Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod i bilen (på riktigt)

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-26 19:17

Nu är det säkert så att denna fråga har varit uppe några gånger men jag hittar inga klara svar, bara hänvisning till iTrip osv.
Visst kan man skaffa sej en ny ingång till bilstereon genom att koppla in ännu en sladd som man kopplar in podden i?
Det har svarats på vet jag, men ingen har varit hygglig nog att berätta hur man gör.
Nu är det så att jag har ingen extra ingång i min stereo men vill skaffa mej en sladd som det bara är att koppla in podden, kasseten, CDs ja vafan som helst.
De som vet får gärna ta sej tid till att förklara ingående hur det kan gå till att skapa en sån, visst får man löda o klippa lite men nån här måste ju ha några praktiska kunskaper och inte bara kunna hänvisa till nån FM-sändare eller "sökfunktionen" grrrr...

Visa nu vad ni kan
/H

Ursprungligen av hamok:

Nu är det säkert så att denna fråga har varit uppe några gånger men jag hittar inga klara svar, bara hänvisning till iTrip osv.
Visst kan man skaffa sej en ny ingång till bilstereon genom att koppla in ännu en sladd som man kopplar in podden i?
Det har svarats på vet jag, men ingen har varit hygglig nog att berätta hur man gör.
Nu är det så att jag har ingen extra ingång i min stereo men vill skaffa mej en sladd som det bara är att koppla in podden, kasseten, CDs ja vafan som helst.
De som vet får gärna ta sej tid till att förklara ingående hur det kan gå till att skapa en sån, visst får man löda o klippa lite men nån här måste ju ha några praktiska kunskaper och inte bara kunna hänvisa till nån FM-sändare eller "sökfunktionen" grrrr...

Visa nu vad ni kan
/H

om du har kasseteband i din stereo så kan du köpa en kassete på tex kjell och kompani som har en sladd som du sedan kopplar in i ipoden via hörlursingången.

Gör så här kanske?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 09:03

Kolla på www.densionsweden.se. Där har de en smutt koppling mellan din ipod och bil. Du får t.o.m. upp information om låtens titel osv om din stereo stödjer det.

/Freppa

  • Medlem
  • 2005-10-27 14:15
Ursprungligen av daniel.evertsson:

Gör så här kanske?

Bästa sättet hitils tycker jag (för dom som inte har nyare modeller).
Trevlig idé, det var precis nåt sånt jag var ute efter. Hoppas nu att det inte är ett för svårt ingrepp för då måste jag be om ytterligare hjälp.
Jag kommer göra ett försök i helgen och kan berätta senare hur det gick (om nån är intresserad).
CU

Tack för alla svar...

Ursprungligen av hamok:

Nu är det säkert så att denna fråga har varit uppe några gånger men jag hittar inga klara svar, bara hänvisning till iTrip osv.
Visst kan man skaffa sej en ny ingång till bilstereon genom att koppla in ännu en sladd som man kopplar in podden i?
Det har svarats på vet jag, men ingen har varit hygglig nog att berätta hur man gör.
Nu är det så att jag har ingen extra ingång i min stereo men vill skaffa mej en sladd som det bara är att koppla in podden, kasseten, CDs ja vafan som helst.
De som vet får gärna ta sej tid till att förklara ingående hur det kan gå till att skapa en sån, visst får man löda o klippa lite men nån här måste ju ha några praktiska kunskaper och inte bara kunna hänvisa till nån FM-sändare eller "sökfunktionen" grrrr...

Visa nu vad ni kan
/H

Jag köpte en AUX-modul till min Pioneer-stereo och drog in en kabel i handskfacket där jag också drog in en 12-voltskabel. AUX-modulen kostade ca: 499kr.

http://www.mds.se/archive/productimages/big/cdrb20.jpg

De flesta nyare bilstereos har stöd för en sådan.

Ursprungligen av primu[s]®:

Jag köpte en AUX-modul till min Pioneer-stereo och drog in en kabel i handskfacket där jag också drog in en 12-voltskabel. AUX-modulen kostade ca: 499kr.

http://www.mds.se/archive/productimages/big/cdrb20.jpg

De flesta nyare bilstereos har stöd för en sådan.

Oj, 499 SEK?! Jag betalade 198 SEK för exakt samma produkt här i Östersund. Gjorde samma sak som du, drog ner en kabel från huvudenheten och sedan till ett litet fack i mittkonsolen.
Smidigt och fint, eller hur?

  • Medlem
  • 2005-11-02 15:43

Jag försökte men mina bilder (4st) är ca 1mb styck o dom fick bara vara på 100kb.
Det är bra om jag kan behålla ursprungsstorleken pga. avläsbarhet. Nån som har nån idé?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-27 16:28

Kan någon rekommendera en hyfsat billig bilstereo med ingångar som man kan använda till sin iPod (med tillköpta kablar, förstås)? Jag vill inte ha en som spelar kasetter...

Ursprungligen av Timber:

Kan någon rekommendera en hyfsat billig bilstereo med ingångar som man kan använda till sin iPod (med tillköpta kablar, förstås)? Jag vill inte ha en som spelar kasetter...

Jag skulle rekomemendera ice>Link Plus

Inte speciellt dyr om man ser till alla funktioner man får och möjligeheten att att den med sig om man byter stereo. Det är bara en kabel man byter.

  • Medlem
  • 2005-10-27 18:04

Fan.

De går inge bra.

Nu har jag plockat isär stereon för att applicera ett eget uttag för min iPod.
Förövrigt så är det en gammal rutten en (Clarion DRB437R), den har CD-spelare och radio.
Nu har jag den i 1000 delar bredvid mej här i sängen och fattar ingen ting.
Mitt ingrepp skulle vara så simpelt att jag dela på en sladd med det finns ju för F*N inga sladdar i den (jo föresten 3), men inga vettiga. Det är bara ett kretskort i den o det kan ju inte jag läsa.

Om det är nån här som kan förstå sig på ett kretskort (antar att det är ett ganska lätt eftersom det är så gamalt) så får ni gärna hjälpa mej omgående för jag ska visst resa bort i helgen o det skulle inte skada med en fungerande stereo då.
Krävs det att jag skickar in ett kort på det så får jag väl göra det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-27 22:19
Ursprungligen av overlake:

Jag skulle rekomemendera ice>Link Plus

Inte speciellt dyr om man ser till alla funktioner man får och möjligeheten att att den med sig om man byter stereo. Det är bara en kabel man byter.

Jo, jag såg den i tidigare länk... jag undrar bara om den funkar till min stereo (jag kan ingenting om sådana saker). Jag vet i alla fall att jag har en Ford Sierra sedan från -90. Visserligen har jag inte orginalstereon kvar, utan en lite nyare (endast CD och radio). Någon som vet om det kan funka med det?

Ursprungligen av Cappachino:

varför inte bara köpa en stereo med usb uttag

Måste de inte ha speciellt stöd för iPod eller något då? Är inte så hajj på detta... Tipsa gärna om en specifik modell.

varför inte bara köpa en stereo med usb uttag

  • Medlem
  • 2005-10-28 01:26
Ursprungligen av Cappachino:

varför inte bara köpa en stereo med usb uttag

Det var ju inte svar på min fråga. Klart jag fattar att man kan göra det. Jag har en iTrip o en sån där kasettgrejj men nu vill jag ha en sladd in i stereon.
Jag behöver inga förslag på andra sätt utan svar på min fråga.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-10-29 11:07

Precis, med USB-uttag så måste ju stereon ha stöd för iPoden. Själv är jag sugen på en ICE>link, men det var det där med pengar (igen)...

Hade du råd med en iPod så har du väl råd med en icelink

  • Medlem
  • 2005-11-01 13:37
Ursprungligen av overlake:

Hade du råd med en iPod så har du väl råd med en icelink

Jo visst. Men jag vill inte ha en sån.

Jag trodde att jag ställde en ganska tydlig fråga men uppenbarligen har ingen nåt svar på den.

Moderatorerna brukar ju annars friskt låsta trådar o härja livligt ("använd sökfunktionen osv.") men när jag får flera svar OT så spelar inte det nån roll.
Jag vill inte veta hur man kan få iPod att fungera i bilen på 20 olika sätt utan det sättet jag bad om. Alltså göra en egen line-in till samma som CD på en bilstereo som inte stöder CD-växlare.

Går det inte så klargör det innan jag får andra tips tack.

PS. overlake. jag dåg din ironi...

jag var med och moddade den stereon som jag skickade länk till
på den så stod det på kretskortet var det var line in, så var det bara att skarva löda..
skicka in en bild så ska säkert någon kunna bränna av en kvalificerad gissning...

  • Medlem
  • 2005-11-01 18:17

Tackar o bugar. Äntligen nåt åt rätt håll. Jag kommer upp med bild snarast (kan ta nån dag).

Jag försökte men mina bilder (4st) är ca 1mb styck o dom fick bara vara på 100kb.
Det är bra om jag kan behålla ursprungsstorleken pga. avläsbarhet. Nån som har nån idé?

1
Bevaka tråden