Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

blir så förbannad (apple och garanti..)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-27 19:30

jag blir så förbannad på apple,

för 4månader sen fick jag en liten spricka i displayen för att jag hade lagt min laddare i samma fack som ipoden i väskan, (tillsammans med massa strumpor)

när jag kom fram såg jag sprickan, men det var ju ingenting annat som var skadat och det var ingen speciell stor spricka så fortsatte glatt att använda min Ipod mini..

för ca 2 veckor sedan hängde sig min ipod en dag, kunde inte göra nånting, fick fram apple loggan och kunde göra en soft reset men inget mer,

tele supporten skickade mig till en butik,
butiken skickade tillbaka mig till tele supporten
tele supporten bad mig skicka den genom UPC ner till nederländerna eller nått för service
(berättade hela tiden om sprickan)

och idag fick jag äntligen tillbaka min ipod, dock hade dom inte gjort ett skit, låg bara ett papper där det stod att dom inte hade gjort någonting pga yttre skada...

vad ska man göra? onoff där jag köpte i det skiter i det fullständigt pga min lilla spricka, supporten skiter i mig vad ska jag göra?

ska jag bara kasta den i papperskorgen och låtsats att jag aldrig laggt ut 2500kr på en liten mp3 spelare??

sorry men var bara tvungen att skriva av mig...:)

tack o hej

• Medlem
  • 2005-10-27 19:45

Har du testat att köra iPod updater alt. att återställa den till fabriksinställningarna?

• Medlem
  • 2005-10-27 19:48
Ursprungligen av andis:

Har du testat att köra iPod updater alt. att återställa den till fabriksinställningarna?

tack för snabbt svar:)

får inte kontakt med datorn..
har testat det mesta tyvärr..:/

Ursprungligen av hooch:

tack för snabbt svar:)

får inte kontakt med datorn..
har testat det mesta tyvärr..:/

Laga sprikan med t.ex. moble polish, tror jag det heter, från clas ohlsson, finns liknande produkter på .ex. kjell & company och tekninkmagasinet, sedan kan du testa att skicka n den igen.

Har haft samma problem fast utan spricka...
de ända sättet att fixa själva "programvare buggen" är att skicka in den...
ring till support och klaga sombara den.
och min "bugg" kunde dom inte laga så jag fick en ny.

• Medlem
  • 2005-10-28 00:16
Ursprungligen av bengan_fbk:

Laga sprikan med t.ex. moble polish, tror jag det heter, från clas ohlsson, finns liknande produkter på .ex. kjell & company och tekninkmagasinet, sedan kan du testa att skicka n den igen.

hmm låter skumt men kanske funkar?

jo, undrar också hur dom gör med lite större repor och sånnt, tar dom inte in det heller då?

kan iof förstå lite hur dom resonerar för att om någon t.ex har tappat sin ipod i marken och nått gått sönder i den, men i mitt fall är det inte en enda skråma förutom sprickan, jag har behandlat den kungligt:)

hemförsäkring funkar kanske, men känns ändå fel att jag ska betala 1500kr för att fixa nånting som inte jag vållat själv..
jag säger inte att jag måste ha en ny ipod med helt glas, vill bara en ha fungerande Ipod..

Fan vad synd men det är så här det gå till. Finns det någon yttre skada som en stor spricka eller buckla så ignorerar återförsäljarna allt annat.

• Medlem
  • 2005-10-27 22:40
Ursprungligen av homeboy87:

Fan vad synd men det är så här det gå till. Finns det någon yttre skada som en stor spricka eller buckla så ignorerar återförsäljarna allt annat.

Undrar om dom hanterar repade nanos på samma sätt, i sånt fall lär inte en enda människa få sin reparerad vid eventuella fel...

Hemförsäkring?

Ursprungligen av hooch:

jag blir så förbannad på apple,

för 4månader sen fick jag en liten spricka i displayen för att jag hade lagt min laddare i samma fack som ipoden i väskan, (tillsammans med massa strumpor)

när jag kom fram såg jag sprickan, men det var ju ingenting annat som var skadat och det var ingen speciell stor spricka så fortsatte glatt att använda min Ipod mini..

för ca 2 veckor sedan hängde sig min ipod en dag, kunde inte göra nånting, fick fram apple loggan och kunde göra en soft reset men inget mer,

tele supporten skickade mig till en butik,
butiken skickade tillbaka mig till tele supporten
tele supporten bad mig skicka den genom UPC ner till nederländerna eller nått för service
(berättade hela tiden om sprickan)

och idag fick jag äntligen tillbaka min ipod, dock hade dom inte gjort ett skit, låg bara ett papper där det stod att dom inte hade gjort någonting pga yttre skada...

vad ska man göra? onoff där jag köpte i det skiter i det fullständigt pga min lilla spricka, supporten skiter i mig vad ska jag göra?

ska jag bara kasta den i papperskorgen och låtsats att jag aldrig laggt ut 2500kr på en liten mp3 spelare??

sorry men var bara tvungen att skriva av mig...:)

tack o hej

• Medlem
  • 2005-10-27 23:46
Ursprungligen av Ola Hansen:

Hemförsäkring?

1500:- i självrisk är vanligt på hemförsäkringen, då kan man lika gärna köpa en begagnad i fint skick och göra nåt skoj med den trasiga.

• Medlem
  • 2005-11-03 20:36

Man är juh i samma situation, har en Ipod photo 60 gig som började bete sig likadant. Skickade ner den till Nederländerna och fick tillbaka en lapp där det står att det är mitt egna fel att den gått isönder. Visst det är nån lite småbuckla på baksidan men dom kom till efter problemen började och jag har svårt att tro att det skulle ha påverkat ipoden på något sätt. Så vad borde jag göra? Ringa till kundtjänst och tjata på som bara den eller kanske ta upp det med konsumentverket eftersom det är fler som verkar ha samma problem kanske det kan bli lite uppmärksammat.

Tacksam för svar

Lagen i Sverige lyder faktiskt så att tillverkaren laga enheten eller byta ut den såvida inte den kan bevisa att den har blivit defekt pga onormal användning. Och det har den ju inte eftersom att sprickor knappast orsakar fel av detta slag. Anmäl Apple om det inte går att lösa på annat sätt. Det är du som har lagen på din sida.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-04 11:41

Är det yttre skador på den så gäller inte garantin längre.
Garanti är något som INTE regleras i lag. Det är något varje tillverkare själva bestämmer om de ska erbjuda. Enkelt förklarat innebär garanti att det ligger på tillverkaren att bevisa att felet fanns där när produkten köptes.

Reklamtionrätten regleras i lag och är 2 eller 3 år (beroende på när produkten köptes, lagändring i våras) där ligger det på konsumenten att bevisa att felet fanns där redan från början.

i båda fallen kan det vara mycket svårt (omöjligt) att bevisa när det finns yttre skador.
det kan mycket väl vara en fördröjd reaktion av att den tappades/skadades.

jag hade en ipod som HDn dog på, skulle precis lämna över den till UPS när jag tappar den och displayen spricker. då var den garantin borta, även om HDn dog innan displayen. men hur skulle jag bevisa att de inte hörde ihop?

1
Bevaka tråden