Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig nano :(

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

min nanos skärm gick sönder idag den låg i fickan men den utsattes inte för tryck. Som tur är har Apple numera en policy som går ut på att gratis laga alla nanos med trasiga skärmar. De säger att 1 av 1000 nanos tenderar att gå sönder. Tror jag inte på... Finns det verkligen ingen annan här än jag som råkat ut för detta? Det verkar ju vara ett vanligt problem.

Tyvärr kan jag inte posta någon bild pga att min webbkamera inte vill fungera. Men ca halva skärmen på nanon är konstant vit och bredvid är det vita linjer.

Jag vet inte om man vågar säga att det är ett "vanligt" problem. Grejen är ju den att det är sånt man får höra, och det är det folk skriver om, att den gått sönder dvs.

Men det är ju inte så mycket att göra åt mer än att lämna tillbaka och få en ny på deras policy som du sa.

[QUOTE="dannme"]Jag vet inte om man vågar säga att det är ett "vanligt" problem. Grejen är ju den att det är sånt man får höra, och det är det folk skriver om, att den gått sönder dvs.[QUOTE]
Självklart, människans problem är ju att hålla statistik Men det har varit rätt mycket skriverier på nätet om det här.

  • Medlem
  • 2005-10-11 16:55

[QUOTE="Se[BBB]e"][QUOTE="dannme"]Jag vet inte om man vågar säga att det är ett "vanligt" problem. Grejen är ju den att det är sånt man får höra, och det är det folk skriver om, att den gått sönder dvs.

Citat:

Självklart, människans problem är ju att hålla statistik Men det har varit rätt mycket skriverier på nätet om det här.

ENligt teknikmagasinet så har det varit problem med skärmarna på de första nano´s som producerats. Främst de som sålts i USA

Precis samma sak har hänt mig! Det var i måndags (igår) som jag märkte att skärmen pajjat jag bifogar en bild så får du se om din liknar min. http://gaabe001.thg.se/PICT0001.JPG

Vad ska du göra nu? Jag ringde teknisk assistans numret från hemsidan och den killen gav mig bara adresser till olika apple service affärer i sthlm. Hur funkar den här garantin får man pengarna tillbaka eller? Jag har bara haft min sedan den 30e september, inte ens 2 veckor.

Ursprungligen av gabriel.swe:

Precis samma sak har hänt mig! Det var i måndags (igår) som jag märkte att skärmen pajjat jag bifogar en bild så får du se om din liknar min. http://gaabe001.thg.se/PICT0001.JPG

Vad ska du göra nu? Jag ringde teknisk assistans numret från hemsidan och den killen gav mig bara adresser till olika apple service affärer i sthlm. Hur funkar den här garantin får man pengarna tillbaka eller? Jag har bara haft min sedan den 30e september, inte ens 2 veckor.

Det ser nästan exakt likadant ut. Det är också på den nedre delen av skärmen. Jag ringde inte nån, jag gick in på apple.se och klickade på support och fyllde i ett formulär. Nu ska de tydligen skicka en låda som jag sedan ska sända nanon i.

Pengarna tillbaka kan man nog inte räkna med. Man får en ny nano eller så reparerar de den gamla.

Hmm ok jag får nog också ta och göra det då, men när jag snackade med teknisk assistan nämnde han nåt om att jag har returrätt i 2 veckor, men jag vet inte om det gäller när den är graverad... Fast iofs vad spelar det för roll den är ju ändå sönder nu Kanske blir att jag tar mig till ett apple service ställe iallafall det kan ju inte diekt skada.

Så är det någon som kan rekomendera något av stockholms service ställen eller kanske avråda mig från något? skulle vara otur om jag råkade komma till nåt ställe med massa surgubbar som vägrar göra nåt...

Ursprungligen av gabriel.swe:

Hmm ok jag får nog också ta och göra det då, men när jag snackade med teknisk assistan nämnde han nåt om att jag har returrätt i 2 veckor, men jag vet inte om det gäller när den är graverad... Fast iofs vad spelar det för roll den är ju ändå sönder nu Kanske blir att jag tar mig till ett apple service ställe iallafall det kan ju inte diekt skada.

Returrätten gäller inte på iPodar med gravyr.

Hmm ok nåja då blir det väl att få den reparerad/utbytt iallafall då. Men det gör ju ingenting, tycker nog inte att det finns nån annan spelare som kan konkurrera med nanon Skulle ju isåfall vara G5 som kommer snart men dom kommer ju antagligen att vara ganska mycket större än nanon.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 17:19

Jag sa ju det Skärmskyddet är kasst på nano men lyssnade nån eller :D?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 12:02

Tänk på att det inte får finnas några fysiska märken/skador på utsidan av ipoden för att apple ska laga den gratis.

Ursprungligen av xtrem:

Tänk på att det inte får finnas några fysiska märken/skador på utsidan av ipoden för att apple ska laga den gratis.

Bara repor

Jag har inte en skråma på min ipod den ser ut som ny, har verkligen behandlat den som ett spädbarn

Är det någon som vet vad för grejer jag ska ha med när ag går till ett apple center? Ska man ha med typ låda, lurar sladdar och allt som hängde med, eller räcker det med bara iPoden? Ska man föresten ha med följesedeln från TNT som man fick vid leverans?

Ursprungligen av gabriel.swe:

Jag har inte en skråma på min ipod den ser ut som ny, har verkligen behandlat den som ett spädbarn

Är det någon som vet vad för grejer jag ska ha med när ag går till ett apple center? Ska man ha med typ låda, lurar sladdar och allt som hängde med, eller räcker det med bara iPoden? Ska man föresten ha med följesedeln från TNT som man fick vid leverans?

Du ska bara ha med dig själva ipoden. Inga lådor, lurar el dyl. Följesedeln vet jag inte, men det kan inte vara någon stor börda att ta med sig

Tack då vet jag, hehe ne det är sant jag tar med följesedeln och själva iPoden så får vi se hur det går, ska göra det nu på fredag.

Så sprack min skärm också Låg på skrivbordet under en vanlig arbetsdag, och när det va dags att gå hem så va den trasig.
Älskar min lilla nano... Och jag kommer sakna den under reparationen. Min fråga till er som har haft samma proplem är hur det gått med reklamationerna, och vad ni valde för felbeskrivning på Apples web. Finns inget meny val med "sprucken lcd"

/Micke

Så här illa är det.

När jag gick in på Apple Websupport sidor så ville dom ha över tvåtusen i reparationskostnad. Vilket jag inte accepterar...

/Micke

Ursprungligen av macmicke:

Så här illa är det.

När jag gick in på Apple Websupport sidor så ville dom ha över tvåtusen i reparationskostnad. Vilket jag inte accepterar...

/Micke

det är gratis reparation Inga problem. Beställ reparation på apples hemsida under supportfliken>ipod nano (i rullningslistan)> också nån länk långt nere på sidan. Så ska det nog gå bra. Det kommer en låda som man stoppar ned nano och ENDAST nanon i. Sedan hämtar dom upp den.

Jag kommer inte ihåg vilket alternativ jag valde men det var väl något med trasig skärm eller tryckskador eller liknande. Välj det som passar bäst. Spelar ingen roll att det inte stämmer helt. De lär nog upptäcka felet ändå

Ursprungligen av macmicke:

Så sprack min skärm också Låg på skrivbordet under en vanlig arbetsdag, och när det va dags att gå hem så va den trasig.
Älskar min lilla nano... Och jag kommer sakna den under reparationen. Min fråga till er som har haft samma proplem är hur det gått med reklamationerna, och vad ni valde för felbeskrivning på Apples web. Finns inget meny val med "sprucken lcd"

/Micke

Jag vet att den låg på skrivbordet och skrivbordet måste ju ha varit inomhus. Men kan detta med sprucken skärm utan någon som helst yttre påverkning ha med temperatur att göra? Det måste det ju vara för om den bara ligger där och skärmen spricker utan att man rört den så måste det ha med temperaturen att göra.

Bara en tanke...eller hypotes
Ciao

Ursprungligen av IlCapo:

Jag vet att den låg på skrivbordet och skrivbordet måste ju ha varit inomhus. Men kan detta med sprucken skärm utan någon som helst yttre påverkning ha med temperatur att göra? Det måste det ju vara för om den bara ligger där och skärmen spricker utan att man rört den så måste det ha med temperaturen att göra.

Bara en tanke...eller hypotes
Ciao

Jag tror att de skärmar som spruckit på samma sätt beror på spänningar i skärmen som finns från tillverkning, vad som utlöser det hela kan man ju bara spekulera i. Jag är väldigt glad för att Apple faktiskt erkänt detta fel. Man kan ju bara ana vilka gliringar man skulle fått annars. Min Pod var vid incidenten i väldigt fint skick eftersom jag varit väldigt försiktig med den.
Hur som helst så ringde jag Apple's support och lämnade in den hos ett applecenter som fick skicka iväg den. Så nu återstår bara Apples dom...

PS: Bilden visar en ipod Nano och inget annat, med den berömda sprickan.

Man får en ny en om dom inte klarar att laga den på en vecka...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 15:42

Gratis reperation?

En skada på skärmen brukar bero på "yttre våld" som serviceverkstäderna så fint kallar det. Oftast rör det sig om tappskador. Så finns det några märken så åker du nog på att betala för reperationen.

Apple har erkänt att en väldigt liten del av de tidiga nano hade problem med att skärmen gick sönder och bytte ut dem. Men på bilden är det väl en "vanlig" ipod som gått sönder.

Vill man göra det själv så finns det lösa LCDs att köpa på tex ebay för cva 100USD + frakt.

Ursprungligen av xtrem:

Gratis reperation?

En skada på skärmen brukar bero på "yttre våld" som serviceverkstäderna så fint kallar det. Oftast rör det sig om tappskador. Så finns det några märken så åker du nog på att betala för reperationen.

Apple har erkänt att en väldigt liten del av de tidiga nano hade problem med att skärmen gick sönder och bytte ut dem. Men på bilden är det väl en "vanlig" ipod som gått sönder.

Vill man göra det själv så finns det lösa LCDs att köpa på tex ebay för cva 100USD + frakt.

de är überkänsliga. Så länge man hävdar att man inte utsatt dem för våld är apple skyldiga att ersätta dem. Dessutom har de en specialinsatt policy som säger att de bytar alla nanos med trasiga skärmar pga av det är ett fel i designen att de går sönder utan någon särskild påverkan.

Fast det är klart, stora märken vill man nog helst vara utan...

Ursprungligen av xtrem:

Gratis reperation?

Apple har erkänt att en väldigt liten del av de tidiga nano hade problem med att skärmen gick sönder och bytte ut dem. Men på bilden är det väl en "vanlig" ipod som gått sönder.

Det är en ipod nano på bilden, utan fysiska skador på utsidan. Och den är bland de första som såldes. Den köptes på Apple Store i New York bara dagar efter släppet.

/Micke

Nu har min nano stått på "order created" i två veckor vad tusan håller de på med? Det betyder väl att de har beställt en ny. Men två veckor... Brukar det nånsin ta så här lång tid?

Och i ett mail har apple sagt att man ska skicka in inköpsbevis om man har blivit ombedd att göra det. Men det är så mycket flumm så jag kan inte vara helt säker på att jag inte har blivit ombedd... Är det någon av er som har skickat in ert inköpsbevis?

Och en sak till. Om man vill fråga apple om statusen, finns det nåt nummer eller mail?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 17:36

Ni säger att om man köpte en av de första nanorna så skulle det finnas en risk för att skärmen var felgjord. Så man behöver inte oroa sig för sprucken skärm om man beställer nu?

Ursprungligen av Myran:

Ni säger att om man köpte en av de första nanorna så skulle det finnas en risk för att skärmen var felgjord. Så man behöver inte oroa sig för sprucken skärm om man beställer nu?

Tveksamt. Apple säger att väldigt få spelare är drabbade, en på tusen. Men jag tycker det verkar som fler.

Finns det någon som vet ett nummer eller mailadress där man kan nå Apple för att fråga om sin reparationsstatus?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 11:24
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Tveksamt. Apple säger att väldigt få spelare är drabbade, en på tusen. Men jag tycker det verkar som fler.

En på tusen tycker jag fortfarande är för stor risk.

Ursprungligen av Myran:

En på tusen tycker jag fortfarande är för stor risk.

Tänk dig att du skulle blunda och peka på vilken dag som helst över ett år i din kalender. Chansen att det blir julafton är en på 365. Om du även slår en tärning efter att du slumpvist valt ett datum blir chansen att du får julafton samt en etta eller två cirka en på tusen.

Tycker du fortfarande det är en stor risk?

Bevaka tråden