- Erik Svansbo
- Medlem ●
- 2004-12-11 14:32
Er-4p är en av Etymotics topplurar och är, tillsammans med Shure e5c, en av de mest omtalade lurarna idag. De väger in på $330 vilket är ungefär 2/3 av vad ett par e5c kostar.
En sak som säger lite om exklusiviteten av Er-4p är att varje hörlur har ett eget unikt serienummer. Utanpå den vita lådan som Er-4 levereras i kan man läsa detta serienummer, och när man öppnar den ligger ett lite svart etui med hörlurarna och lite tillbehör. Etuiet är förseglat med en liten klisterlapp så att du vet att ingen obehörig pillat på dina nya hörlurar.
De tidigare nämnda tillbehören som ligger i etuiet är en adapter till en stor hörlursplugg, en filterborttagare samt skummgummi- och silikonproppar för hörlurarna.
I den vita kartongen finns också två färgglada lappar som manar till registrering på hemsidan för utökad garanti, och en lapp med uppmaning att se till att få bra förslutning i lurarna. Annars kommer basljudet att bli dåligt.
Och så till de omtalade lurarna. . De har guldkontakt, tjock svart kabel som delas i två tvinnade kablar upp till öronen. Här finns en rund "transformator", eller skarvdosa om man så vill, där man kan fästa ett spänne för att hålla fast lurarna.
Lurarna i sig är ganska långa och färgade antingen röda eller blå. Röd är höger och blå är vänster. Sladdarna sticker ut ur öronen som två små pinnar, så det går inte att dra ned toppluvan över dem. Själva toppen in i öronen är alltså täckt av en hörselpropp, eller en tre-flärp. Den kan också bytas ut mot en skumpropp.
Så nu till själva ljudet. Etymotic är berömda för att ha en mycket fin diskant på sina lurar. Det fick mig att tro att ljudet skulle bli skarpare och skära i öronen. Men så är inte fallet. Det som händer istället är att ljudet blir mycket tydligt, som om någon tog av en tänkt filt som ligger över själva ljudbilden.
Etymotic anger att ljudet i kanallurar behöver en extra "puff" i frekvensområdet kring 2,8 kHz. Detta beroende på att örat och hörselkanalen skapar denna puff naturligt när ljud tas in från ett rum.
Etymotic lägger dock inte till någon basförstärkning. Detta gör att många audiofiler klagar på dåligt basljud. Men det är en fråga om smak. Er-4 erbjuder en bas som är exakt och väldefinierad. Inte uppblåst. Men för att kunna njuta av denna till fullo behöver du en perfekt tillslutning av hörselkanalen. Detta kan uppnås med tre-flänspluggarna eller kanske hellre med skumgummipluggarna. Då kommer en annorlunda och fin basupplevelse fram.
Ljudet är ungefär så bra det går att bli, om du kan leva med en annorlunda basupplevelse som kanske är svagare än du är van vid. Men ge dig lite tid att vänja dig, eller sätt iPodens equalizer till Rock så tror jag att du kommer bli nöjd.
Mitt intryck var efter ett par veckors användade inte helt tillfredställande, men jag provade då att byta från tre-flänspluggarna till skumgummipluggarna. Ljudet blev nu läskigt mysigt. Det kan alltså inte understrykas hur viktigt det är att få en perfekt tillslutning.
Dessa lurar finns även med formgjutna öronpluggar.
Ljudet i sig är alltså kanon. Men det finns ett annat problem. Det är kabelskrap. Om lurarna bäres som vanligt kommer kabelskrapet att störa din ljudupplevelse markant. Det är faktiskt otroligt konstigt att inte Etymotic har tagit tag i det här problemet. Min enda tanke är att de kanske ser dessa lurar mer som stillasittande lurar?
Som tur är finns det bot på detta problem. Och det har Etymotics konkurrent Shure tagit tag i. Det är alltså att sladden från lurarna dras över öronen och bakåt. Och sedan konstruera ett litet lås för att snöra ihop kablarna bakom huvudet. Jag har själv gjort detta med en påsförslutare som jag har rullat ihop kring kabeln.
När jag sedan gör på detta sätt och kombinerar det med att fästa "shirt clip":et, eller spännet, i kragen på min tröja sitter lurarna bra och inget kabelskrap hörs.
Tyvärr kan du inte använda en mössa över öronen med dessa lurar. Det är också lite problem eftersom lurarna sticker ut som pinnar från öronen och är riktade neråt. Därför gäller det att inte ha kabeln för hårt spänd. Jag inbillar mig att det borde vara lätt hänt att kablarna blir slitna här.
Dessa lurar är inte de ultimata lurarna att använda om du vill jogga eller ha ute och gå. De funkar bra där med, men kanske ska du istället titta på Etymotic Er-6i eller Shure e3c då. Men om du letar efter högsta klassens ljud och kan acceptera att inte kunna ha en mössa och krånga lite med kablar över öronen är det här något för dig.
Sammanfattning
Dessa lurar ger ett mäktigt klart och maffigt ljud. Det är hi-fi i ordets rätta bemärkelse och dessa lurar har mycket att ge. Det är stora problem med kabelskrap om lurarna används "som vanligt". Men detta går att lösa genom att dra sladdarna över öronen.
Lägger du pengar på ett par er-4 letar du säkert efter ett riktigt bra ljud. Jag tror inte att du kommer att bli missnöjd.
-
* Problem med skrap från kablarna
+
* Klart ljud, referenskvalitet.
Läs mer på Etymotics hemsida. Tack till Etymotic som bidrog med lurar för test!
Såvitt jag vet finns ingen svensk försäljare av er-4p. Jag rekommenderar en sökning på nätet eller www.audiocubes.com.