Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 som USB Disk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 12:47

Hej.

Undrar bara hur bra G5 fungerar som USB disk. Alltså fungerar den precis som tex Iomegas eller Freecoms USBdiskar?
Fick svar en gång att iPod inte var att rekommendera för att använda som USBdisk. Detta pga att den snabbt kunde gå sönder om man skrev/radera/läste mycket från disken. Är detta verkligen sant? Det sitter väl en "standarddisk" i?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-11-07 19:05

Jag använder min G3:a som usb/firewire-disk nästan dagligen, har gjort så sedan jag köpte den för snart två år sen, och jag har inte märkt nåt problem.

Jag var själv lite orolig i början, hade läst lite grann om att iPoden inte skulle fungera bra som extern hårddisk då den inte var fläktkyld eller hade kylflänsar. Men som sagt, jag har inte haft några som helst problem.

Tror förresten att det sitter Toshiba-diskar i iPoddarna, om jag inte minns fel, och de är ju inte direkt okända...

Ursprungligen av PeterM:

Det sitter väl en "standarddisk" i?

Det hoppas jag verkligen inte. En vanlig s/ata-disk är extremt känslig för skakningar och skulle förmodligen inte klara många joggingturer.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-11-08 07:56

Nja, "extremt känslig" är nog att ta i. Som tekniker har man väl råkat tappat nån dator eller hårddisk i golvet, och har inte märkt av något problem. Fast det ska förstås sägas att det kanske är skillnad med en disk som är i drift.

Spyder: som tekniker så vet man hur en normal hårddisk är uppbyggd, hur en liten "kudde" blåser upp sig under läs- och skrivhuvet, och vilka förödande konsekvenser det skulle få om hårddisken skulle få en smäll eller skakas så att huvet fysiskt kommer i kontakt med själva skivan i disken.

Självklart är det när de är i drift som de är känsliga, eftersom armen som håller i läs- och skrivhuvet ska vara säkert låst när disken inte används. Jag vet inte hur det är för dig, men åtminstonde min ipod är igång och snurrar när jag lyssnar på musik under mina cykelturer

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-11-08 19:52

Jaja, ok, jag kryper till korset då... *skäms*

1
Bevaka tråden