Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I desperat behov av hjälp! Apple service

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-03 21:37

Okej, börjar med att förklara hur det hela började.

Jag har en 60 gig ipod photo som jag köpte begagnat av en kompis, den va endast 3 månader gammal så det va inga problem med att garanti eller något sådant gått ut. Jag blev kär i min ipod hade den med mig vart jag än gick och allt funkade perfekt, tills en dag då den började låsa sig, körde en system reboot varje gång den låste sig å det va inga problem med det, orkade inte lämna in (kunde inte vara utan den) men efter ett tag behövede jag göra fler och fler system reboots och ibland funkade dom inte utan man fick göra den flera gånger för att det skulle gå igång igen. En dag la den bara av, den kom till apple loggon men sen kom den inte längre, hårddisken spinner upp sig i nån sekund men dör igen, så repeterar den det ljudet en stund och visar mig en ledsen gubbe tillslut. Iaf, jag ringde till kundservice å skickade ner till till Holland för att få den reparerad, en månad senare så får jag tillbaka den med en lapp där det står att dom inte reparerar ipoden eftersom jag behandlat den dåligt, "jaha.." tänkte jag, visst finns det lite små repor och nån jätte liten buckla men bucklan har tillkommit efter att den däckade då jag råkade sätta mig på den, och det är inget som kan ha påverkat den eftersom det är exakt samma problem som innan bucklan tillkom, startar igång ipoden, apple loggan kommer fram å sen en ledsen gubbe.

Det jag undrar nu är, har någon annan haft något liknande problem? Vad borde jag göra? Har inte lust att betala 1500 för hemförsäkringen ska fixxa en ny. Ringa kundservice å tjata på dom eller kanske t.o.m gå till konsumentverket?

Uppskattar svar av folk som har någon lösning eller som själva varit med om den här situationen

Jag skulle nog ringa upp Apples kundservice igen om jag var du och försöka övertala dem om att jag inte gjort något fel. Om det inte hjälper får du nog ta och anmäla dem ja. Om du nu är säker på din sak. För det är klart att du ska få en ny iPod om du behandlat den varsamt. Kolla upp med han du köpte den från också, att han utsatt den för något.

Känner verkligen medlidande med dig. Kan inte vara kul det här. Har själv min iPod nano på lagning nu men den kommer i varje fall tillbaka hel. Trist det här men lycka till. Jag hoppas att det löser sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-04 11:04

Ring Apple och försök få dem att tro på att det inte är ditt fel.

Tror de inte på dig så finns det inte så mycket att göra. Du kan inte bevisa att du inte gjort bucklan. sedan blir det ju lite svårare att det funnits en till ägare.

Antar att du redan testat med att köra en restore med iPod updater?

Ta det på hemförsäkringen. Butiker gillar inte när kunder kommer tillbaks med defekta produkter och oftast försöker dom hitta något som visar att det är du som har orsakat skadan och om dom ser en buckla eller spricka så är chanserna noll att du får din produkt utbytt. Hade din ipod inte haft en stor buckla så skulle du ha fått en ny ipod på sekunden. Det enda du kan göra är att ta det på hemförsäkringen och få dom att punga ut med en ny ipod.

  • Medlem
  • 2005-11-04 15:20

Ringde till Apple idag och snackade lite. På sättet killen på kundservice snackade så verkar det som om dom antar att det är en egna fel om det finns en liten buckla eller repa, men enligt lagen så måste dom bevisa att det är bucklan som lett till felet och inte något annat, inte jag som måste behöva bevisa tvärtom. Men en konsumentvägledare skulle det juh kunna gå, att gå till?

Jo då visst är det han som måste bevisa att det är du som har orsakat skadan. Eftersom det finns en buckla på din ipod så kan apple utan problem säga att du har tappat ipoden eller tappat något på den och att det är det som har orsakat skadan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-04 16:18

Om apples garantivillkor är sådana att all yttre skada upphäver garantin så är det inte så mycket att göra.

då ligger det på dig att bevisa (genom din reklamationsrätt) att bucklan inte på något sätt orskat felet.

1
Bevaka tråden