Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad heter den senaste iPoden?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjennare!

Jag har nyss köpt en iPod 20Gb och det är den senaste odellen med färgskärm och spel (utan att vara en photo), fast har en fråga, vad kallas denna modellen? Är lite pinsamt att inte veta.

Sen undrar jag om nån vet nått ställe där man kan få tag på såna där "silicon" fodral till iPods?

Mvh Oscar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-25 23:29

nej. 4G är inte färgskärm.

iPod Photo 20GB skulle jag kalla den för att skilja från 4G

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-07-25 23:48

den tillhör 4G, i och med att det inte uttalat finns någon 5G än.
modellen har ju grunden och utseendet från standard-4G clickwheel

Jag håller nog med Erik, även om jag skulle säga att jag hade en iPod 20gb med färgskärm. Då är det självklart en 4G, men att säga photo är fel då den inte heter så.

Fodral

Ursprungligen av Ostariman:

Sen undrar jag om nån vet nått ställe där man kan få tag på såna där "silicon" fodral till iPods?

Det finns på tex Teknikmagasinet.

Apple kallar den för iPod med färgskärm. Varken mer eller mindre.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61688

skiljer ju faktiskt mer på den nya ipoden och gamla g4'n än vad det gör mellan G3 och G4

Bliderna som funktioner, bildspel och den crispiga displayen med 70 000 färger, samt det uppiffade gränssnittet och längre standbytiden gör den till en G5 imho.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-08-16 19:08
Ursprungligen av governor:

skiljer ju faktiskt mer på den nya ipoden och gamla g4'n än vad det gör mellan G3 och G4

Bliderna som funktioner, bildspel och den crispiga displayen med 70 000 färger, samt det uppiffade gränssnittet och längre standbytiden gör den till en G5 imho.

Fast av nån underlig anledning så väljer ju Apple att inte kalla den för G5...

Ursprungligen av Spyder:

Fast av nån underlig anledning så väljer ju Apple att inte kalla den för G5...

ok! jag trodde inte apple nämde sina poddar vid generationer (som t ex. i fallet med processorerna i mac) trodde mest detta var något som mer privatpersoner säger på forum etc. nämner dem vid.

annars kan man väl bara säga "nya ipod" eller "ipod colour" för att benämna dem rätt.

wo, första inlägget.

Har precis köpt en ipod från en privat person som kallar den för Ipod g5.
så säger han att det är en upplaga efter photogenerationen, så batteritiden är lite bättre och den är förberedd för podcasts. alltså är det en färgskärm, där man kan lägga in bilder på. Men fortfarande är generation 5, ipod video??..

har jag fått hela om bakfoten. ?

Ursprungligen av Pitchmoon:

wo, första inlägget.

Har precis köpt en ipod från en privat person som kallar den för Ipod g5.
så säger han att det är en upplaga efter photogenerationen, så batteritiden är lite bättre och den är förberedd för podcasts. alltså är det en färgskärm, där man kan lägga in bilder på. Men fortfarande är generation 5, ipod video??..

har jag fått hela om bakfoten. ?

Som sagt: Du har köpt en 4:e genereations iPod med färgskärm.
5g iPod har större skärm är tunnare och kan spela video.

Ursprungligen av steehl:

Som sagt: Du har köpt en 4:e genereations iPod med färgskärm.
5g iPod har större skärm är tunnare och kan spela video.

Alltså en Ipod med färgskärm där man kan se sina egna bilder? som man lagt in själv.

Hur stora är skillnaden på g4 och g5?? både fysiskt och teknisk???

Ursprungligen av ipoder:

Hur stora är skillnaden på g4 och g5?? både fysiskt och teknisk???

Heh, ganska omfattande fråga. Men i runda slängar:

Fysiskt ( Hårdvara )
* 5G är mindre, både 30 & 60 GB's versionen är tunnare än 4G 20 GB. Annars har dom samma mått.
* 5G saknar strömutag vid hörlursutgången, så inga topmonterade tillbehör som kräver ström kommer fungera.
* Den har en 2.5" skärm
* Den har andra texturer liknande nanon's, mer glas:aktig yta.
* "Klickhjulet" har förändrats aningen.
* Jämnfört med 4G så har batteritiden försämrats lite på 30 GB men blivit bättre på 60 GB.
30 GB = 14h musik och 2h film.
60 GB = 20h musik och 3h film.

Tekniskt ( Mjukvara )
* Den spelar Film
* Den har lite ny programvara, världstid, stopur, skärmlås etc (samma som i nanon)

Är säkert fler saker, men men

ipod photo och ipod är samma sak numera. Alla nya ipods har färgskärm. Du har en ipod G4 20 gb med färgskärm som nån tidigare sa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 10:01

Väldigt stor.

1
Bevaka tråden