Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dessa inställningar ska du ha i Videora!

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När du konverterar en film, så är dessa inställningar bäst enligt mig:

H264 / 320x240 / 16:9 (vet inte riktigt vad det gör) / 640kbps Stereo / 128kbps

  • Medlem
  • 2005-11-09 23:04

Det är meningslöst att gå upp till 640kbps om man inte koppla iPoden till datorn. 512kbps är det högsta som ger någon förändrig på iPodens skärm. sedan finns det inte kapacitet och pixlar att återge bättre bild. Det är också den bitrate som apple använder på sina filmer som säljs via ITMS.

Jaså! Hade ingen aning om det! Tack!

Men om man kopplar till tv, skulle vilja veta vilken som ger bäst bild generelt. Det mest intressanta är ju vilken som ger bäst bild på tv. På den där lilla skärmen kan det ju vara nästan vilken kvalite som helst.

  • Medlem
  • 2005-11-10 10:01
Ursprungligen av minimunk:

Men om man kopplar till tv, skulle vilja veta vilken som ger bäst bild generelt. Det mest intressanta är ju vilken som ger bäst bild på tv. På den där lilla skärmen kan det ju vara nästan vilken kvalite som helst.

Använder man h.264 så är det bästa för tv 768kbps vilket också är det högsta spelaren klarar av.
Man kan dock få problem med vissa filmer när man använder denna inställning eftersom 768kbps är "average bitrate" och kan i vissa delar av filmen gå upp till ex. 769kbps och filmen blir då ospelbar på iPoden.

Vill man ha absolut bästa bild på tv:n får man nog offra lita space. Max upplösningen när man använde mpeg-4 är ju 480*480=230400 pixlar vilket gör att man kan använda 544*416.Ska man ha riktigt bra bild i detta format bör man dock gå upp till runt 1500kbps vilket gör att filmarna tar en bit över 10mb per min.

Ursprungligen av FIIZ:

Använder man h.264 så är det bästa för tv 768kbps vilket också är det högsta spelaren klarar av.
Man kan dock få problem med vissa filmer när man använder denna inställning eftersom 768kbps är "average bitrate" och kan i vissa delar av filmen gå upp till ex. 769kbps och filmen blir då ospelbar på iPoden.

Vill man ha absolut bästa bild på tv:n får man nog offra lita space. Max upplösningen när man använde mpeg-4 är ju 480*480=230400 pixlar vilket gör att man kan använda 544*416.Ska man ha riktigt bra bild i detta format bör man dock gå upp till runt 1500kbps vilket gör att filmarna tar en bit över 10mb per min.

Var kan man välja denna inställning i Videora får bara upp en massa alternativ med 320*240 i bildstorlek i rullgardinsmenyn??

Menar förstås 480*480 inställningen

Ursprungligen av jonatannn:

Menar förstås 480*480 inställningen

H.264 lr va de nu heter det är ju quicktime format och det andra är mpeg.. helt olika, man kan ju ställa in fps men normalt ligger ju mpeg4 på 29 fps och H.264 på 25 fps

Ursprungligen av FIIZ:

Använder man h.264 så är det bästa för tv 768kbps vilket också är det högsta spelaren klarar av.
Man kan dock få problem med vissa filmer när man använder denna inställning eftersom 768kbps är "average bitrate" och kan i vissa delar av filmen gå upp till ex. 769kbps och filmen blir då ospelbar på iPoden.

Vill man ha absolut bästa bild på tv:n får man nog offra lita space. Max upplösningen när man använde mpeg-4 är ju 480*480=230400 pixlar vilket gör att man kan använda 544*416.Ska man ha riktigt bra bild i detta format bör man dock gå upp till runt 1500kbps vilket gör att filmarna tar en bit över 10mb per min.

Hur gör man om man vill ställa in 544*416 i Videora då??

  • Medlem
  • 2005-11-10 13:20

nice! Ska testa sen! Hur stor blir ett serie avsnitt på ca 40 min?

Mvh

  • Medlem
  • 2005-11-10 13:31
Ursprungligen av MrM:

nice! Ska testa sen! Hur stor blir ett serie avsnitt på ca 40 min?

Mvh

Om man använder sig av 512kbps blir ett 40-43 min avsnitt ca: 200mb. Använder du 1024 blir det runt 400 mb. Man kan räkna ut det ganska enkelt själv. Samma längd kan dock skilja sig lite beroende på orginal materielet. MEn inte mkt.

FIIZ: vilken är bästa kvaliten om man vill ha widescreen proporttioner då?

  • Medlem
  • 2005-11-10 22:45

Det är ju bara att räkna själv. Höjden gånger bredden får dock inte vara över 230400 pixlar.
Tänk bara på att bredden hela tiden måste vara delbar med 16.

  • Medlem
  • 2005-11-10 23:21
Ursprungligen av FIIZ:

Det är ju bara att räkna själv. Höjden gånger bredden får dock inte vara över 230400 pixlar.
Tänk bara på att bredden hela tiden måste vara delbar med 16.

varför funkar det inte när jag gör om filmerna med 16:9 format? När jag försöker spela upp blir det bara en svart ruta och play ikonen syns, sen går den ut till menyn. Däremot inga problem med 1:1.. sen när jag kollar egenskaper på filmerna i iTunes så står det på alla tre att bithastighetne är 64 kb/s !? Trots att jag gjorde om i 512 kb/s...

har följande inställningar på min egen profil (den som inte funkar, de förinställda verkar fungera) :

Mode H264 > CBR Bitrate 512 Kbps
Resolution 320x240 Framerate Input
Passes One
keyframe interval 250 aspect ratio 16:9

Är H264 bättre än MPEG4?

Trots att jag har ställt in Videora på Mode: H264>CBR, så blir ändå den färdiga filen en MPEG-4 fil... Tror att det jäklas med mig.

Sen är det en fråga om det här med upplösningen, alla widescreenfilmer är ju inte i formatet 1.78:1, en del är ju t ex i 1.66:1 eller 1.85:1, så vad ska man ha för upplösning för att fåtill rätt proportioner då? Jag har förstått att bredden måste vara delbar med 16, men det verkar som att höjden också måste vara det, får har jag inte en höjd som går att dela med 16 blir det heller aldrig någon fil från Videora...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-11 13:14

H264 är bara en av alla codecs som finns till MPEG-4 standarden. Därför blir filändelsen t.ex. mp4, mv4. Men själva codecen som används är H264.

Ursprungligen av Ree_Tab:

H264 är bara en av alla codecs som finns till MPEG-4 standarden. Därför blir filändelsen t.ex. mp4, mv4. Men själva codecen som används är H264.

WOO och ett HOO!
Nu har jag ökat min kunskapsnivå ytterligare! Och jag slipper sitta och vara sur på nåt som egentligen funkar, men som jag är för dum för att fatta. Tack för sjusärdeles snabbt svar!

Då är det bara frågan kvar om vilka proportioner man ska ha på upplösning för de olika widescreenformaten.

  • Medlem
  • 2005-11-19 17:52

Vilka inställingar ska man ha om man vill konvertera musikvideos? har själv konverterat 40 min avsnitt av OC och OTH.

Ursprungligen av wunderbaren:

När du konverterar en film, så är dessa inställningar bäst enligt mig:

H264 / 320x240 / 16:9 (vet inte riktigt vad det gör) / 640kbps Stereo / 128kbps

Konverterade en film i exakt det fromatet men ändå blir det varken ljud eller bild i ipoden!!! vad är felet?!

Videon hakar upp sig + ljudet försvinner!?

Jag har ett stort problem med min iPod (60 GB):

Jag har konverterat flera Vänner-avsnitt, men när jag sedan försöker titta på den i iPoden är någonting fel. Det går bra den första minuten, sedan stannar bilden i ungefär 5 sekunder. Därefter fortsätter videon att spelas upp, men utan ljud. För att få tillbaka ljudet måste jag pausa och scrolla tillbaka lite... Sedan händer samma sak igen...

Vad kan felet bero på? Jag har inga extrema inställningar på Videora, så kan felet finnas i iPoden? Vanliga småfilmer fungerar bra, så jag förstår inte vad felet kan bero på...

Tacksam för hjälp!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-19 17:59
Ursprungligen av Crossmax äger!:

Jag har ett stort problem med min iPod (60 GB):

Jag har konverterat flera Vänner-avsnitt, men när jag sedan försöker titta på den i iPoden är någonting fel. Det går bra den första minuten, sedan stannar bilden i ungefär 5 sekunder. Därefter fortsätter videon att spelas upp, men utan ljud. För att få tillbaka ljudet måste jag pausa och scrolla tillbaka lite... Sedan händer samma sak igen...

Vad kan felet bero på? Jag har inga extrema inställningar på Videora, så kan felet finnas i iPoden? Vanliga småfilmer fungerar bra, så jag förstår inte vad felet kan bero på...

Tacksam för hjälp!

Då är vi nu 2 med exakt samma problem! Men källan måste ha med saken att göra eftersom 'Top Gear' fungerar men inte 'Fifth Gear', båda i AVI. Testar nu nya inställningar.

De hjälpte inte. Probbet kvarstår.

Ursprungligen av RobertSt:

Då är vi nu 2 med exakt samma problem! Men källan måste ha med saken att göra eftersom 'Top Gear' fungerar men inte 'Fifth Gear', båda i AVI. Testar nu nya inställningar.

De hjälpte inte. Probbet kvarstår.

Då är vi 3, har exakt samma problem med min 60GB, funkar en stund sen stannar bilden och har man tur fortsätter den utan ljud, små som stora film snuttar. (testat fler progs än Videora)
Sänker man till lång under 20fps så funkar det, men då ser det ju ut som skit!!
Jag tycker Ipod 60GB video suger!!! Vilket skämt att påstå att den klarar 30fps i 320x240, ruttet av Apple!!!

Comments??

  • Medlem
  • 2006-04-28 13:56
Ursprungligen av tarkan1379:

Då är vi 3, har exakt samma problem med min 60GB, funkar en stund sen stannar bilden och har man tur fortsätter den utan ljud, små som stora film snuttar. (testat fler progs än Videora)
Sänker man till lång under 20fps så funkar det, men då ser det ju ut som skit!!
Jag tycker Ipod 60GB video suger!!! Vilket skämt att påstå att den klarar 30fps i 320x240, ruttet av Apple!!!

Comments??

Firmware?

Ursprungligen av Xelo:

Firmware?

Hade 1.1, har nu "nergraderat" til 1.0 och allt funkar som en dröm, så vill man vara säker på att
all filmer rullar......kör den gamla FW:n!!!!

Så här gör du:

This is step by step what I did (on a Windows system)

Step 1: Make your ipod a hard disk.
Open your ipod options in itunes and click the option making your ipod an external drive.

Step 2: Make sure you activate "Show Hidden Files and Folders" on your computer.

Step 3: Go into "My Computer" (with your ipod connected) and open up your ipod by clicking on that drive.

Step 4: Select the "iPod_Control" folder and then select the "Device" subfolder.

Step 5: There is a file in there called "SysInfo" -- open it.

Step 6: When I did this, my computer asked me what I wanted to open it with... I chose the generic text reader (notepad). When it opened, there were several lines of text, I found where it said "buildID" and then I replaced the number that was there with: 0x05108000 (6.1).

Step 7: Close this text file. It will ask you if you want to save, and yes, you do.

Step 8: Now run an older updater, either Updater 2005-11-17.exe or iPod Updater 2005-10-12.exe. You may have this in your ipod folder (probably under "Program Files") or you can load it using the software that came with your ipod. When it loads, make sure you click "UPDATE" instead of "RESTORE"

That should do the trick. If you still have problems, please state what specifically they are and I'm sure that I, or someone here with more knowledge than me, can help.

Nedan urlen:en till 1.0 FW:
appldnld.m7z.net/content.info.apple.com/iPod/ww/win/061-2225.20051128.PDWnw/iPodSetup.exe

Varför skulle 1.0 vara bättre än 1.2, varför har dom då släppt 1.2?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-28 14:57
Ursprungligen av tarkan1379:

Då är vi 3, har exakt samma problem med min 60GB, funkar en stund sen stannar bilden och har man tur fortsätter den utan ljud, små som stora film snuttar. (testat fler progs än Videora)
Sänker man till lång under 20fps så funkar det, men då ser det ju ut som skit!!
Jag tycker Ipod 60GB video suger!!! Vilket skämt att påstå att den klarar 30fps i 320x240, ruttet av Apple!!!

Comments??

LÖSNINGEN:
1: Börja spela en stund och pausa innan hänget.
2: Lås knapparna, vänta helt kort.
3: Lås upp knapparna.
4: Släpp pausen så det börjar spela igen och lås knapparna direkt igen.

Nu rullar det.
Här hittade jag lösningen:

http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=55094

och det fungerar!

Kan någon säga vilka inställningar man ska ha för bästa möjliga bild? Altså om det ska vara 30fps, MPEG-4 > CBR eller något annat. Ska kopplas till tv:n.

tack!

vad var det för film från början?

Ursprungligen av martin_stenmark:

vad var det för film från början?

Det är ltie olika, vissa är avi andra är MPEG och några MPG, det funkar inte vad det än är för format

snälla! ja e lika otecknisk som min farmor som igår lärde sig skicka ett sms.. jag fattar inte hur jag ska göra för att konvertera mina oc-avsnitt till ett passande format.. Så du som sitter där ute med svaret på denna fråga, flasha lite it-muskler och visa hur jag ska göra..
(görna i en flera stegs lista)
om jag nu har postat fel kan väl nån skicka en länk till rätt tråd
tack på förhand! mvh oskar

Bevaka tråden