Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Repa på skärm = ny ipod?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjaba.
Ska i dagarna springa ner till affärn och köpa en Ipod Video G5. Har hört att de haft problem med repor på Nanomodellen och nånstans läste jag att den nya ipden oxå repar en massa trots försiktigt användande.

Kan man klaga hos apple och/eller inköpsbutiken och kräva att få en ny om den blir repig trots "vanligt" användande?

Öh, nej

Varför ska man inte klaga. Om Apple nu tillvekar ipoden i ett material som blir väldigt repigt efter en tid trots att man har varit försiktig med den. Då borde ju apple ta sitt ansvar, En Ipod skall ju användas, den hör ju absolut inte hemma på en sidenkudde...

Ursprungligen av fredrik_thn:

En Ipod skall ju användas, den hör ju absolut inte hemma på en sidenkudde...

Det är klart den gör!

  • Medlem
  • 2005-11-06 18:40
Ursprungligen av fredrik_thn:

Varför ska man inte klaga. Om Apple nu tillvekar ipoden i ett material som blir väldigt repigt efter en tid trots att man har varit försiktig med den. Då borde ju apple ta sitt ansvar, En Ipod skall ju användas, den hör ju absolut inte hemma på en sidenkudde...

det säger väl sig självt, att de inte kan skicka en ny iPod om dagen för att du får en repa, man har bara sig sälv att skylla, även om det är nästintill oundvikligt..

Jag tycker inte att de nya ipodarna är så lättrepade som alla säger faktiskt. Jag har haft min nano i snart en månad och jag har inte en enda synlig repa , varken på fram eller baksidan

Och det är väl självklart att apple inte kan byta ut din ipod bara för att den är repig. Det är ju inte deras fel . Ok att den är gjord i lättrepat material , men dom har ju inte tvingat dig att köpa den

Det klart att de inte har tvingat mig att köpa en.
Men säg att du köper en bil och efter nån månad så ser du att lacken på bilen släpper!?!? Sen så får du reda på att lacken släpper på andras bilar också. Tror ni inte att biltillverkaren måste ta sitt ansvar för att ha tillverkat bilen med diverse undermåliga material...

Kanske är ett dåligt exempel enligt vissa, men jag anser att det kan med lätthet sättas i samma perpektiv. Man ska inte tillverka saker i skitmaterial!!
Blir riktigt förbannad på grund av att den är så lättrepad. Iofs är det inget problem nu men även om jag iaktar största försiktighet så vet jag att den kommer att se kass ut om ett år. Och detta är ju faktiskt en iPod som man ska titta på då och då. Sen är det ju inte lika ball att köpa nytt efter bara ett år...

Ursprungligen av fredrik_thn:

Det klart att de inte har tvingat mig att köpa en.
Men säg att du köper en bil och efter nån månad så ser du att lacken på bilen släpper!?!? Sen så får du reda på att lacken släpper på andras bilar också. Tror ni inte att biltillverkaren måste ta sitt ansvar för att ha tillverkat bilen med diverse undermåliga material...

Kanske är ett dåligt exempel enligt vissa, men jag anser att det kan med lätthet sättas i samma perpektiv. Man ska inte tillverka saker i skitmaterial!!
Blir riktigt förbannad på grund av att den är så lättrepad. Iofs är det inget problem nu men även om jag iaktar största försiktighet så vet jag att den kommer att se kass ut om ett år. Och detta är ju faktiskt en iPod som man ska titta på då och då. Sen är det ju inte lika ball att köpa nytt efter bara ett år...

Om de ska vara sånna problem så varför köper du inte en annan mp3-spelare?

För att det kunde man ju inte veta innan eller? De flesta trode nog liksom jag att de skulle använda sig av det materialet som de andra ipodarna är tillverkade av.

fredrik_thn: Se det såhär istället; Om du köper en bil i vetskap om att lacken är dålig och förmodligen kommer att lossna inom några veckor, har du fortfarande rätt att reklamera då?

Du vet nu att ipoden lätt blir repig, men väljer ändå att köpa en (?)
Det måste ju tolkas som att du tycker att det är okej och inget problem. Eller?

Ursprungligen av minimunk:

fredrik_thn: Se det såhär istället; Om du köper en bil i vetskap om att lacken är dålig och förmodligen kommer att lossna inom några veckor, har du fortfarande rätt att reklamera då?

Du vet nu att ipoden lätt blir repig, men väljer ändå att köpa en (?)
Det måste ju tolkas som att du tycker att det är okej och inget problem. Eller?

minimunk: Givetvis har jag redan köpt en i tron om att den skulle hålla så hög kvalitet som de brukar göra. Men efter att jag fått den så har jag blivit besviken på dess undermåliga yta... Hade aldrig köpt en bil om jag vetat ifall lacken hade lossnat efter ett par veckor.

  • Medlem
  • 2005-11-08 17:29

Hmmmm

Kollar en grej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 10:27

minimunk: om lacken släpper så det klart att man har rätt att reklamera. men "färgen" på ipoden har ju inte släppt.

ditt ex. funkar bättre om man försökte reklamera en ny bil för att man har fått repor på den.

men jag instämmer att det är helt löjligt att försöka reklamera en repig ipod

Ursprungligen av xtrem:

minimunk: om lacken släpper så det klart att man har rätt att reklamera. men "färgen" på ipoden har ju inte släppt.

ditt ex. funkar bättre om man försökte reklamera en ny bil för att man har fått repor på den.

men jag instämmer att det är helt löjligt att försöka reklamera en repig ipod

Se det så här då lacken blir repig på bilen för at tdet regnar på den. Då tror jag nog att du har rätt att reklamera den. För det är något som man inte kan förhindra. Ungefär som att man alltid har ipoden i sitt fodral för att skydda den.
Jag tror ju aldrig att snåla apple kommer att reklamera några ipod som har blivit repiga. Se den här diskussionen som en besvikelse på att apple lyckats göra en sådan tabbe som de har gjort. Detta kommer länge vara dålig publicitet för ipod.

Och jag är helt säker på att apple inte kommer använda sig av samma yta i G6. Sådand misstag gör man bara en gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 16:11
Ursprungligen av fredrik_thn:

Se det så här då lacken blir repig på bilen för at tdet regnar på den. Då tror jag nog att du har rätt att reklamera den. För det är något som man inte kan förhindra. Ungefär som att man alltid har ipoden i sitt fodral för att skydda den.
Jag tror ju aldrig att snåla apple kommer att reklamera några ipod som har blivit repiga. Se den här diskussionen som en besvikelse på att apple lyckats göra en sådan tabbe som de har gjort. Detta kommer länge vara dålig publicitet för ipod.

Och jag är helt säker på att apple inte kommer använda sig av samma yta i G6. Sådand misstag gör man bara en gång.

en nano blir inte repig om det regnar på den.

ta en bil med svart lack, stoppa en liten plåtbit från bilen med lack på i fickan så får vi se hur den ser ut efter 1 dag

Ursprungligen av xtrem:

en nano blir inte repig om det regnar på den.

ta en bil med svart lack, stoppa en liten plåtbit från bilen med lack på i fickan så får vi se hur den ser ut efter 1 dag

givetvis blir den repig men man skall inte ha bilen i fickan, och det var inte det som jag ville framföra. En bil BLIR inte repig för att det regnar på den. En ipod borde inte bli repig när man har den i ett fodral i fickan. Men jag tror att du inte kan tycka att nåt är dåligt hos ipod. Kärlek förblindar...

Jag kan ju tipsa er om att Displaypolish som finns på Clas Ohlson funkar jättebra, min nano ser ut som ny!

Ursprungligen av wunderbaren:

Jag kan ju tipsa er om att Displaypolish som finns på Clas Ohlson funkar jättebra, min nano ser ut som ny!

ska testa detta

fredrik_thn : Misstag och misstag.. Apple får ju oss att köpa fodral till våra små älsklingar nu som aldrig förr ! DET TJÄNAR DEM PÅ ! haha, kanske inte riktigt så de tänkt men ändå ;p

Man skulle kunna dra paralleler i detta fall med ett ärende som tvprogramet plus tog upp i veckan.

NCC hade byggt hus och färgen de målat husen med tålde inte regn. De som köpt husen var fly förbannade och frågade sig hur man kan måla ett hus med en färg som regnar bort och låter plankorna under börja mögla. Är detta rätt? Kan man inte kräva av NCC när man köper ett hus som ska stå ute 365 dagar om året att de kan stå emot regn?

Kan man inte kräva av apple att mp3spelaren som man köper klarar av att ligga i fickan, och att jag efteråt ska ha en nästintil prickfri display?

Ursprungligen av minimunk:

Man skulle kunna dra paralleler i detta fall med ett ärende som tvprogramet plus tog upp i veckan.

NCC hade byggt hus och färgen de målat husen med tålde inte regn. De som köpt husen var fly förbannade och frågade sig hur man kan måla ett hus med en färg som regnar bort och låter plankorna under börja mögla. Är detta rätt? Kan man inte kräva av NCC när man köper ett hus som ska stå ute 365 dagar om året att de kan stå emot regn?

Kan man inte kräva av apple att mp3spelaren som man köper klarar av att ligga i fickan, och att jag efteråt ska ha en nästintil prickfri display?

När man bygger hus så lämnar man besikningsgaranti i ungerfär fem på att det man byggt ska hålla. Håller det inte så måste man åka tillbaks och göra om. Jag vet inte vem som bär skulden NCC eller färgtillverkaren. Men nån utav dem kommer att behöva göra rätt för sig. Man kan kräva att ett hus färg ska hålla i mer än ett år, normalt målar man ju om husen ungefär var tionde år.
Man borde kunna kräva att det inte skall bli några repor på en ipod om man har den i fickan i sitt fodral. Det är ju något som repar den men små mikroskopiska korn finns överallt i världen. Det vet Apple också. Därför bör man inte göra en spelare som endast kan vistas i laboratorie miljö utan att bli repig...

1
Bevaka tråden