Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPodVideo. Hur är kvalitén??

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-02 23:11

har läst hur mycket som helst som hur bra/dålig, snygg/ful etc etc den nya iPoden är.

MEN jag har inte sett något om hur bildkvalitén på den är. Då menar jag alltså när den visar video. kan inte någon ta kort på hur det ser ut eller förklara lite om bildkvalitén. OCH om den duger gentemot liknande produkter?

undrar även om batteritiden. hur är den?? bättre än G4? o då menar jag hur bra det är när man BARA lyssnar på musik, BARA ser på video samt båda två.

Ursprungligen av m1kke:

har läst hur mycket som helst som hur bra/dålig, snygg/ful etc etc den nya iPoden är.

MEN jag har inte sett något om hur bildkvalitén på den är. Då menar jag alltså när den visar video. kan inte någon ta kort på hur det ser ut eller förklara lite om bildkvalitén. OCH om den duger gentemot liknande produkter?

undrar även om batteritiden. hur är den?? bättre än G4? o då menar jag hur bra det är när man BARA lyssnar på musik, BARA ser på video samt båda två.

Från vad jag har läst så ska video kvaliten vara utmärkt. Batteritiden är för G5 30GB är 4 timmar sämre än ipod photo 30GB. Batteri tiden för G5 30gb är 2 timmar och 3 timmar för 60 gigaren. För varje halvtimma du ser på film så förlorar du en fjärde del av batteritiden. Lyssnar du på musik, ser på film och bilder så kan du räkna med att betteriet kommer att sugas tort ganska snabbt.

Jämnfört med andra MP3 spelare i samma klass så är ipoden kung men när det kommer till video uppspelning så finns det bättre alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-02 23:54

ok, tack för svaret. alltså, jag fattar inte varför Apple har bättre koll på batterier. Det finns liknande mp3-spelare (bara mp3 alltså) som har bra mycket bättre batteritid.

Hur länge räcker batteriet om man BARA lyssnar på musik, inte pillar i menyerna alltså utan bara låter låtarna gå??

Jag hade stora förväntningar på min ipod (30 gb), för stora trodde jag. Men jag blev _riktigt_ imponerad!

Upplösningen och ljus/färgåtergivningen på skärmen är helt perfekt. Du kommer inte bli missnöjd. När det gäller tvout så vet jag inte. Jag har bara testat med filmer som är 320x240 (mpeg-4) och då så blir bilden lite halvkass på min 21'' tv. Jag skulle kunna tänka mig att se en långfilm i det formatet en regning dag i maj ute på landet, men annars är det inte så mycket att hurra för.

Observera att man ev kan få sin ipod att spela filmer med bättre kvalite. Har ej testat.

Enligt apple så ska den kunna visa film i 2 timmar, och spela musik i 16 timmar. Jag har inte testat helt fult ut tills den dött, men jag skulle uppskatta efter att ha sett hur mycket batteri jag haft kvar efter lyssnande att jag kan lyssna på musik i 14-16 timmar, och titta på film via tvout i 2-3 timmar.

  • Medlem
  • 2005-11-03 17:35

Kvalliten är kanon! Kniv skarp bild oså! Funkar perfekt att sitta på bussen och kolla nåt serie avsnitt!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-11-03 17:51
Ursprungligen av MrM:

Kvalliten är kanon! Kniv skarp bild oså! Funkar perfekt att sitta på bussen och kolla nåt serie avsnitt!

Låter perfekt.. De va precis vad jag hade tänkt använda videofunktionen till

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-03 19:03
Ursprungligen av n0nn:

Låter perfekt.. De va precis vad jag hade tänkt använda videofunktionen till

Skulle nån kunna säga mig hur stor skärmen är i centimeter, höjd och bredd.

Jag vet redan att den mäter 2.5 tum diagonalt...

Kommer en film på 320*240 se bra ut på iPodens skärm? Klarar iPoden större storlek än det?

Ursprungligen av Adzam 1:

Skulle nån kunna säga mig hur stor skärmen är i centimeter, höjd och bredd.

Jag vet redan att den mäter 2.5 tum diagonalt...

Kommer en film på 320*240 se bra ut på iPodens skärm? Klarar iPoden större storlek än det?

330*240 är skärmens upplösning vilket betyder att filmer med en upplösningen ser fel fria ut på ipoden.

För att kompletera de uppgifter jag skrev innan så skriver jag nu ett till inlägg.

Batteritiden när man tittar på film på ipodens skärm är usel. Runt 1 timma. Helt värdelöst.

I övrigt så är jag fortfarandeväldigt nöjd med min lilla gulliga iPod. Letar just nu förfullt efter en bilig nätadapter som jag kan koppla in i ciggurtaget i bilen, så jag kan titta på film dära utan att batteriet dör mitt i en film.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-04 16:21

jag testade precis min och den låg och spelade i ca 2,5-3 timmar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-04 16:59

xtrem, kan du bara kolla snabbt hur stor skärmen är i centimeter, höjd och bredd? Svårt att bilda en uppfatning om skärmens storlek annars...

Ursprungligen av xtrem:

jag testade precis min och den låg och spelade i ca 2,5-3 timmar

Vilken kvalite/format på filmen? Och är det 30 gb, eller 60? (känner mig nästan lurad, och vill absolut inte skicka tillbaka min nya kärlek..)

Edit: Vilka lurar hade du inkopplade, och hur hög volum?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-04 18:18

skärmen är 5,2x3,9cm

filmen var 512kbits, 96kbps. jag har höjt volymen i filmen vid konvertering så jag har volymen kanske på 30-40% på ipoden. lurarna är sony mdr-ex71

1
Bevaka tråden