Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

är det ngn som har tid å lust att berätta ( detaljrikt) hur man överför bilder till min ipod nano, förstår verkligen inte hur man gör...tack tack !!!

Ursprungligen av Karrekaatt:

är det ngn som har tid å lust att berätta ( detaljrikt) hur man överför bilder till min ipod nano, förstår verkligen inte hur man gör...tack tack !!!

Musiken för du in via iTunes right?
Bilder, då gör du följande.

1. Plugga in iPoden med USB-kabeln.
2. Öppna "Den här datorn" (PC) och dubbelklicka på ikonen för din iPod
(Mac) så syns disken på skrivbordet, samma sak där, dubbelklicka/öppna den.
3. När du är i Nanons utforskarläge ser du nu 4 olika mappar, Calendars, Contacs, Notes, Photos
4. Välj dina bilder och kopiera över dom i Photomappen ! Simpelt ah?

OBS - om du vill lägga in skivomslag till din musik så måste du välja att importera dom bilderna via iTunes !!

Verkar inte funka för mig Kopierar in bildena i Photomappen (har även testat i under mappen), när jag sedan klickar in på "bilder" på podden finns inga bilder där Nån som kan komma på vad jag gör fel?

Ursprungligen av ekko90:

Verkar inte funka för mig Kopierar in bildena i Photomappen (har även testat i under mappen), när jag sedan klickar in på "bilder" på podden finns inga bilder där Nån som kan komma på vad jag gör fel?

Samma sak hände mig, och det jag då gjorde var att öppna iPod Updater och formatera om min lilla godbit. Efter det fungerar allt som det ska. Dock har jag märkt hur bilderna ibland inte vill kopieras över trots att jag har gott om minne kvar...men i dessa fall blir man i alla fall meddelad om att bilderna inte kopierats över.

/G

Ursprungligen av garfen:

Samma sak hände mig, och det jag då gjorde var att öppna iPod Updater och formatera om min lilla godbit. Efter det fungerar allt som det ska. Dock har jag märkt hur bilderna ibland inte vill kopieras över trots att jag har gott om minne kvar...men i dessa fall blir man i alla fall meddelad om att bilderna inte kopierats över.

/G

Okej tack! När man formaterar om, vad försvinner då? Är den precis som den var när man tod den ur lådan när den var ny? Måste man installera om något på datorn också?

Jag har gjort så att den synkar med Mina Bilder.
Om man vill göra det går man in i iTunes, kopplar in iPoden, högerklickar på iPodikonen, väljer "bilder" och där kan man välja var iPoden ska hämta bilderna ifrån.

Jo, har gjort det med, men jag hittar inte bilderna i podden

  • Medlem
  • 2005-10-19 21:49

ska genast testas.

Fungerar fortfarande inte för mig, har formaterat om den och så. Måste det vara något speciellt format på bilderna?

Ursprungligen av ekko90:

Fungerar fortfarande inte för mig, har formaterat om den och så. Måste det vara något speciellt format på bilderna?

Synkroniserar och visar bilder i formaten JPEG, BMP, GIF, TIFF, PSD (endast Mac) och PNG

hmh, konstig... bilderna är JPEG. säkert nått jag gör galet nånstans

Ursprungligen av ekko90:

hmh, konstig... bilderna är JPEG. säkert nått jag gör galet nånstans

det är samma för mig..det går bara inte..fattar inte vad felet är.. är det nån som har nått tips?

  • Medlem
  • 2005-11-17 08:18

Man väljer mapp i inställningar för ipoden till vänster med iPod Nanon URKOPPLAD, sedan trycker man på uppdatera, sedan kopplar man in iPod Nanon och låter den synca, och så står det överför bilder ... / ... ... st

Det är simpelt

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-11-30 10:14
Ursprungligen av Jpuke:

Man väljer mapp i inställningar för ipoden till vänster med iPod Nanon URKOPPLAD, sedan trycker man på uppdatera, sedan kopplar man in iPod Nanon och låter den synca, och så står det överför bilder ... / ... ... st

Det är simpelt

Kan du förklara lite mer utförligare? Förstår inte hur du menar.

asså jag som använder pc går in i itunes, öppnar arkev lr redigera (kommer inte ihåg vilken) sedan inställningar. då kommer det upp en ruta med olika flikar, podcast, kontakter med mera, å där finns det en flik som de står bilder på å då väljer man var den ska synka ifrån lr va man ska säga..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 23:44
Ursprungligen av wezztar:

asså jag som använder pc går in i itunes, öppnar arkev lr redigera (kommer inte ihåg vilken) sedan inställningar. då kommer det upp en ruta med olika flikar, podcast, kontakter med mera, å där finns det en flik som de står bilder på å då väljer man var den ska synka ifrån lr va man ska säga..

Jag är fortfarande unte efter att kunna lägga till bilder utan iTunes! Även att lägga till bilder till avrje album.

Ursprungligen av Sawert:

Jag är fortfarande unte efter att kunna lägga till bilder utan iTunes! Även att lägga till bilder till avrje album.

Varför krångla till det när det är väldigt enkelt att lära sig hur sync'ningen fungerar i iTunes? Likaså när det gäller bilder till albumen. Ge dig själv 10 min att följa olika steg för överföring av bilder så kommer du alltid vilja arbeta med itunes i fortsättningen... Förhoppningsvis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 00:39

Går det itne att lägga till bilder utan iTunes?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-30 10:50

Jag gillar inte sättet som iPoden hanterat bilder faktiskt. Det är enbart synkning mot en mapp eller iPhoto som gäller, och det går bara att synka från en dator. Alltså har man bilder på två datorer och väljer att synka mot den första, så raderas de bilderna när man sedan synkar mot den andra.

Men men, detta är inte något som man kan göra så mycket åt. För att synka bilderna till iPoden gör man så här:
- Importera bilder och ordna dem i iPhoto eller i en mapp på t.ex. skrivbordet

- Koppla in iPoden och öppna iTunes inställningar

- Välj kategorin iPod och sedan Bilder

- Kryssa i rutan "Synkronisera bilder från:"

- Välj sättet du vill synka på. Alltså från iPhoto eller en mapp

- Nu kan du antingen välja att kopiera alla bilder, eller bara vissa som du väljer själv i listan under

- Under listan finns det en kryssruta som heter "Inkludera bilder i full upplösning".
Detta är ett alternativ som man ska kryssa i om man vill att originalbilden ska kopieras till iPodens egna Photo-mapp. Kryssar man inte i denna ruta så kopierar man ebart över konverterade bilder som är i storleken 320x240 och 72dpi (iPodens optimala upplösning).

Hmm

Jag testade att lägga in bilder, gick in via "den här datorn"
men där var ingen mapp som hette bilder
jag testade då att lägga till en ny mapp men hittade inte den sen i nanon.. hur kan detta komma sig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-30 17:41

Linny: Jag har samma problem. Det verkar som man måste använda iTunes för att fixa detta då varken EphPod eller Anapod har fixat stöd för detta ännu... Uäh, borde ju inte vara så jälva svårt. Ännu krångligare verkar det vara med bilder till alla skivor, det ser jag dock inte som något nödvändigt så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-01 12:01

Well, jag tycker verkligen inte om iTunes men jag börjar inse att det är det man blir tvungen att använda. Lite synd, sänker Apple i mina ögon, men vad gör man inte.

EDIT: Inte för att jag kommer ladda upp några albumbilder och jag kommer nog inte heller använda photosfunktionen, det är mest för att jag vill testa vad min nano klarar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 01:18

På tala om detta, jag har ett litet problem.

Började själv använda iTunes nu för att jag inte orkade bråka med andra program, men det jag undrar nu är hur man gör så att en bild appliceras på alla låtar från ett album på en gång? Nu måste man ju ändra på varje låt, lär ju ta ett tag att göra över 600 gånger.

Ursprungligen av Sawert:

Började själv använda iTunes nu för att jag inte orkade bråka med andra program, men det jag undrar nu är hur man gör så att en bild appliceras på alla låtar från ett album på en gång? Nu måste man ju ändra på varje låt, lär ju ta ett tag att göra över 600 gånger.

Markera samtliga låtar som det önskade albumet innehåller, högerklicka (mac: Äpple+I) och välj Visa Info. Där ser du en vit, tom ruta som ska fyllas med ditt bildmaterial. Dubbelklicka, lägg in, OK. Rätt logiskt :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 12:42
Ursprungligen av daniels:

Markera samtliga låtar som det önskade albumet innehåller, högerklicka (mac: Äpple+I) och välj Visa Info. Där ser du en vit, tom ruta som ska fyllas med ditt bildmaterial. Dubbelklicka, lägg in, OK. Rätt logiskt :rolleyes:

Mjo, tycktej ago ckså. JAg provade att markera hela albumet och sedan trycka Ctrl+I men då får jag först upp en varning om att visa många filers information sedan försvinner bildfliken. \ Får kika på det där senare. Med iTunes funkar ju i alla fall alla funktioner.

1
Bevaka tråden