt med luft runtom. Du tror väl inte tillverkarna har designat förstärkaren så att den pajar om man spelar den på högsta volym? Enda risken är att smälla högtalarna med det spelar ingen roll hur högt källan spelar, utan hur hög uteffekten blir. Dessutom hörs det i god tid att man bör vrida ner volymen.

Dessutom, 12" bas element räknas som högtalare. Och förresten så har jag ett baselement på 15" som jag spelar riktigt högt med. Förstärkaren kör jag hårt med också. Och jag använder min iPod som källa ibland. Riktigt högt blir det och det har aldrig blivit någon distortion eller tecken på att något skulle gå sönder.

Bevaka tråden