- xtrem
- Medlem ●
- Stockholm
- 2005-10-26 00:40
Bland de första i Sverige (de första?) ger vi er läsare ett första intryck, hands-on, på iPod med video, även kallad G5 (generation 5). G5:an presenterades den 12:e oktober och började säljas direkt via Apple Store på nätet. Nu har de första levererats till Sverige och undertecknad hade ordernummer 10 på en G5a.
Den finns i svart och vitt precis som Nanon och levereras i 30GB eller 60GB
Mått: 10,4 x 6,1 x 1,1 (30GB)
Vikt: 136g (30 GB)
Testexemplaret är min egna vita 30GB. Den landade idag (tisdag) 06:14 i Sverige och fanns i min hand vid 15 tiden.
Paketet från TNT (som strulade med leveransen)
Paketet öppnat
Storleken på förpackningen har förändrats och har nu samma storlek som Nanons. Väger ca 400g totalt.
Allt som kommer med, USB-kabel, hörlurar, iPod, litet fodral som vi återkommer till, form till univerial dock (säljes separat), CD med iTunes 6.0.
Värt att veta är att precis som med Nanon har G5an inte stöd för firewire längre (endast till laddning). Ingen väggladdare följer med heller (säljes separat).
Framifrån, materialet är samma som på Nanon och den verkar tyvärr vara lika mottaglig för repor.
Sidan, G5 30GB versionen är 30% tunnare än G4 30GB.
Ovanifrån, endast holdknapp och vanlig hörlursutgång, det finns igen utgång för fjärrkontroll som på tidigare "stora" iPods och mini. Därmed passar inte många gamla tillbehör, såsom bluetooth, iTrips, röstinspelare, etc.
Fodralet, den bakre delen är längre än den främre och på fliken är det "pressat" i materialet: iPod. Tillverkat i samma material som iPod nanons armband, någon form av neoprene.
Det är en riktig brottningsmatch för att få in iPoden i fodralet. Jag har ännu inte lyckats.
Om ni har missat det så är kanterna på G5an "raka" på framsidan och "kurvade mot undersidan. På ovansidan sitter ett tjockt genomskinligt material som väldigt lätt repas, detta är nytt för G5an.
2,5" Widescreen, 320x240. Tyvärr kan man inte ställa in ljusstyrkan på den, vilket mycket väl skulle kunna göras, för att spara på batteriet vid tex filmvisning.
Den nya videon menyn. Det känns som om G5an skyndades fram. Ingen mjukvara för att konvertera videoklipp medföljer, hårdvarustöd för andra standarder saknas. Men att titta på en video går ändå över mina förväntningar.
Ljudet:
Flera "buggar" från bla. G4an har fixats. Det statiska och sprakande ljudet som hörde när iPoden läste från hårddisken har försvunnit.
Den dåliga basen har förbättrats.
Extras:
Ljudinspelning finns nu i menyerna. iPoden lagar dem i .WAV format, men tyvärr finns det inte någon mikrofon som passar till G5an.
Mer text kommer